Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Peugeot viser storform ved Frankfurt Motor Show

Peugeot er ”back in the race”: Salget stiger stødt på verdensplan

Peugeot Danmark
14/09-2015 kl. 09:07

Når Peugeot slår dørene op til sin stand på den 66. udgave af Frankfurt Motor Show, bliver de besøgende mødt af en stærk tro på fremtiden. Peugeot er ”back in the race”: Salget stiger stødt på verdensplan (3.9 %) og endnu mere i Europa, hvor mærket det første halvår har oplevet en stigning på 6.7 %. Modelprogrammet er det yngste nogensinde (2,6 år i gennemsnit) og Peugeot markerer sig endnu en gang som det bilmærke i Europa, der har den laveste gennemsnitlige CO2-udledning med 105,7 g/km. På standen viser Peugeot en række innovative modeller, der illustrerer det fremtidige designsprog, nye bæredygtige materialer og ikke mindst avanceret lydteknologi – et gennembrud i branchen.

CO2 footprint: Peugeot er benchmark

Peugeot har sat sig det mål at nå en gennemsnitlig CO2-udledning på 95 g/km i EU-28 senest i 2020. I det første halve år af 2015 var mærket den første bilproducent til at komme under 110 g CO2/km og nåede helt ned på 105.7 g/km. Resultatet blev opnået samtidig med, at salget af SUV/CUV og benzinudgaverne steg. Siden 2012 har Peugeot reduceret sin gennemsnitlige CO2-udledning med 15,6 %, hvilket i høj grad kan tilskrives nye teknologier som BlueHDi og PureTech motorerne samt den nye EAT6 automatgearkasse.

Verdenspremiere på 308 GTi by PEUGEOT SPORT


Barren er sat højt. Hvem andre kan leve op til kravet om at designe den ultimative version af 308 end Peugeot Sport, der deler samme passion for performance, som de entusiaster, der utålmodigt har ventet på virkeliggørelsen af GTi-drømmen.

Resultatet er 308 GTi by PEUGEOT SPORT. Den er udstyret med en 1.6 L THP S&S benzinmotor i to forskellige versioner – 270 hk og 250 hk – med Torsen spærredifferentiale, optimeret undervogn og PEUGEOT i-Cockpit. Ydermere er 1.6 L THP S&S motoren den mest effektive i sin kategori, idet den kører op til 16,7 km/l og har en CO2-udledning på 139 g/km.

Peugeot 308 er indbegrebet af gennemført elegance og dens topversioner afspejler tydeligt deres ophav.308 GTi er karakteriseret af samme rene design, men udstråler samtidig en overbevisende effektivitet. Den er sænket med 11 mm, er i 270 hk-versionen udstyret med 19” Carbone19 hjul og fremstår som var den limet til jorden. GTi 270 versionen har Michelin Super Sport dæk med lette Reverse aluminiumsfælge, der viser de kraftige 380 mm bremseskiver og de røde bremsekalibre med PEUGEOT SPORT signatur.

Den potente front giver et vink, om hvad der er i vente. Kølergrillen i sort skakternet mønster er omkranset af Full LED forlygter og dette mønster går igen i den brede grill til luftindtaget. Under kofangeren sidder to spoilere, der ikke kun forstærker bilens udtryk, men også bidrager til dens overbevisende aerodynamik med en SCx værdi på 0,69.

Med sin erfaring fra motorsportens verden er PEUGEOT SPORT dedikeret til at udviklet mærkets high-performance modeller. Netop team-ingeniørenes helt særlig ekspertise danner grundlaget for køreoplevelsen bag rattet af 308 GTi.

308 GTi høster frugten af det arbejde, der blev lagt i vægtbesparelse under udviklingen af 308, og det giver helt håndgribelige resultater: Et vægt/effekt forhold på 4,46 kg/hk og en acceleration 0-100 km/t på bare 6 sekunder for motoren med 270 hk.

Udgaven med 270 hk er udstyret med Torsen mekanisk spærredifferentiale, som sikrer fuld udnyttelse af drejningsmomentet og giver øget stabilitet ved bremsning.

308 GTi by PEUGEOT SPORT er naturligvis udstyret med Driver Sport Pack, som tager køreoplevelsen et niveau op og giver føreren følelsen af at have benzin i blodet. Et er at blive forventningsfuld, når man læser en bils specifikationer, men det er først bag rattet, den virkelige passion opstår – 308 GTi by PEUGEOT SPORT skal opleves bag rattet.

Den lancereres i Europa sidst på året og i Danmark ved årsskiftet.

PEUGEOT 308 Racing Cup: Skabt til race!

Et enkelt blik på 308 Racing Cup er nok til at forstå, at dens ambitioner rækker langt udover almindelig kørsel på vejen – den er skabt til banekørsel og race.

