Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Suzuki Baleno viste sig frem i Frankfurt

En 4 meter hatchback med et rummeligt interiør og bagagerum samt en rigtig god økonomi, der er planlagt til introduktion i løbet af foråret 2016.

Suzuki Danmark
05/10-2015 kl. 10:50

Ideen bag den nye Baleno blev første gang præsenteret på Geneve biludstillingen i marts måned, hvor iK-2 conceptbilen havde premiere. Og nu stod den så klar i den endelige produktionsudgave til verdenspremieren i Frankfurt.

Baleno er en 5-dørs hatchback med en længde på 4 meter, der kombinerer et stilfuldt liquid-flow design med et rummeligt interiør og bagagerum samt en rigtig god økonomi. Planen er, at den nye Baleno skal lanceres sidst på foråret næste år, hvor den kommer ind som en tilføjelse i Suzuki modelprogrammet mellem Swift og S-Cross modellen.

Rummelig kompaktbil

Baleno er udviklet på en helt ny Suzuki platforms-teknologi, der både er lettere og stivere end tidligere. Det er opnået qua en ny konstruktion af alle dele og en mere afrundet form af vangerne i chassisrammen. 

Den nye platform og en akselafstand på hele 2,52 meter har gjort det muligt at skabe en kabine og et bagagerum med en rummelighed, man normalt først finder i klassen over kompaktbilerne. Fx er pladsen på bagsædet yderst generøs, og alligevel er bagagerummet med 355 liter det største i klassen. 

Nye motorer

Også på motorfronten er der spændende nyt. Dualjet motoren med højere kompression og 90 hk fortsætter som indgangsmotor i Baleno serien, og derefter følger 2 nye konstruktioner. En ny Boosterjet benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbolader der yder hele 112 hk, og som har et drejningsmoment på 170 Nm i området 2.000-3.500 omdr./min. Og en såkaldt mild-hybrid version, der er Suzukis bud på et godt og ”simpelt” hybridsystem til en kompakt-bil. Her er Dualjet motoren udstyret med en nyudviklet generator, der også fungerer som startmotor samt et lithium-ion batteri. Ved alm. kørsel oplader generatoren både bly- og ion-batteriet, og ved nedbremsning opsamles den kinetiske energi til batterierne. Ved igangsætning og acceleration yder generatoren så assistance til benzinmotoren, og derved opnås et lavere benzinforbrug. De foreløbige CO2 tal tyder på, at Boosterjet modellen vil få EU-norm ved blandet kørsel på ca. 22 km/l, 0mens mild-hybrid versionen sikkert vil ramme de 25 km/l.

Introduktion i 2016

Udstyrsmæssigt vil den nye Suzuki Baleno kunne fås med fx automatisk nødbremsesystem, aktiv fartpilot der selv holder afstanden til den forankørende bil, infotainment system med 7” farveskærm, Bluetooth, navigation, LCD farvedisplay i instrumentpanelet, Xenon lygter med mere.

Alt i alt ser Suzuki den nye Baleno som et friskt pust i kompaktklassen. Her er nemlig både god styling og praktisk rummelighed. Motorer med høj ydeevne, men samtidig rigtig god økonomi. Og en pæn række af tekniske nyskabelser til at toppe det hele op med. 

Så Suzuki Danmark ser frem til at introducere den nye model i løbet af foråret 2016.

Skriv et svar