Prøvet: Suzuki Jimny kan kravle overalt
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvet: Adræt bjergged i ministørrelse

Stor underholdningsværdi terrænet med Suzukis arbejdshest Jimny
Mathias B. Høj
14/03-2019 kl. 10:53

Dét med lige at kunne tage lidt ekstra bøvlet terræn fordi ens bil er udstyret med reduktionsgear – det er noget, som i nykøb, får de fleste med mellemindkomster til at sukke opgivende. For der er ikke mange biler i prislejet ”for almindelige mennesker”, som byder på den slags terrængående udstyr – i hvert fald ikke hvis køretøjet skal være nyt. Men der er Suzuki Jimny. Suzukis lille, lette bjergged, som trods sit karismatiske ydre, er fremstillet til hårdt arbejde. 

Herhjemme er Jimny et sjældent syn på vejene, mens den er mere kendt i lande med en mere lempelig bilbeskatning. Bilnørder kender den helt sikkert; den lille terrængående og meget kantede bil, som til husmandsindkomster klarer terræn og tæsk. MagaCin var inviteret til prøvekørsel ved en nedlagt grusgrav i nærheden af Randers, for at se nærmere på, hvad den karismatisk kantede bil kan. For umiddelbart ligner den i nyeste version et livstilsprodukt med sine kraftige, forstærkede skærmkanter og 21 cm frihøjde. Men den lille firehjulstrækker er den ægte vare, og æder crossovers til morgenmad. Mere om det senere – først en tur på de almindelige veje.

På asfalt

Prøvekørsel på asfalterede veje var en interessant oplevelse. Jimny'en svajer og krænger ved sportslig kørsel gennem kurver, og rystelser fra motor og transmission mærkes det meste af tiden. Ligesom mekanikken hele tiden høres. Det virker som en bil af den gamle skole, hvor man aldrig er så meget i tvivl om bilens trængsler. Motorvejen droppede vi, for det kræver ikke en ingeniørgrad at regne ud, at det bestemt ikke er Jimny'ens rette element.

På de lige landeveje mærkedes sidevinden mod den stort set lodrette bil og accelerationen var langsom. Det var som om den livede mere op, når de mindre sogneveje med ujævn og dårlig belægning kom frem. For med dem var Jimny'en nemlig på vej hjem – eller i hvert fald på vej mod sit rette element: terrænbanen i den nedlagte grusgrav.

Mudder, sand og vand + højdemeter

Jimny'en er designet og produceret som et arbejdsredskab. Karosseriet er kantet for at give plads til mest muligt gods, og for at gøre det så tydeligt som muligt, hvor tæt bilen er på diverse genstande, vægge og træer. Det er nemmere at overskue med en helt firkantet bil, end en bil hvor man skal regne ud hvor tæt diverse halvrunde udhæng er fra at ramme en træstub.

Interiøret er groft og instrumentbrættet er fremstillet i hvad der ligner ikke bare hård plast, men slagfast plast. Skal det afmonteres, sidder store skruer klar. Det er macho og ligner noget som kan vaskes af med en højtryksrenser uden at gå i stykker. Det er bilen til surferen, landmanden, friluftsmennesket, terræn-freaken eller skovarbejderen. Og måske netop derfor bliver Jimny qua sin udstråling også en livstilsbil til bymennesker, med ambition om terrænkarismatiske udstråling. Selvom det ikke er det, den er designet til.

I den nedlagte grusgrav viste en erfaren offroadkører først hvordan hårdt terræn forceres, og at bilen rent faktisk ikke vælter om, selvom underlaget er ekstremt ujævnt. Med den erfaring in mente, var det tid til at skifte standard-baghjulstræk ud med 4WD. Suzukis AllGrip Pro skiftes med en lille gearstang bag den almindelige gearstang, hvor 2H er baghjulstræk og 4H giver forhjulene træk også. Det kan bruges ved lav friktion, som eksempelvis i mudder, sne og offroad. På særligt stejle stykker kan der skiftes til 4L, som er reduktionsgearet, når der for alvor skal kravles. Og det kom den lille Jimny til. Motoren på 1,5L, som virkede forpustet på landevejen, kunne igangsætte fra 2. gear og kravle op ad 45 graders stigninger. Hvis altså chaufføren havde evnerne til det. Det krævede et par øvekørsler.

Selv om en firecylindret 1,5L motor med 105 hk ikke lyder af alverden, var det med den rette gearing nok til at forcere voldsomme opstigninger. Forrige version af Jimny havde 88 hk og det maksimale moment er også øget med 10%, selvom motoren nu er 15% lettere og mere kompakt.

Ud over afgrunden

Vores testbil var udstyret med grove terrændæk, men en anden testbil med mere almindelige asfaltdæk klarede også snildt øvelserne. Nedkørsel af samme spor klarede Hill Descent, som regulerer bremse og motor ved stejle nedkørsler. Det virker naturstridigt at køre ud over en kant og ned ad en stejl skrænt og slippe pedalerne. Men teknologien fungerer glimrende og bilen triller ganske udramatisk ned gennem mudder, sand, sten, rødder og hvad naturen ellers kan stille an med.

Jimny'ens frihøjde på 21 cm giver mulighed for en del klatring, før noget skraber mod bunden. Men for at gøre bilen stabil til det hårde liv, er chassisrammen også gjort mere vridningsstabil med ekstra tværgående vanger og en krydsvange nær midten. Hjulophængene er treleds med skrueophæng med lang vandring.

For at teste bilens evne til at køre på tre hjul, var der til lejligheden en mindre skov, som synes plantet på en pukkelpiste fra helvede. Den skov skulle gennemkøres. Og det ekstremt ujævne underlag fik ikke væltet den lille bil, eller sat den fast i mudder og rødder. Men et træ synes plantet for tæt på den rute over en mudret jordknold som undertegnede havde valgt, hvilket gjorde den arme Jimny et sidespejl smallere. Avs! Hængende dér i sin ledning, som en skamstøtte over for sen inddrejning og objekt for voksenmobning, var det alligevel imponerende, at det var den eneste skade efter så mange terræn-strabadser. En bil i Crossoverklassen ville have sat sig ubehjælpelig fast i sandet indenfor de først par hundrede meter.

Bagage

Andre praktisk detaljer er, at bagsædets bagside er beklædt med hård plast og bagsædet kan lægges helt ned, så bilen har en stor flade til bagage. Ligeledes kan forsæder lægges ned, så lange genstande som surfbræt kan medbringes. Eller hvis man bare ønsker at tage en lur i skoven.

Så hvad er dommen?

Mulighederne synes derfor mange med den lille firehjulstrækker. Den introduceres i Danmark primo April med priser fra 230.000 kr. Dyrt, når man ser på bilens størrelse, evner på asfaltvej og sammenligner med crossovers. Tages terrænevnerne, praktikaliteter og robusthed med i overvejelserne, virker prisen straks mere rimelig.

Det er der mange som mener. I Tyskland er modellen yderst populær og sælges 20% over den vejledende pris. Så der er rift om den lille bjergged, som trods sin praktisk fremtoning også er et underholdende stykke legetøj i terrænet.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start