Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En brutal spilopmager

Små 600.000 kroners rå køreglæde er opskriften på Focus RS

Tommy Rønn
19/10-2009 kl. 03:00

Den opskrift har Ford fulgt eksakt. Her er ikke snydt eller brugt lette genveje, nej Ford er gået direkte efter guldet. Det sportslige køreglæde guld. I vores udgave var guld gyseligt grønt, men det gør intet. Farve og design glemmes når først man er bag rattet i Focus RS.

Hele designet skriger forstads-Brian, men skørter og spoilere har faktisk en funktion på focus RS, modsat på flertallet af andre biler. Alt det ekstra plastic er så ekstremt at det bremser bilen grundet den ekstra vindmodstand. Med så mange hk vil mange biler kunne ramme 270-290 km/t, men Focus RS “nøjes” med 263 km/t. Faktisk lykkedes det kun os at nå ca. 250 km/t på den tyske motorvej, trods adskellige kilometer fri bane.

At bilen ikke er noget topfartsmonster er irelevant. Accelerationerne og kurverne er det Focus RS gør godt, rigtigt godt. Overhalinger i den bil er aldrig noget problem. Volvo T5 maskinen, tunet til 305 Hk, trækker denne raket forbi alt, som var det en motorcykel. Det er faktisk kun motorcykler vi tidligere har prøvet være så agile i overhalingsmanøvrer.

Vi har kørt Focus RS på mængder af småveje og bane. På bane i denne bil giver bilkørsel en helt ny dimension. Det er hylende morsomt og et adrenalinkick af de vildeste. RS er i så perfekt balance at trods forhjulstræk bestemmer man selv om vil køre bredt med bagenden og hvor bredt man ønsker det.

Kabinen er racerbil i civil. Formstøbte skåle som sæder og instrumenter der ligner noget fra en nascar racer. Igen er det noget der vil elskes af forstadsdrengene, men sandsynligvis for poppet for de mere modne. Alt fungerer og sidder hvor det skal, hvilket gør kørsel i Focus RS til en sand fornøjelse.

RS lyder som en WRC rallybil både fra udstødning og i kabinen, og blowoff samt turbo hyler bare så smukt man får tårer i øjnene. Der skal noget til at skabe så smuk musik, og i dette tilfælde er det benzin, og rigeligt af det. Hygger man sig i Focus RS kommer man langt under 10 km/l. Faktisk nåede vi nær 5 km/l.

Focus RS henvender sig mest til de helt unge der elsker at føre sig frem og blive set og hørt. I denne kategori er der ingen over eller ved siden af Focus RS. Desværre må det betegnes som en umulighed at betale bil og forsikring for de yngste. De økonomisk stærkere voksne vil nok finde Focus RS for prangende. Men har man adgang til trackdays, så er det bare afsted til Ford forhandleren, for til dette er Focus RS perfekt.

Data:
Effekt: 305 Hk
0-100 km/t: 5,9 sek
Topfart: 263 km/t

Skriv et svar