PEUGEOT SPORT har taget udgangspunkt i 308 GTi og skruet lidt mere op for motorens power – hele 14 % mere, hvilket giver 308 villige hestekræfter. Dette er bl.a. opnået ved at integrere turboen fra 208 T16.

Udseendet lever på alle måder op til bilens performance. Den er 106 mm bredere end GTi-udgaven, hjulkasserne er gjort bredere, så de kan rumme de 10” x 18” hjul og hækspoileren er direkte inspireret af WTCC. Kofangeren for og bag er helt særligt udviklet til 308 Racing Cup og bidrager til bilens aerodynamik, samtidig med at den forstærker bilen aggressive look.

308 Racing Cup har lånt elementer fra GTi-udgavens undervogn, mens andre dele er særligt optimerede til banebrug, f.eks. seks-stemplede racing bremsekalibre. Den er udstyret med en 6-trins sekventiel gearkasse og gearskiftet foregår via paddleshift på rattet. Også bilens vægt har været en prioritet i udviklingsfasen og målet er at nå en vægt på 1.000 – 1.050 kg.

308 Racing Cup vises første gang for offentligheden til Frankfurt Motor Show og vil senere deltage i et demonstrationsløb på Paul Ricard banen i Frankrig. Den kommer til salg i slutningen af 2016 og vil erstatte RCZ Racing Cup.

PEUGEOT FRACTAL koncept: Fremtidens PEUGEOT i-Cockpit®

PEUGEOT FRACTAL er en futuristisk kompakt el-drevet 2+2 roadster, der illustrerer udviklingen af Peugeot i-Cockpit®, som blev lanceret i 208´eren i 2012 og allerede har vundet mere end 1.8 mio. kunders hjerter. I PEUGEOT FRACTAL udforskes den intuitive køreoplevelse ved at inddrage endnu en af sanserne: Hørelsen. Konceptbilen vidner om mærkets innovative idéer omkring at bruge alle sanserne under kørsel for at forbedre oplevelsen og støtte føreren i forskellige situationer. Alle lydene er designet på baggrund af videnskabelige undersøgelser om, hvordan øret fungerer og hvordan vi opfatter forskellige lyde. De er strategisk placeret rundt omkring i bilen og bliver således et både intuitivt og inspirerende supplement til syns- og følesansen.

StelLab, én af PSA Peugeot Citroëns forskningsenheder, har sammen med FOCAL (førende i elektro-akustiske lydsystemer) udviklet et innovativt 9.1.2. lydsystem med 13 højttalere og subwoofere i ryglænet på alle sæder, hvilket giver en akustisk og musikalsk oplevelse ud over det sædvanlige. PEUGEOT FRACTAL er således en rullede jukebox, der akustisk formidler information til føreren.

Den brasilianske lyddesigner, Amon Tobin, har arbejdet sammen med Peugeots designere om at skabe en lydidentitet både indvendigt og udvendigt, som forstærker bilens udtryk. Det betyder, at lyden varierer alt efter, om den accelererer, decelererer eller kører ved konstant hastighed. Den er desuden designet til at advare fodgængere og cykelister og den befinder sig således i sit helt rette element i byen.

For at opnå den mest optimale akustik ruller PEUGEOT FRACTAL på specialudviklede dæk, der harmonerer med lydbølger, og interiøret er lavet af lydabsorberende materiale, hvoraf 80 % er lavet i 3D. Interiøret er nyskabende og inspireret af skandinavisk design i de mange og lækre detaljer. Designet er inspireret af koncert-verdenen, og højttalerne er strategisk placereret i kabinen for at få maksimal ud af lydeffekterne. Den intuitive kørsel lettes af Samsung Gear S SmartWatch som giver oplysninger om batteriets ladetilstand, kabinetemperatur og hvor bilen befinder sig. Uret bruges desuden til at åbne bilen, og føreren modtages af musik, der strømmer ud af de 13 højttalere i bilen.

PEUGEOT FRACTAL er kompakt og måler 3,81 m i længden og 1,77 i bredden. Det er en fleksibel og meget manøvredygtig bybil med korte overhæng både for og bag. Takket være den variable luftaffjedring kan FRACTAL tilpasse sig forskellige typer terræn. Med 7 cm frihøjde optimeres aerodynamikken og rækkevidden ved motorvejskørsel, mens den højeste position på 11 cm passer perfekt i bymiljøet.

Køreglæden i PEUGEOT FRACTAL forstærkes af den elektrisk drivlinje, der giver øjeblikkelig og konstant moment. Drivlinjen består af to elmotorer, som er placeret på den forreste og den bagerste aksel, hvilket giver firehjulstræk. Elmotorerne leverer i alt 204 hk og får strøm fra et lithium-ion batteri, der er placeret centralt, hvilket sikrer et lavt tyngdepunkt. Rækkevidden er op til 450 km.

Med en vægt på kun 1.000 kg accelererer FRACTAL fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

Skriv et svar