Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ford Kuga test

Ford Kuga er en rigtig god bil til den kræsne køber. Køberen der gerne trækker trailer.

Jesper Carlsen
26/11-2013 kl. 19:30

Mit første indtryk af Ford Kuga er, at vi har med en lækker lille firhjulstrækker at gøre, som tager sig meget fint ud. Den har nogle fine former og et fint trim der får bilen til at se ud af noget, og så alligevel er den ikke prangende. Den er noget for den kræsne køber som alligevel gerne vil have noget. Den har nogle fine ekstra optioner som gør at den vækker interesse for den der ønsker lidt som fryder når man har den fjernbetjente nøgle liggende i lommen. Bilen koster med AWD og Powershift fra 481.000 i den billigste udstyrsvariant op til 560.500 for top modellen + yderligere ekstra udstyr. Det er i den dyre ende, men hvis man tænker andre AWD alternativer, så er det faktisk ikke så slemt. Husk den kan trække en hestetrailer, og i det segment er lidt over 500K ikke så slemt på hvide plader.

Skøn kabine men uheldige kiks

Kabinen er rigtig lækker og alt er som det skal være med halv læder og fine crome trim. En ting der fejler er dog rattet som ligner læder, men føles som plastik. Det er hårdt og har en kold følelse, og det ødelægger lidt den stemning man netop er kommet i når man stiger ind i en rigtig dejlig bil… Lige det man har i hænderne og det indtryk det giver er fornemmelse af noget billigt som bilen bestemt ikke fortjener.

Bilen har to små info skærme, og det føler jeg er lidt overflødig. Det kunne godt have været kombineret til en skærm. Der er lidt for meget info i gang på engang, men det er noget den kræsne chauffør måske godt kan lide, men det er lidt for meget for mig. Tillige med betjeningsfunktionen midt i bilen, hvor radioen/medie centret kan betjenes fra. Det er lidt for meget og generelt lidt forvirrende, når man både har multi funktions rat osv. Her er man gået lidt all-in og taget lidt for meget med efter min mening.

Komfort til alle men dårligt udsyn

Man sidder godt i bilen og den ligger godt på vejen. Den høje fører position giver en et godt overblik til trods for at A-stolpen fylder meget og giver en stor blind vinkel, men det er også den eneste kritik jeg kan give af fører positionen. Bilen er bestemt en dejlig bil at køre.

Der er dog et men med hensyn til klimaanlægget. Den fordeler ikke varme specielt godt. Omkring knæene er der ikke noget varme i forhold til hvordan varmen bliver fordel i resten af bilen og ved benene generelt kommer der ikke meget output fra blæserne. Det er lidt uheldigt på en kold vinterdag, men trods alt noget man kan leve med på grund af de resterende kvaliteter bilen byder på.

Ikke stor i kabinen

Bagsæde pladsen er en smule begrænset, specielt når man har banestole i bilen og børnene sidder med lidt strakte ben, kunne man godt ønske sig lidt mere plads. Bilen ser ud som om den rummer mere ude fra, men trods det er det også den eneste kommentar jeg har til pladsen.

Brændstofs økonomien er ikke for god, men alligevel god nok når vi taler en AWD… Man kan sagtens få noget der kører længere på literen, men ikke med AWD, hvor der bestemt findes andre alternativer som køre væsentlig kortere på literen. Bilen er opgivet til 16,1 km pr. liter.

Denne specifikke bil har en hel del ekstra udstyr. Den kan parkere selv og har automatisk åbne og lukke funktion på bagklappen, og der fungere rigtig fint… når man lige har fundet ud af hvordan man gør.

På min ønskeseddel

Jeg ville selv købe en… Den ligger godt på vejen og giver en rigtig god følelse af glæde bag det lidt ærgerlige rat. En rigtig god bil til den kræsne køber.

Skriv et svar