Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Toyota afslører ny Prius plug-in hybridbil

Et nyt medlem af Toyota Prius-familien har netop set dagens lys på den store internationale biludstilling i New York i USA. Det drejer sig om en helt ny udgave af Toyotas Prius plug-in hybridbil med et kraftigere batteri, der øger bilens rækkevidde for kørsel på ren el til over 50 km og forbedrer den opgivne brændstoføkonomi til hele 71,4 km/l.

Toyota Danmark
28/03-2016 kl. 15:42

Den helt nye hybridbil Toyota Prius med fjerde generation hybridteknologi har Danmarkspremiere efter påske. Her få dage inden løfter Toyota nu sløret for et andet nyt medlem af Prius-familien i skikkelse af Toyota Prius Plug-in Hybrid. Det sker på biludstillingen New York International Auto Show i USA.

Det er en bil med et markant kraftigere batteri, der i modsætning til batteriet i Toyotas andre hybridbiler er muligt at lade via elnettet, og som har en rækkevidde på ren el på over 50 km – det dobbelte af den tidligere Prius Plug-in Hybrid. Det giver plug-in hybridbilen en opgivet brændstoføkonomi på hele 71,4 km/l og en CO2-udledning på kun 32 g/km.

Den nye Prius Plug-in Hybrid bygger videre på de mange styrker ved den nye almindelige Prius hybridbil. Begge Prius-modeller er nemlig bygget på en helt nyudviklet platform baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis.

Bedre køreegenskaber

Det har gjort det muligt at designe en bil med et ekstremt lavt tyngdepunkt, bedre køreegenskaber og ikke mindst et mere appellerende og aerodynamisk design. Samtidig byder Prius plug-in hybridbilen ligesom modermodellen også på den nyeste, fjerde generation hybridteknologi.

Den nye Prius Plug-in Hybrid er blevet 165 mm længere, 15 mm bredere og 20 mm lavere end den tidligere udgave. Under motorhjelmen ligger en 1.8-liters benzinmotor, der spiller en nøglerolle i bestræbelserne på at gøre Toyotas nye plug-in hybridbil så effektiv som overhovedet mulig.

Som følge af et nyt udstødningsrecirkulationssystem, forbedringer i forbrændingseffektiviteten og innovative måder at håndtere opvarmning og reducere gnidningsmodstanden i motoren på er det lykkedes Toyota at øge benzinmotorens termiske effektivitet til 40 procent. Det er det højeste niveau i verden for en masseproduceret benzinmotor.

Teknisk adskiller Prius Plug-in Hybrid sig i særlig grad fra den normale Prius hybridbil ved at rumme en langt større batteripakke. I plug-in hybridbilen ligger nemlig et kraftigt 8.8 kWh lithium-ion batteri, hvilket gør det muligt i langt højere grad at køre på ren el i længere tid ad gangen – i øvrigt med en hastighed på helt op til 135 km/t. – med det formål at opnå en endnu længere rækkevidde på en tankfuld benzin. Det tager endda kun lidt over to timer at oplade bilens batteri fra det normale 230 volts elnet, inden man igen er klar til over 50 kilometers kørsel på ren el.

Plug-in hybridbilen er dog ikke afhængig af skulle lades op med ladestik. Den lader nemlig også automatisk på batteriet under kørslen, primært når man bremser, helt i stil med en almindelig Toyota-hybridbil, hvilket er med til at begrænse benzinforbruget betragteligt.

Motor og generator øger trækkraften

Toyota introducerer med den nye Prius Plug-in Hybrid for første gang et særligt system, hvor både elmotor og generator producerer trækkraft og er med til at forbedre accelerationsevnen og bilens ydeevne generelt.

Samtidig minimerer det nye plug-in hybridsystem brugen af benzinmotoren ved kraftig acceleration, og når kabinen skal varmes op i vintermånederne. Det sker ved hjælp af et særligt varmepumpesystem – det første af sin slags i bilverden – der gør det muligt enten at nedkøle eller opvarme kabinen, selv når bilen kører på ren el, og benzinmotoren derfor ikke er i drift til at generere varme.

Innovation fylder altså godt i den nye Prius med plug-in hybridteknologi. Ligesom i den almindelige Prius hybridbil finder man i kabinen bl.a. en lille plade, hvor man kan oplade sin kompatible smartphone trådløst helt uden brug af kabler og ledninger.

Det intelligente klimaanlæg S-FLOW, der fylder mindre, er lettere og bruger mindre strøm, registrerer automatisk selv, hvilke sæder i bilen der er optaget, og minimerer ventilationen ved de tomme sæder for at spare energi og dermed både strøm og benzin. Endelig viser et nyt solcelletag sig som endnu en innovativ feature ved Prius plug-in hybridbilen, der derved er i stand til at oplade et dedikeret batteri.

Toyota har begrænset vægten på Prius plug-in hybridbilen bl.a. ved at bruge højstyrke stål til bilens karosseriskal, aluminium til motorhjelmen og – for første gang i en masseproduceret bil – carbonforstærket plastik til bilens bagparti.

Et særligt lygtedesign pryder den nye plug-in hybridudgave af Prius både for og bag. Forrest er placeret to gange fire seperate LED-projektør forlygter, mens et bredt LED-lygtebånd over hele bilens bagsmæk er med til at give det nye medlem i Prius-familien endnu mere karakter.

Lydisoleret og ekstra foret

Inde i kabinen giver en stor 8” intuitiv touchskærm mulighed for at styre såvel lyd og navigation som en perlerække af brugbare kørselsinformationer. Det sker nærmest i stilhed bag rattet som følge af en ekstra lydisoleret forrude og ekstra forede fordøre. Alt sammen er med til at give en luksuriøs oplevelse bag rattet på den banebrydende plug-in hybridbil.

Sidst men ikke mindst rummer Prius Plug-in Hybrid som standard naturligvis også Toyotas store sikkerhedspakke Toyota Safety Sense med automatisk nødbremse for både fodgængere og biler, vognbaneassistent med styreassistent, adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser hastigheden ud fra den forankørende, automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt blindvinkelassistent med advarsel mod både biler i den blinde vinkel samt mod bagved krydsende traffik.

Den nye Prius med plug-in hybridteknologi introduceres i Europa sidst på året. Det er endnu ikke afgjort, om den også introduceres i Danmark.

Skriv et svar