Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Stor sejr for danske bilejere

Afgørelse kommer forbrugerne til gode

Autobutler.dk
02/04-2014 kl. 13:30

I sidste uge faldt der afgørelse i Konkurrencerådets sag mellem Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark og den uvildige værkstedsportal Autobutler.dk.

Værkstedsportalen har gennem de seneste tre år formidlet 140.000 værkstedsopgaver mellem danske bilejere og autoværksteder. Konceptet er simpelt: Som bilejer sætter man sin værkstedsopgave i udbud, og modtager herefter tre tilbud fra kvalitetsværksteder, der alle skal leve op til en rækker krav og kontroller. Det betyder, at bilejere er sikret et veludført job til en fair pris. Det forsøgte Danmarks største brancheorganisation for autoreparatører at forhindre ved at opfordre sine medlemmer til boykot af værkstedsportalen.
Konkurrencerådet har nu afgjort, at den går ikke.

Afgørelse kommer forbrugerne til gode

”Det er en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, når en stor brancheorganisation som CAD opfordrer til at boykotte Autobutler. Portalen bidrager til at øge konkurrencen blandt autoværksteder i Danmark, fordi den skaber gennemsigtighed, og medvirker til at øge prispresset på værkstederne til gavn for dem, der skal have repareret deres bil”, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, og fortsætter:

”Konkurrencerådets afgørelse kommer både forbrugerne og de mest effektive autoværksteder til gode. Ved at bruge portalen får de effektive værksteder bedre mulighed for at hverve nye kunder, og forbrugerne vil spare penge på deres værkstedsregning”.

Bedre tilbud der sikrer bilejerne

Afgørelsen betyder, at brancheforeningen straks skal bringe overtrædelsen af Konkurrenceloven til ophør og informere sine ca. 1.750 medlemsværksteder om påbuddet. Det vækker naturligvis glæde hos værkstedsportalen, hvis ene stifter ser det som et afgørende gennembrud for online reparationsformidling.

”Det er en stor sejr for bilejerne. Det handler ikke kun om at få billigere tilbud, men bedre tilbud, der sikrer én mod uforudsete udgifter, da alle formidlede opgaver afgives som skriftlige tilbud. Hele grunden til at Autobutler blev til, var, at markedet var fuldstændig ugennemsigtigt. Det ønskede vi at ændre på, men er gennem årene stødt på stor modstand i branchen. Derfor er vi meget glade for, at Konkurrencerådet er enige i, at vores forretningsmodel er til gavn for både bilejere og værksteder”, siger adm. direktør for autobutler.dk, Christian Legêne.

Værkstedsportalen har 850 tilmeldte værksteder, der alle er underlagt uvildig reparationsaftale og stikprøvekontrol. Der er tale om såvel autoriserede som frie værksteder, herunder kæder som Mekonomen, Automester og Bosch Car Service.

Billedtekst: Danske bilejere skal ikke forhindres i at få gennemsigtighed på autoreparationsområdet, fastslår Konkurrencerådet.

Skriv et svar