Forkert tryk udgør en trussel mod trafiksikkerheden
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kugletryk

Forkert kugletryk er måske den mest potentielle fare for sikkerheden, når du begiver dig ud i trafikken med din campingvogn.
Ole Mose
11/08-2017 kl. 06:00

Der skal være styr på mange ting, når man skal sikre en campingvogn på en tur. Dæk, bremser og vægt er nogle af disse. Dækkene og bremserne er ret statiske. Man bør kontrollere dæktrykket jævnligt. Bremserne kan man forvente fungerer, når vognen er synet, med mindre der kommer indikationer på andet. Vognens/bilens totalvægt ændres heller ikke meget på tur, i hvert fald ikke, hvis man er opmærksom på det.
Kugletrykket er en helt anden sag. Det ændrer sig nemt fra tur til tur og det kan forandre sig meget, hvis man ikke passer på.

Kugletrykket

Under overnatninger pakker man en del udstyr ud og hvis man ikke pakker det sammen igen på præcis samme måde, ændrer man på det tryk, campingvognen danner på trækket (kugletrykket).
Flytter man eksempelvis en cykel fra bagagerum til en holder bag campingvognen, forskyder man vægten og hermed kugletrykket.

Potentiel fare

En campingvogn kan komme i slinger, hvilket er noget af det værste, der kan ske. Det er uhyre vanskeligt at komme ud af sådan en situation og følgerne kan være fatale. Slinger kan opstå af flere grunde, men en af de helt afgørende faktorer er for lavt kugletryk.

Hvor meget?

På nogle kroge er der angivet maksimalt kugletryk på en plade. I andre tilfælde må man ty til producentens specifikationer. En god tommelfingerregel er et sted mellem 50 og 75 kg. Hellere tæt på de 75 end på de 50.

Hvordan måler man kugletrykket?

Man bruger en vægt. En badevægt kan fint anvendes. Man placerer vægten under campingvognens kobling på fast grund. Skal det være helt præcist, bør man bruge et stykke træ, så campingvognens kobling er i samme højde, som krogen på bilen.

Man kan gøre det lidt enklere ved blot at stille næsehjulet på vægten (vend hjulet fremad). Er der stor afstand mellem næsehjul og kobling, skal man lægge lidt til. Er der f.eks. 20 cm. fra hjulet til koblingen og er der 300 cm. fra næsehjul til de bærende hjul, lægger man ca. 7% til. 

En bedre metode
For mindre end 150 kroner kan man købe en smart vægt, der bruges specielt til formålet. Den vejer ikke meget og kan nemt ligge i gaskassen. Det i modsætning til en badevægt, der fylder meget.

Vægten består af 2 rør, hvor det ene glider inden i det andet. Inde i rørene sidder en fjeder og udenpå en skala, så man kan aflæse vægten/trykket.
Vægten kan også bruges, hvor underlaget er blødt eller ujævnt. Det kan badevægten ikke.

Næsehjulsvægt

Nogle vogne har en kugletryksmåler på næsehjulet. Jeg ved ikke, hvor pålidelige de er, men de kan naturligvis kalibreres på samme måde som beskrevet herunder.

Kalibrering

Producenten garanterer sjældent for vægtens præcision. Således kalder Kampa eksempelvis deres vægt for en “Nose Weight Indicator”.
Du kan dog kalibrere den, hvis du gerne vil have så præcis en måling som muligt. 

Første gang du måler, kan du kombinere vægten med badevægten, så du får to læsninger. Stil badevægten på jorden og sæt den anden vægt oven på badevægten og mål nu trykket. Ideelt viser de to vægte samme værdi. Hvis ikke notere man sig badevægtens tal og bruger det som en rettesnor i fremtiden, når man måler med den anden vægt. 
En ideel fjeder er “lineær”, så måler du 50 kg. på badevægten og 40 på “pinden”, skal du lægge 25% til, når du i fremtiden måler med pinden alene.

Gør det

I betragtning af den lave pris og den enkle løsning kan det kun anbefales, at du anskaffer dig sådan en vægtindikator. Konsekvenserne af forkert kugletryk kan være uoverskuelige.
Det er en god ide at kalibrere, men selv det at bruge vægtindikatoren direkte, er langt bedre end at “sjusse sig frem”. Der SKAL tryk på den krog.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start