Mini-test: Ny Kia Ceed bliver ekstremt velkørende
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvet: Alt du skal vide om den nye Ceed

Køreegenskaberne er prioriteret højt i den nye Kia Ceed. Og det virker, viser vores mini-test. Sådan noget kan vi godt lide
Mathias B. Høj
27/06-2018 kl. 09:02

Ja, den hedder Ceed nu, så du slipper for at bøvle med apostroffer, når du skal søge efter den på nettet. Heldigvis er det ikke den eneste form for brugervenlighed der har sneget sig ind i den seneste udgave af Kia’s topsælger Ceed. C-segmentet, hvor Kia Ceed konkurrerer med bl.a. VW Golf,Skoda Octavia, Ford Focus og Peugeot 308, er det andet største segment blandt de danske bilkøbere. Ceed har hidtil været den syvende mest solgte, så du skal ikke køre i lang tid for at se en Ceed. Og nu hvor mikrobilerne afgiftsmæssigt ikke favoriseres i samme grad, forventer Kia et stort salg af den nye Ceed. Ifølge Kia en bil der ofte tilvælges pga designet, som også har fået en opdatering til 2018. Så lad os bare starte med hvordan man rent visuelt kan genkende den.

Den nye Ceed i hatchbackversionen er blevet lavere og 20 mm bredere. Kølerhjelm, -gitter og en del af bagpartiet er kraftigt inspireret af den vredladne storebror Stinger. Der er ligeledes mulighed for at få fire LED-lygter i en slags signaturlys i forlygterne.

Bagtil har man tegnet designlinjerne, så bilen fremstår mere bred og nummerpladen er rykket op, så der er plads til en større diffuser. Et design ikke helt ulig hvad vi ser fra Ford Focus – din bedstemor vil ikke kunne se forskel. 

Ceed kommer også i stationcarversionen, som der sælges flest af, samt i en Shooting Brake version. Shooting Brake er kort fortalt en mere sportsligt udseende stationcar, hvor loftet buer ned bagtil og giver et mere dynamisk design. I 2019 kommer en højere version af Ceed – højst sandsynligt en crossover af en art. Den sportsligt udseende tredørs version, som der ikke blev solgt mange af, udgår af programmet.

Stationcarmodellen, som der ikke var mulighed for at prøvekøre, er vokset 10 cm i længden og har derved fået plads til hele 395 L i bagagerummet.

I kabinen er det også forsøgt at få bilen til at fremstå bredere designmæssigt, ved at have flere lange linjer på tværs af instumentbrættet. Informationsskærmen er flyttet op på toppen mellem friskluftblæserne og er dermed hvad der betegnes som en ”floating screen”. Der kan vælges mellem en 7’ skærm med opkobling til smartphones og en 8’ som derudover har navigation, hvor pakken inkluderer syv års opdatering af kort.

Der kan vælges mellem flere slags materialer til instrumentbræt og sæder. Bredden gør sig også gældende i kabinen, hvor Kia modigt hævder der kan sidde tre voksne på det nu bredere bagsæde. Forhåbentligt kortbenede voksne, for benpladsen er mindsket 1,6 cm. i forhold til forrige version. Det lavere loft kan muligvis også drille passagerer med hanekam.

Sikkerhedsmæssigt er automatisk nødbremse for biler, fodgængere og cyklister nu standard. Men også automatisk fjernlys, lane keep assist og træthedsregistrering af føreren. Og bakkamera, så hvis du kører ind i svigermor, er det med vilje. Sammenholdt med den nye platform af højstyrkestål, forventer Kia fem NCAP stjerner ved den kommende test i August. 

Motorer og transmission

Der kan vælges mellem sekstrins manuelle eller syvtrins dobbeltkoblingsgearkasser. Motormæssigt kan der vælges mellem 1.0 T-GDI med 120 hk, 1.4 T-GDI med 140 hk eller en 1.4 MPI med 100 hk, hvis man vil have benzin. For diesel kan der vælges med en 1.6 U3 CRDI med 115 eller 136 hk. Der varsles også en version med mild-hybrid teknologi.

Hvis man tilvælger en version med dobbeltkoblingsgearkasse, er der mulighed for at tilkøbe adaptiv fartpilot og stop-and-go, så man kan lette det manuelle i køkørsel.

Det er fint, men hvordan kører den?

Det korte svar er: godt. Vi havde i hvert fald det store smil fremme i de små sving i nordsjælland. Opdateringen, hvor køreegenskaberne har haft topprioritet, har givet afkast. En lavere vægt som følge af 50,7 % højstyrkestål i platformen gør den mere stabil og i øvrigt også mere sikker.

Fra fødslen er Ceed’en nu også udstyret Michelin Pilot Sport 4 dæk og bilen hang godt fast, når vi udsatte den for urimeligheder i rundkørslerne. Testbilen var udstyret med 1.0 T-GDI benzinmotoren med 120 hk, som leverede fine accelerationer i de højere omdrejningstal, trods vægten af to passagerer med bagage. En kort tur med en version med 1.6 CRDI dieselmotoren viste også gode mellemaccelerationer, men ikke noget der for alvor satte benzinmotoren til vægs. Bremserne er lette at dosere.

Rent komfortmæssigt sidder man også behageligt i de sportsligt orienterede sæder. Der er en kraftig sidestøtte, som også visuelt signalerer en vis sportslighed. Bagsædepladsen er ikke imponerende hvad benplads angår og høje voksne vil gå imod med både knæskaller og hoved mod loftet. En uddybende test må vise mere specifikt vise, hvordan bilen er at køre i.

Hvad koster den?

Ja, det kunne vi trods gentagent plageri ikke få oplyst. De danske priser var ved præsentationen ikke offentliggjort. Men det blev antydet, at de ville ligge tæt på den nuværende Ceed’s, men at det højere udstyrsniveau i den nye version vil have en indflydelse. Så forvent en mindre stigning i priserne.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start