Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mini-test: Miljøvenlig på den komfortable måde

Det er en ren superbruger indenfor pendling, vi har været ude at teste

Mathias B. Høj
27/04-2018 kl. 19:14

Siden introduktionen i 1997 har Toyota Prius været kendt for miljøvenlighed. Og har siden dag et skilt vandene ved enten at blive set på med beundring for det svært opnåelige, lave forbrugstal. Eller modsat, er Prius for andre nærmest et hadeobjekt; et køretøj for velbeslåede halalhippier med trang til offentlig gloriepudsning. I hvert fald i Danmark, hvor afgifter ironisk nok gjorde Prius'en med det kronisk lave forureningstal til en bil kun for velhavere.

Men med den sidste omlægning af registreringsafgiften, er det blevet økonomisk muligt for almindeligt dødelige at anskaffe en hybridbil. Og netop derfor har Toyota Danmark valgt at introducere Toyota Prius Plug-in på det danske marked. Det er dermed ikke en spritny bil – den har været på det europæiske marked i over et år – men i dansk henseende er den ny.

Men – har Prius ikke været på det danske marked i nogen tid?

Toyota Prius er ikke ny på det danske marked. Prius Plug-in er. Og forskellen er, som navnet antyder, at den kan lades op som en elbil og også køre op til 63 km (realistisk 50 km) på en opladning, før benzinmotoren skal hjælpe til. Derfor er prisen også højere end den hidtil kendte Prius og ligger på 333.970 kr for H3 udstyrsversionen. Inkluderet i den pris er bl.a. en 8' infotainment skærm, bakkamera, heads-up display, LED matrixforlygter, seks højtalere, 15' alufælge, elspejle, adaptiv fartpilot med fuld stop, DAB-radio, regnsensor og en sikkerhedspakke. Altså et rimeligt højt grundniveau.

Vil man have udstyrsversionen H4, er prisen 20.000 kr oveni. Det giver bl.a. JBL højtalere og en parkeringsassistent.

Drivlinje og batteri

Lavt brændstofforbrug gennemsyrer hele konstruktionen af Prius Plug-in'en. Designet kan diskuteres, men både front og bag er nye og designet med minimal luftmodstand for øje. Bagklappen er produceret i kulfiber for at holde vægten nede. Alligevel er den firecylindrede benzinmotor på hele 1798 cc. Transmission er e-CVT – også kendt som milliongear. Så når man træder speederen i bund i øko-bilen, går motoren i høje omdrejninger, når man når en vis fart og elmotoren skal have assistance.

Toyota'en kan køre ved eldrift alene helt op til 135 km/t. Tophastigheden er også angivet til 162 km/t, så det er helt klart i byerne at Prius'en klarer sig bedst.

Prius'en har praktisk talt to elmotorer. En ny envejsgearing i transakslen gør, at hybridsystemgeneratoren kan fungere som elmotor nummer to. Det skulle give en el-effektforøgelse på 83%.

Elmotorerne forsynes af et 8,8 kWh batteri. For at give batteriet de bedste arbejdsbetingelser, er det udstyret med et opvarmningssystem, der hjælper til at øge bilens rækkevidde i ned til -20 C.

Det er muligt at skifte mellem benzin – el og mere blandet drift. Så man evt. kan spare strømmen til kørsel i en bykerne, hvor biler med forbrændingsmotor er forbudt. Så der er tænkt over fremtidsscenarierne.

Køreegenskaber

Acceleration i bytrafik er glimrende ved el alene og man kan sagtens følge med. Faktisk lidt bedre end flertallet af bilerne. På motorvej flader effekten mere ud, selvom man hører benzinmotoren kæmper godt med. Så motoren er ikke designet til høj fart og effekt.

For vi skulle jo vide det med sikkerhed, skulle vi. Derfor kom testturen også omkring bakkede områder med krogede veje og sparsom trafik. Ved sportsligt orienteret kørsel er Prius'en en vuggende, svampet styrende og blødt affjedret sag at kaste rundt i svingene. Men i bytrafik og på landevej med køkørsel er den til gengæld en af de fineste til pendlingdiciplinen, som vi har testet. Den adaptive fartpilot tilpasser hastigheden silkeblødt i forhold til forankørende. Kombineret med magelige sæder og forholdsvist god plads på forsædet virker det overbevisende. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at det er sært man ikke ser flere Prius'er i taxi-faget. Men det kommer vi måske til fremover.

Kabine

Designet understøtter komfort under kørsel, mens selve instrumentbræt ligesom Prius'ens ydre også er lettere utraditionelt. Gearvælgeren er en centralt placeret, blå gearstang placeret på selve instrumentbrættet.

Og selve informationsskærmen er placeret i midten, hvilket rent æstetisk giver mening, men også gør, at blikket skal flytte sig lidt for at få overblik. De vigtigste oplysninger får man dog via et heads-up display.

Modsat en del konkurrerende plug-in hybrider, skal benzinmotoren ikke knokle for at opvarme kabinen i vintermånederne. Det sørger en slags varmepumpe for. Eller Gasindsprøjtningsvarmepumpe, som det ordrette danske ord er.

Så hvad er dommen?

Prius Plug-in hybriden er en interessant model på det danske marked. Komforten og køreegenskaber er godt matchet med bilens spidskompetencer, nemlig by- og køkørsel. Den er god til pendling. Prisen virker heller ikke skræmmende, når man tager udstyrsniveauet med i betragtningen.

Skriv et svar