Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Toyota Land Cruiser i nye klæder

En af de ægte nulevende legender i billandskabet får nye klæder

Toyota
13/12-2013 kl. 10:00

Toyotas ukronede konge – den ustoppelige firehjulstrukne Toyota Land Cruiser 150 – er netop blevet fornyet udvendigt såvel som indvendigt med nyt design samt endnu højere kvalitet i kabinen.

Selv en ustoppelig legende som Toyota Land Cruiser 150 kan indimellem have brug for nye klæder. Derfor har den over 60 år gamle konge af alle veje nu fået et kraftigt ansigtsløft udvendigt såvel som indvendigt, så den fremstår ny og moderne både rent teknisk og designmæssigt.

Den mest synlige ydre ændring er en ny frontgrill, der på elegant vis indrammer bilens front, og som sammen med nye højere placerede forlygter og en kraftigere frontkofanger fuldender billedet af en driftssikker og kraftfuld grænsende til brutal firehjulstrækker, der vil frem i verden, og som intet kan stå i vejen for.

Baglygterne har også fået et ekstra løft med skiftevis rødt og helt klart glas i et tredimensionelt design med integreret Land Cruiser logo. Derudover fremstår området omkring nummerpladen bagtil nu i et tredimensionelt design, og kromlisten på bagklappen er gjort bredere og syner endnu mere markant end tidligere.

Kraftfuldt køretøj

Ud over ryet som et kraftfuldt køretøj, der evner at komme frem under selv de vanskeligste forhold, er Toyota Land Cruiser også kendt for at være en førsteklasses bil, der sætter helt nye høje standarder inden for både kvaliteten af interiør, komfort, fleksibilitet, tilgængelighed og ny banebrydende teknologi.

Den nye Land Cruiser er ingen undtagelse. Nyt instrumentpanel, nyt kontrolpanel til offroad kørsel og kørsel på almindelig vej, nyt klart Optitron instrumentdesign med 4.2” farve TFT multiinformationsdisplay, fremhævet instrumentbord og et forbedret design af sæderne på både 2. og 3. række, der gør indstigningen endnu lettere, er bare nogle af de mange betydelige ændringer.

Der er også kælet ekstra meget for at højne køreoplevelsen bag rattet både på almindelig vej og offroad. Land Cruiserens robuste konstruktion gør den i stand til at modstå større udefrakommende kræfter end de fleste andre firehjulstrækkere, og bilen er desuden udstyret med et hav af avancerede teknologier, der hjælper føreren uanset evne med at gøre det let som en leg at forcere de mest udfordrende terræner.
Toyota har forbedret standard affjedringen, og med det elektronisk modulerede
Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) og Adaptive Variable Suspension (AVS) når bilen hidtil uanede højder, når det kommer til stabilitet og kørekomfort under alle tænkelige forhold.

Land Cruisers chassisramme er endvidere konstrueret på en særlig måde, der gør, at støj og vibrationer fra motor, gearsystem og vej bliver absorberet direkte i rammen. Det er med til at reducere støjen i kabinen betragteligt, så man får en ekstra behagelig oplevelse bag rattet.

Kraftig turbodieselmotor

Den nye Land Cruiser kan i Danmark fås med en firecylindret 3.0 liters turbodieselmotor med 190 hestekræfter. Den kraftige dieselmotor overholder de strenge Euro 5+ krav og har et moment 420 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger. Topfarten er opgivet til 175 km/t.

Som den tidligere udgave af Land Cruiser må den nye også trække op til 3 tons efter sig, hvilket gerne skulle kunne opfylde de flestes behov. Når Land Cruiser går offroad, skal der noget til for at følge med. Den kan således klare en stigningsvinkel på hele 42 grader, ligesom vadedybden – altså hvor meget af bilen, der uden problemer kan være under vand under kørslen – er 70 cm.

Bilen fås med flere hjælpesystemer – både til kørsel på almindelig vej og i mere udfordrende terræn. Man kan bl.a. vælge mellem fem forskellige køreindstillinger, som bl.a. gør, at bilens gasspjæld, bremser og trækkraft automatisk bliver tilpasset underlagets type.

Fire udvendige kameraer gør det muligt at se omgivelserne omkring bilen, så man hurtigt kan danne sig et godt billede af, hvad der sker hele vejen rundt om bilen. Derudover kan man hele tiden følge med i bilens aktuelle hældning på et display, mens det såkaldte Kinetic Dynamic Suspension System sørger for at fordele den helt rette trækkraft på hver enkelt af de fire hjul – uafhængigt af hinanden.

Crawl Control og Downhill Assist Control hjælper med at fastholde samme fart op og ned af stigninger, så det eneste, du skal koncentrere dig om er at styre. Bilen klar selv resten.

På almindelig vej byder den nye Land Cruiser bl.a. på adaptiv fartpilot, der er en fartpilot, som selv sørger for at tilpasse farten efter den forankørende bil, så du ikke kommer tættere på, end det du selv ønsker. Variable Flow Control letter styringen ved lav fart, mens den gør det lidt tungere at dreje ved høj fart, hvor man normalt ønsker en mere fast og rolig kørsel lige ud.

Ny generation multimediesystem

Den nye Land Cruiser er den første Toyota, der får næste generation af det banebrydende multimediesystem Toyota Touch 2. Her får man bl.a. en 7” touch-screen med højere skærmopløsning, forberedelse til Mirror-link, så man vil kunne få vist skærmbilledet fra sin Samsung eller Nokia telefon på bilens touch-screen samt mulighed for tilslutning af hele 17 højttalere.

Samtidig har Toyota Touch 2 fortsat også både bakkamera, Bluetooth til musikstreaming og håndfri telefoni, usb, radio/cd, kørecomputer samt mulighed for tilkøb af Go-navigation med integration til visse smartphones med fx sms-modtagelse og afsendelse fra touch-screen, e-mail med oplæsning af tekst, avanceret trafik overvågning, internetadgang, forskellige apps og meget mere.

Rent prismæssigt udmærker den nye Toyota Land Cruiser sig med en lavere fra-pris end tidligere. Som personbil starter priserne med udstyrsniveauet T1 fra 743.153 kr., hvilket er 26.000 kr. lavere end før, mens varebilsudgavens priser starter fra 371.140 kr. ekskl. moms og ombygning. Det er 12.000 kr. lavere end den tidligere model.

Den nye Toyota Land Cruiser kan bestilles allerede nu over hele landet hos de 68 autoriserede Toyota-forhandlere.

Skriv et svar