Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

NUMÉRO 9: Nyt design i DS-linjen

Fransk luksus på en ny måde

Citroën
13/04-2012 kl. 18:00

DS-produktlinjen er et vigtigt supplement til Citroëns C-linje. DS-modellerne har en endnu mere markant profil og udgør en ny tilgang til premium-segmentet. Med inspiration fra Citroëns historie på mere end 90 år som bilproducent er DS-modellerne udviklet med al den kreativitet og avanceret teknologi, som er kerneværdier hos Citroën. DS-linjen består i dag af DS3, DS4 og DS5. Godt 2 år efter præsentationen af den første model runder salget af DS-linjen 200.000 styk.

2012 er året, hvor DS-linjen lanceres på en lang række markeder, herunder også Kina. Derfor har Citroën
valgt den store biludstilling i Beijing til at præsentere sin nye konceptbil ”Numéro 9”. Det er en konceptbil, som signalerer den fremtidige udvikling i DS-linjen og formgivningen af de næste tre modeller: en sedan i C-premium segmentet, samt en eksklusiv SUV og sedan i D-segmentet.

Konceptbilen Numéro 9 er på mange måder et koncentrat af modellerne i DS-linjen og dens DNA med innovative og kreative løsninger, et unik og let genkendeligt design, som er inspirerende og følelsesladet, raffineret forarbejdning af første klasse, en anderledes køreoplevelse, og så alligevel biler som er anvendelige.

Set i profil leder konceptbilens linjer tankerne hen på en ”shooting brake”, med en ny front, som er udviklet for, at bilen kan udstyres med hybrid plug-in. Konceptbilen byder på bemærkelsesværdige præstationer
(50 km rækkevidde på el, 295 hk, boost, 39 g CO2/km.

FRANSK LUKSUS PÅ EN NY MÅDE

Proportionerne i konceptbilen Numéro 9 signalerer en ganske særlig køreoplevelse med bilens langstrakte linjer, den lange front, den lave højde (blot 1,27 meter høj) og de store 21 tommer hjul. Men også en oplevelse af unik komfort i kabinen takket være masser af plads og taget med tre ovenlys, som giver en særlig stemning i kabinen.

Konceptbilen er 4,93 meter lang, og akselafstanden er 3 meter. Det betyder masser af benplads, også til bagsædepassagererne.

Et nyt kapitel i DS-linjen

Numéro 9 er udviklet i Paris og indleder et nyt kapitel i DS-linjen med en nydesignet front og sin helt egen lyssignatur. Fronten er karakteristisk ved en særlig tre-dimensionel effekt i kølergitteret, hvis linjer glider over i full LED lygter med kørelys placeret yderst. Fronten giver Numéro 9 et insisterende og fascinerende udtryk.

Konceptbilen rummer DS-linjens særlige karakteristika med et tag, der synes at svæve, kromlister diskret ornamenteret med DS-logo og den ubrudte overgang mellem bagruden og glasarealerne på siden af bilen.

Hertil kommer det udsøgte valg af eksklusive materialer og farver. Numéro 9 har noget hemmelighedsfuldt og sofistikeret over sig. Dens dybsorte lakering changerer diskret fra sort til dyb violet og harmonerer perfekt med den varmt tonede krom.

KREATIV TEKNOLOGI MED HØJE PRÆSTATIONER

Konceptbilen Numéro 9 byder på bemærkelsesværdig høj komfort og sikkerhed, men også, under hensyntagen til miljøet, eksklusiv køreoplevelse og imponerende præstationer.

Kreativt design

Elementerne i bilens design er formgivet for at bidrage til en god aerodynamik (Scw = 0,61) . hækspoiler som signalerer fastback
. forreste stolper som fremmer luftstrømmene omkring kabinen
. ”turbine-fælge” som forbedrer aerodynamikken, idet de reducerer turbulens og dermed brændstofforbrug.

Plug-in hybrid: teknologi til gavn for miljø og køreoplevelse

Med sin plug-in hybrid teknologi placerer konceptbilen Numéro 9 sig centralt i Citroëns miljøstrategi.

Elmotoren er placeret ved bagakslen, og den enkle konstruktion optimerer de dynamiske køreegenskaber samtidig med, at teknologien sikrer lav udledning og lavt brændstofforbrug.

Teknologien kombinerer en termisk motor, benzin eller diesel afhængig af marked, med en elmotor, der har en effekt på 70 hk og et moment på 200 Nm. Elmotoren får strøm fra lithium-ion batterier, der kan oplades på 3,5 time i et almindeligt stik.

Konceptbilen Numéro 9 på biludstillingen i Beijing er udstyret med en benzinmotor 1.6 THP med en effekt på 225 hk (165 kW) og et moment på 275 Nm.

Hybridteknologien har klare fordele ved bykørsel, hvor rækkevidden i ZEV (Zero Emission Vehicle) er 50 km, og ved kørsel med gentagen acceleration og deceleration, hvor hybridteknologien bidrager til at reducere brændstofforbruget ved at bringe begge motorer i spil.

Herudover er konceptbilen også udstyret med mikrohybrid teknologi som sætter den termiske motor på stand-by, når der ikke er brug for den.

Hensynet til miljøet går ikke ud over køreglæden. Ved kraftig acceleration kombinerer en boost funktion den termiske motor og elmotoren og giver Numéro 9 imponerende præstationer (295 hk), men med et meget behersket brændstofforbrug (1,7 liter pr. 100 km og 39 g CO2/km).
Accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på 5,4 sekunder og fra 0 til 1000 meter på 25,3 sekunder.

Under kraftig acceleration eller på underlag med nedsat greb trækker bilen på alle fire hjul, idet elmotoren trækker på baghjulene og den termiske motor på forhjulene. I vanskeligt føre, for eksempel dyb sne, kan føreren vælge 4×4, som i samspil med bilens hydraktive affjedring (elektronisk styring af den hydrauliske affjedring) forbedrer grebet.

Ud over de miljø- og køremæssige fordele ved denne plug-in hybrid teknologi, byder den også på en yderligere fordel med mulighed for opvarmning af kabinen, inden kørslen påbegyndes, til gavn for komforten for såvel fører som passagerer.

TEKNISKE DATA

Mål
Længde: 4,93 m
Bredde: 1,94 m
Højde: 1,27 m
Akselafstand: 3 m

Vægt
Totalvægt: 1 500 kg

Plug-in hybrid teknologi
Benzinmotor foran 1.6 THP: effekt 225 hk (165 kW) / moment 275 Nm
Elmotor bag: effekt 70 h / moment 200 Nm
ZEV: rækkevidde 50 km .. Opladning : 3,5 time

Præstationer
0 til 1000 meter: 25,3 sekunder
0 til 100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 244 km/t
Brændstofforbrug: 1,7 liter/100 km som mix i henhold til MVEG cyklus
Udledning af CO2: 39 g/km

Aerodynamik
SCw : 0,61 m²

Dæk
MICHELIN 245/35 ZR21

Skriv et svar