Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vandret

Det kan være direkte ubehageligt at opholde sig i en vogn, der står skævt

Ole Mose
20/07-2017 kl. 06:00

Når campingvognen skal placeres på underlaget, er det en rigtig god ide at få den placeret helt plant. Ofte skråner underlaget. Af og til kan det være så meget, at man skal bruge specielle virkemidler for at få vognen placeret helt rigtigt. 

Nedenstående metode gør det muligt at placere vognen uden hjælp. En hjælper er dog altid en fordel. 

Underlaget – længderetning

Hvis underlaget hælder i vognens længderetning, kan man som regel klare det enten med et løst vatterpas eller det indbyggede, som findes i flere vogne. 

Man stiller vatterpasset på et bord, overkanten af et vindue eller andet, der er plant i vognens længderetning. Ved at justere på næsehjulet kan man bringe boblen i vatterpasset ind mellem de to streger. Når det er gjort, er vognen i vatter og støttebenene kan skrues ned. Skru dem netop så meget ned, at de rører jorden med et let pres. 

Vognen skal primært hvile på hjulene, så skru ikke støttebenene så meget ned, at vognen løfter sig. Støtteben er beregnet til støtte – ikke til at bære vognen.

Underlaget – sideretning

Hvis underlaget hælder på tværs af vognen, skal der andre midler til. Her er det nødvendigt at bruge en kile. Kiler findes i mange udformninger lige fra oppustelige, over traditionelle, til koniske m.fl. 

Jeg bruger selv en helt traditionel kile med trin. Du kan se den på et af de fotos, der er knyttet til artiklen. Kilen har 3 trin på henholdsvis 3, 7 og 10 cm. Det er de 3 flade stykker på kilen, dækket kan køres op på. 

Regn den ud og få vognen i vatter i første forsøg 

Det er smart at regne lidt på tingene, før man begynder at manøvrere rundt med kile og vogn. Dels forenkler det manøvren og man opdager også på forhånd, hvis man er i færd med en umulig opgave.
Forudsætningen er, at man kender længden på sit vatterpas og bredden på vognen. Lad mig beskrive princippet:

Man placerer vatterpasset på f.eks. en vindueskant i vognens for- eller bagende. Man løfter vatterpassets i den ene side, indtil boblen er mellem de 2 streger. Derefter måler/vurderer man, hvor meget man har løftet det og ganger op til vognens bredde. 

Eksempel

Mit vatterpas er eks. 25 cm. og min vogn er 2 m. bred. Jeg skal således gange med 8. Er mit vatterpas således hævet med 5 mm, skal jeg hæve vognen med 8*5 mm=40 mm, svarende til 4 cm. 

På min kile er det bedste bud trin 1, som er 3 cm. højt. Hvis man også vil have den sidste cm med, kan man købe nogle plastplader, som kan lægges under kilen, eller bruge et stykke træplade. 

En anden metode er blot at prøve sig frem

Man kan også prøve sig frem ved først at køre til første trin og derefter kontrollere med vatterpasset. Er vognen ikke plan efter første trin, fortsætter man til trin 2 eller evt. trin 3. 

Kør op på kilen

Sådan kører man op på kilen: 

– Man lægger kilen ind foran det laveste dæk (sørg for, at dækket ikke går ud over siderne på kilen). 

– Man måler/vurderer, hvor langt hjulet skal rulle, så det når op på det rette trin. 

– Når man kører op på kilen, er det nemmest at gøre det med åben dør. Kig ned på et punkt på jorden, som flugter med et punkt på bilens karm. 

– Find nu et andet punkt på jorden, der ligger i den målte afstand fra det første punkt. 

– Kør nu bilen få centimeter, mens du holder øje med, hvornår punktet på karmen rammer målpunktet på jorden.

Nu burde dækket være placeret på det rette trin på kilen. Det er bedst at køre fremad, når man kører op på kilen. Bakker man, kan slingrebremsen begynder at lege med og så kan man ikke rigtigt bedømme, hvor langt vognen flytter sig. 

En hjælper, der kan sige stop, kan også forenkle tingene. 

Man kan bruge flere kiler

Hvis vognen skal hæves mere, end en kile rækker til, kan man få koniske kiler (set hos bla. Hindshøj Camping). Disse kiler kan placeres oven på hinanden, så man kan nå op på måske 15-18 cm. Er der brug for mere end det, ville jeg nok overveje at lede efter en anden plads.

Få styr på sideretningen og derefter længderetningen

Hvis pladsen hælder såvel i sideretning som længderetning, skal du altid begynde med at få rettet sideretningen ind. Altså begynd med kilen. Dernæst er det enkelt at justere vognen i længderetningen.

Støttebenene

Når hjulet er hævet med en kile, får man også nemt et problem med støttebenene. De kan vise sig at være for korte. Her kan man understøtte med plastplader, træplader eller en af de specielle bukke, man kan købe, som ofte bruges af fastliggere. Men det fylder jo alt sammen, så overvej en bedre plads eller lidt hjælp fra lejrchefen. 

En kile er nok

Én kile rækker til en campingvogn. Det giver ikke mening at bruge en kile under begge hjul. Så spar på udstyret og begræns oppakningen til en enkel kile.

Prøv det

At sætte en vogn i vatter er egentlig ganske enkelt. Det er meget svært at beskrive det i ord og sikkert også at læse sig til det. Det vigtigste er egentlig, at man får prøvet det og man kan fint gøre det hjemme, alene for at blive fortrolig med det.

Er man så heldig, at man har en mover, forenkes det hele. Er man derimod så uheldig, at man har en autocamper, risikerer man at skulle have op til 3 kiler i brug.

Anbefaling

Jeg kan stærkt anbefale, at man benytter sig af den omtalte regnemetode. Den giver især den fordel, at man opdager “en umulig situation” på forhånd. Ved at bruge metoden kan man slippe for den frustrerende oplevelse, det er, at bakse rundt med campingvognen, hvor det alligevel ikke er muligt, at få den placeret. 

Som eksempel kan jeg nævne, at vi så sent som i går landede på en campingplads i Harzen med meget få ledige pladser. Den første plads, vi valgte, skrånede så meget, at mit vatterpas skulle hæves  2,4 cm. Det betød, at jeg skulle bruge en kile på 19,2 cm. højde. Sådan en kile ejer jeg ikke og vi valgte derfor en anden plads. 

Skriv et svar