Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nissan og eVADER om den rigtige lyd i elbiler

Nissan er med i det EU-finansierede eVADER-projekt, Her demonstrerer en Leaf-konceptbil, den næste generation af advarselslyde til elbiler. Systemet skal løse sikkerhedsproblemet med meget støjsvage elbiler og bløde trafikanter.

Nissan
23/08-2015 kl. 06:00

I forbindelse med et nytænkende arbejde med at hjælpe fodgængere med at være opmærksomme på elbiler, der nærmer sig, medvirker Nissan i projektet eVADER, som er sat i søen af Europakommissionen, med henblik på at skabe et nyt system med advarselslyde rettet mod fodgængere.

Download advarslen HER

I et partnerskab med 10 andre deltagere i konsortiet samarbejder Nissan om at oprette en mulig næste generation af fodgængeradvarselsteknologi, som giver en effektiv og målrettet advarsel til fodgængere og andre bløde trafikanter om, at en elbil nærmer sig med mindst mulig bidrag til støjforureningen.

Fodgængeradvarselsteknologi er lige nu et varmt emne, fordi det stigende salg af elbiler har medført diskussioner om fordele og ulemper ved elbilernes støjsvage kørsel. Det lave støjniveau er blevet rost som en stor fordel, fordi det bidrager til en stor reduktion af støjforureningen.

Som en af de førende producenter af elbiler og udvikler af systemet Approaching Vehicle Sound for Pedestrians (VSP), der er standardudstyr i alle Nissan elbiler, prioriterer Nissan allerede dette forskningsområde højt.

David Quinn, som er Nissans projektleder i e-VADER, udtaler følgende: “Sikkerheden for fodgængere er af største vigtighed for Nissan, og derfor har vi som et forebyggende tiltag allerede monteret en fodgængeradvarsel i vores elbiler. Som førende inden for elbiler vil vi meget gerne bruge vores store erfaring til at undersøge mulige systemer med henblik på en fremtidig udvikling af dette område. Vores mål har været at finde den optimale balance mellem at sikre, at bilerne kan høres, mens støjforureningen holdes nede, hvilket er en af de store fordele ved vores elbiler”.

Nissan er pioner, når det drejer sig om at introducere elbilsteknologi i stor skala. I 2010 var lanceringen af Nissan LEAF – den første masseproducerede 100 % eldrevne bil – en revolution i bilbranchen. Og den er stadig verdens mest solgte elbil.

Som en af de førende kræfter i eVADER-projektet, som det har taget 3 år at færdiggøre, trak Nissan på sin ekspertise inden for elbiler med henblik på at integrere den række teknologier, som konsortiets medlemmer og Nissan fremlagde, i demobilen, mens man arbejdede på, at lydene skulle være tydelige, men alligevel have minimal indflydelse på støjforureningen.

Den frembragte lyd skal ikke blot være retningsbestemt mod fodgængere, den skal også forstyrre så lidt som muligt. En sirenelyd blev hurtigt udelukket, fordi den er for irriterende, høj og – i visse tilfælde – kan påvirke andre trafikanter følelsesmæssigt.

Den endelige version af systemet omfatter et kamera, som er monteret på forruden, og som er programmeret til at registrere fodgængere, cyklister og andre trafikanter. Når en trafikant registreres, rettes lyden fra seks højttalere mod vedkommende for at advare om, at en elbil nærmer sig. Lyden er op til fem decibel lavere end lyden fra en konventionel bil med benzin- eller dieselmotor.

Nissan monterede systemet i en Nissan LEAF for at teste det i den virkelige verden, og bilen er brugt til at vise det færdige advarselssystem i forbindelse med en afslutningsevent i Barcelona i december 2014, hvor systemet blev godt modtaget i den ikke helt overskuelige trafik.

Forskningen og resultaterne fra dette projekt er et uvurderligt referencemateriale for fremtidig forskning på området, og det er sandsynligt, at resultaterne vil blive brugt som baggrund for fremtidig EU-lovgivning vedr. elbilssystemer med advarselslyde for fodgængere.

Du kan se mere om eVADER-projektet på hjemmesiden http://evader-project.eu/

Du kan få flere informationer om Nissans elbiler og mærkets arbejde for bæredygtig og innovativ mobilitet på hjemmesiden www.nissan.eu/experience-nissan.html

  

Medlemmer af eVADER-konsortiet:

  

Applus IDIADA

SzM, TU Darmstadt

Siemens Industry Software NV (tidligere LMS International)

Austrian Institute of Technology AIT (tidligere Österreichisches Forschungs- & Prüfzentrum Arsenal Ges.m.b.H.)

TNO

INSA Lyon

Nissan Motoring Manufacturing UK Ltd

Renault

PSA Peugeot Citroёn

CONTINENTAL Automotive France SAS (CAF)

European Blind Union (EBU)

Skriv et svar