Suzuki S-Cross - Fås nu også i Van udgave
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Suzuki S-Cross

Fås nu også i Van udgave
Suzuki
04/02-2014 kl. 13:00

Med kvaliteter som personvognskomfort, rigtig god plads, god økonomi og køredynamik samt mulighed for avanceret firehjulstræk er den nye S-Cross Van et godt alternativ for både privat- og erhvervskøbere.

I en crossover samles de gode egenskaber fra SUV’en og den klassiske familie-stationcar. Fra SUV’en kommer den høje siddeposition og et design, der udstråler styrke og fremkommelighed. Og fra stationcar’en fås den gode passagerkomfort, plads og kørselsøkonomi. Ved udviklingen af Suzuki S-Cross har der været skarpt fokus på økonomi, indretning og rummelighed, og disse vigtige forhold ses også i Van udgaven.

En Van med god plads
Med en længde på 4,3 meter og en akselafstand på 260 cm hører S-Cross modellen til i C-segmentet, og ved ombygningen til Van model har god plads til føreren haft højeste prioritet. Således er varerumsadskillelsen placeret så langt bagude, at selv meget høje personer kan finde sig en rigtig god og komfortabel kørestilling. Og alligevel er der samtidig god plads i varerummet, der har en volumen på ca. 1.200 liter. Under gulvet i varerummet er der et opbevaringsrum til småting og effekter, der kan skjules for nysgerrige blikke. Og desuden er der ved hver bagdør adgang til et aflangt opbevaringsrum lige bag plexiglas adskillelsen. Dette rum kan sikres med små låger med lås (ekstraudstyr), så fx jagtgeværet eller andre værdigenstande kan opbevares på betryggelig vis.

Benzin eller diesel med 120 hk
S-Cross Van tilbydes i to motorversioner, der begge yder 120 hk. Benzinmotoren er med VVT-system, og her er vægtreducering og lav friktion med til at sikre en rigtig flot benzinøkonomi på 18,5 km/l ved blandet kørsel (EU norm), hvilket udløser en halvårlig ejerafgift på kun kr. 560. Motoren er koblet sammen med en 5-trins manuel gearkasse, men fås også med et trinløst automatgear (CVT), der tilbyder 7-trins manuelt gearskifte ved hjælp af skifteknapper – såkaldte ”paddles” – der sidder bag rattet. Den kraftige dieselmotor er af commonrail-typen. Den er bl.a. udstyret med VGT (Variable Geometry Turbo) for optimering af moment, forbrug og partikeludledning. Ligesom benzinmotoren yder den 120 hk, men er her koblet sammen med en 6-trins manuel transmission. Med sin højtryksturbolader yder den et solidt moment på hele 320 Nm ved så lavt et omdrejningstal som 1.750 o/m. Og her er brændstoføkonomien ved blandet kørsel hele 23,8 km/l. Den maksimale anhængervægt er på reelle 1.200 kg for benzinmodellerne og hele 1.500 kg for udgaverne med dieselmotor.

Nyt avanceret 4WD system
Suzuki følger sin mangeårige tradition med at tilbyde sine modeller med et både alsidigt og avanceret firehjulstræk. Til S-Cross er der udviklet et nyt elektronisk 4WD-system med navnet AllGrip – der til Van modellerne fås til en merpris på kun kr. 22.000 (ex moms). AllGrip systemet er kendetegnet ved lav vægt og har således kun en marginal indflydelse på bilens brændstofforbrug. Føreren kan vælge mellem 4 indstillinger: Auto, Snow, Sport eller Lock. I Auto køres med forhjulstræk for at spare brændstof, men hvis underlaget bliver glat eller løst, tilkobles baghjulene automatisk efter behov. I Sport-indstillingen får man hurtigere speederrespons, og der sendes flere kræfter ud til baghjulene. Snow indstillingen vælges ved kørsel i sne og andet underlag med lav friktion. Og i Lock-positionen fordeles trækkraften ligeligt mellem for- og bagaksel, så man får ekstra hjælp til at komme fri af sne, mudder eller sand. Merforbruget af brændstof i modellerne med AllGrip er begrænset, så EU normen er på 17,5 og 22,7 km/l med hhv. benzin- og dieselmotor.

5 stjerner og 7 airbags
Alle S-Cross modeller er udstyret med 7 airbags, antiudskridning (ESP), elektronisk fordeling af bremsekraften, bremseassistent og automatisk dæktrykskontrol. Og da Euro NCAP havde bilen gennem deres krævende sikkerhedstest, scorede den de maksimale 5 stjerner og endda med rigtig god margin i alle fire underkategorier. Udover sikkerhedsudstyret er S-Cross Van også forsynet med masser af komfortudstyr. Selv den billigste GL version har fx har aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-spejle med varme, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, sædevarme samt ratbetjent cd-radio. For ekstra 12.000 kr. kommer man op på GL+-niveau, hvor der er to-zoners klimaanlæg, 16-tommers alufælge, nøglefri adgang med trykknap-start samt tagræling i sølvlook og sølvpaneler for, bag og på siden. Over GL+ udstyrsniveauet findes de to luksusversioner GLS og GLX. GLS-modellen er udstyret med en verdensnyhed i form af et stort el-betjent panorama-soltag. Det består af to paneler af glas og åbner ved, at det forreste panel glider op over det bagerste, der glider ind i taget. GLS-udstyret omfatter desuden 17-tommers alufælge, sorttonede ruder bag og Bluetooth-funktion i radioen, så man kan betjene en telefon og visse musikafspillere håndfrit. Det sker via ekstra knapper i rattet. Samme Bluetooth-facilitet findes også i den anden luksusversion, GLX, der i øvrigt er kendetegnet ved f.eks. xenon-forlygter, LED-kørelys, parkeringssensor for og bag samt automatisk styring af vinduesviskerne.

Priser fra kr. 129.990
Med priser fra 129.990 ex moms (kr. 153.871 inkl. moms) for benzinmodellen, og fra kr. 142.990 (kr. 171.517 inkl. moms) for S-Cross med dieselmotor rammer den nye Van model et attraktivt niveau i markedet. Og leder man efter en model med 4WD, er det med priser fra kr. 163.990 (benzin) og kr. 176.990 (diesel) nærmest umuligt at finde et bedre bud på markedet. En tilsvarende model med 4WD er nemlig mindst en 25-30.000 kroner dyrere, så her ser Suzuki et stort potentiale for S-Cross Van. S-Cross Van kan købes af både virksomheder og privatpersoner, og der er rigtig mange penge at spare. Faktisk op til 120.000 kroner inkl. moms, når der sammenlignes med personvognsudgaven. Og selvom der ved privatkøb skal betales kr. 5.510 årligt for privat anvendelse, vil det, hvis man kan undvære bagsæderne, være en god forretning for de fleste, da der går rigtig mange år, inden besparelsen på Van indkøbsprisen er spist op. Til erhvervsbrug er S-Cross Van nok især interessant for virksomheder i brancher som detailhandel, servicefag og vagtselskaber. Men også indenfor landbrug, entreprenør og håndværksgruppen er der mange, der kan få glæde af fx 4WD modellens stærke fremkommelighed. Som erhvervsdrivende kan man vælge, om bilen kun skal bruges til erhvervsformål, eller om den også skal kunne bruges privat. I så fald skal momsen betales, og tillægsafgiften for kombineret erhvervsmæssig og privat anvendelse på kr. 2.755 årligt kommer oveni ejerafgiften.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start