Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Verdenspremiere: FERRARI F12TDF

En hyldest til fortiden, et kig ind i fremtiden

Formula Automobile
13/10-2015 kl. 13:45

Tour de France er ikke alene et verdenskendt cykelløb, det er også et af historiens største racerløb, som er blevet kørt på offentlig vej, og løbet blev afviklet i Frankrig fra 1899 til 1986. Ferrari vandt dette løb intet mindre end 13 gange, og Ferrari 250 GT Berlinetta var med fire sejre den mest succesrige model. 

Den netop præsenterede, nye Ferrari F12tdf er en hyldest til fortidens imponerende bedrifter i et løb, der på snoede landeveje krævede noget andet og mere af bilerne, end dem som man brugte på jævne, vedligeholdte racerbaner i eksempelvis F1. 

Ferrari F12tdf er således en bil, som er beregnet til gaden, men som anvender teknologi fra motorsporten, og som har præstationer, der i den grad er en racerbil værdige.

En hyldest til fortiden, et kig ind i fremtiden

Hjertet i F12tdf er en 780 Hk V12-motor, som er en videreudvikling af den prisbelønnede V12, der ligger i F12berlinetta. Netop i forhold til F12berlinetta er F12tdf en markant anderledes bil med en række teknologiske innovationer, som formentlig vil gå igen i fremtidige modeller. 

I forhold til den i forvejen imponerende F12berlinetta har F12tdf en forbedret downforce på hele 87 %. Vægtabet er på 110 kg, og blandt flere nye, teknologiske innovationer, præsenterer Ferrari Virtual Short Wheelbase-teknologien (Short Wheelbase – Kort akselafstand). Kort akselafstand er en stærk metode, til at give en bil hurtige og agile svingegenskaber, som kræves for at vinde i racerløb. Ferrari har ikke forkortet F12tdf, men udviklet en medstyrende bagaksel, som garanterer hurtigere indstyring samt acceleration ud af sving. Denne nye teknologi arbejder sammen med i forvejen kendte teknologier til at optimere vejgreb og acceleration som f.eks. F1-Trac og ESC.

Bremserne på F12tdf er dem som findes på LaFerrari, og de bringer bilen til standsning fra 100 km/t på 30,5 meter. Gearkassen er fortsat en 7-trins DCT, som har 6 % kortere udveksling end den version, som findes i F12berlinetta.

Aerodynamik fra XX series

Ferraris XX-program (FXX, 599XX, FXX K) er en R & D platform for nye teknologier med Ferraris kunder som ”testkørere”, og programmet giver mulighed for at prøve og udvikle teknologier, som ikke må anvendes i officielle motorsportsserier. Et eksempel herpå er aktive aerodynamiske løsninger, som findes på eksempelvis 458 Speciale og på F12tdf, som eksempelvis inkorporerer 3 aktive flaps i diffuseren. 

Andre aerodynamiske forbedringer er en ny bund, som giver bilen 30 % mere downforce end på F12berlinetta.

F12tdf produceres i en begrænset serie på 799 enheder, og den første bil forventes til Danmark ved udgangen af 2015. 

Som alle andre ferrari-modeller har kunden mulighed for at specificere sin F12tdf på fabrikken i Maranello efter individuelle ønsker, og bilen leveres med 7 års gratis service, der også går igen i resten af modelprogrammet. 

F12tdf Technical Specifications
Engine
Type65-degree V12
Overall displacement6,262 cc
Max. power output*574 kW (780 cv) at 8,500 rpm
Max. torque705 Nm at 6,750 rpm
Max. engine speed8,900 rpm (limiter) Dimensions and weight
Dimensions and weight
Length4,656 mm
Width1,961 mm
Height1,273 mm
Dry weight**1,415 kg
Weight distribution46% front – 54% rear Tyres and wheel rims
Tyres and wheel rims
Front275/35 ZR 20” 10” J
Rear315/35 ZR 20” 11.5” J Performance
Performance
Max. speedin excess of 340 km/h
0-100 km/h2.9 sec
0-200 km/h7.9 sec
Fiorano lap time1’21” Fuel consumption and CO2 emissions
Fuel consumption
Fuel consumption***15.4 l/100 km
Emissions***360 g/km

* Engine power is expressed in kW, as defined by the International System of Units (SI), and in cv (1KW=1.3596216 cv). With dynamic ram effect

** With optional lightweight options 

*** ECE+EUDC with HELE system

Skriv et svar