Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sikkerheden er i top hos svenske KABE

For yderligere at hæve sikkerheden og niveauet af køreegenskaber har KABE nu standard indført et anti-slingersystem (IDC) kombineret med 30 cm længere trækstang.

KABE
03/11-2011 kl. 14:30

Anti-slingersystemet kaldes KABE Safety Driving System og består blandt andet af iDC

(intelligent Driving Control) som tidligere var ekstraudstyr. KABE mener, at tiden nu er inde

til at montere det som standard i hele vognprogrammet, både for enkel og dobbeltakslede

vogne.

Køb en Kabe campingvogn her.

– Ja, nu er det standard i alle vore vogne, og man får den lille ekstra sikkerhedsmarginen, at

evt. vindstød og rystelser ophæves lynhurtigt, inden de påvirker det trækkende køretøj. Til

hverdag er det egentlig ikke noget man som sådan mærker, forklarer Martin Kolst fra

Intercamp A/S, der er importør af KABE i Danmark.

– Et aktivt system med sensorer, som kan føle pludselige retningsforandringer i vognen, og

bremser hjulene direkte gennem påløbsbremsen.

– Hos KABE er det testet under ganske ekstreme situationer og systemet funger godt og

griber ind, præcis når der er behov for det, fortsætter Martin Kolst.

Elektronikkens har nu gjort sin permanente indtræden også i caravanbranchen. I

bilindustrien har lignende elektroniske sikkerhedssystemer været længe. Det nærmest

sammenligelige i dette tilfælde er anti-slingersystemet ESP, som nu i princippet er standard

på de fleste biler i dag.

En hel sikkerhedspakke

Sikkerhedspakken indeholder også en hel del andet, for eksempel har chassiset fra BPW fået

længere træktriangel. iDC og den længere træktriangel, gør at stabiliteten i vognen hæves og

gør en højere kørehastighed mulig, med gode sikkerhedsmarginer. Stabilisatorkoblingen

(WS3000) har været standard i flere år og som tidligere kører alle KABE-vogne på 8-lagsdæk

for at klare belastninger endnu bedre.

Sensorer for mere sikkerhed

Sensorerne i IDC systemet måler kontinuerligt acceleration i retningsforandringer direkte på campingvognens aksel.

Automatik registrering af risiko for udskridning

Det intelligente iDC-systemet registrerer direkte når der er risiko for udskridning, og bremser automatisk campingvognen på en blød måde.

Hurtig retningskorregering

Gennem den bløde opbremsning vil campingvognen i løbet af et par sekunder genvinde sin retningsstabilitet.

Skriv et svar