Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nissan og Enel: elbiler til energikilder

De første elbiler, der er integreret i elnettet, er på vej. Forbrugere og virksomheder kan spare penge ved at bruge deres elbiler til at skabe indtægt, når de er tilsluttet til elnettet.

Nissan Nordic Danmark
09/12-2015 kl. 15:00

I forbindelse med den 21. FN klimakonference (COP21) i Paris i dag annoncerede Nissan, som producerer verdens mest solgte elbil – Nissan LEAF –og Enel, der er Europas næststørste energiselskab, et banebrydende partnerskab, som vil revolutionere den måde, forbrugere og virksomheder regulerer deres energiforbrug på.

De to selskaber vil sammen udvikle et innovativt bil-til-elnet (V2G) system, der skal give elbilsejere mulighed for at fungere som energikilde, som kan bruges, oplade eller tilbagesende el til energinettet.

Der er allerede igangværende forsøg med henblik på at teste brugen af biler, der er integreret i elnettet. Det er første gang nogensinde, og det viser, hvordan elbiler aktivt kan bidrage til energimarkedet.

Paul Willcox, Nissan Europe Chairman, udtaler: “Nissan er førende i verden inden for elbiler. Vi har gjort det i længere tid end nogen anden, vi har solgt mere end nogen anden, og vi har planer for fremtiden, som er mere troværdige end nogen andens.

Vores banebrydende samarbejde med ENEL er et perfekt eksempel på de planer, hvor bilen bliver mere end blot et køretøj og kan bruges til at forsyne dit hjem eller dit kontor med strøm. Det betyder i sidste ende, at elbilerne nu kan blive en fuldt integreret del af vores nationale elforsyningsnet over hele Europa”.

Han tilføjede også: “En bæredygtig fremtid inden for transport kræver bedre forbindelse mellem biler, forsyningsnet, vedvarende energikilder og bygninger. Derfor er dagens udmelding meget vigtig – det er første skridt mod et helt integreret økosystem for energi til biler. I takt med at energi- og bilindutrien nærmer sig hinanden, og at vi ser frem mod en mere elektrificeret fremtid, har mulighederne inden for energistyring aldrig været større. Bil-til-elnet teknologien repræsenterer endnu et skridt mod denne vision og understreger Nissans engagement i hele elbils-økosystemet – det handler om meget mere end blot at køre bil”.

Aftalen med ENEL Group med biler integreret i elnettet vil først blive implementeret i lande, hvor lovgivningen giver mulighed for tilstrækkeligt udbytte. De første forsøg vil finde sted i Danmark, Tyskland og Holland. Derefter følger andre nordeuropæiske lande. Dette tiltag er en del af ENEL’s og Nissan’s engagement i at supportere hele det elektriske økosystem, hvor det rækker langt ud over selve bilen med levering af nye services til energiindustrien.

Ernesto Ciorra, Chief Innovation Officer hos Enel, udtalte følgende: “Enel er førende i elektricitetsbranchen, hvad angår en V2G-opladningsinfrastruktur på det globale marked. Vi betragter integreringen med elbiler som en hjørnesten i fremtidens elektriske systemer, fordi det allerede nu er blevet til langt mere end mobilitetsløsninger. Teknologier som bil-til-elnet har potentialet til at ændre energisystemerne, og vi er glade for at fremme denne vision sammen med Nissan. Med det øgede pres på elnettet og for stor tillid til fossile brændstoffer giver bil-til-elnet elbilsejerne mulighed for at lagre grøn energi og sende den tilbage ud i elnettet. Det er en helt særlig tid for elektrisk mobilitet.

Denne alliance gør det muligt at samle alle punkterne. Enel og Nissan har alt, hvad der skal til for at levere nye serviceydelser til kunderne og give dem nye måder at bruge deres biler på og oven i købet tjene på det. V2G er en af de innovationer, der kan forbedre vores livskvalitet og gøre verden til et bedre sted for alle mennesker både nu og for fremtidige generationer. Det er helt på linje med Enels innovationsmantra om at skabe bedre klimaforhold i den verden, vi lever i.”

Bil-til-elnet-teknologien (V2G) gør det muligt fuldt ud at integrere elbiler i det nationale elnet, når de holder stille. Det giver elbilsejerne og virksomheder med store elbilsflåder mulighed for at bruge deres biler som mobile energikilder. Systemet fungerer ved, at ejerne af Nissan LEAF kan oplade deres bil i perioder med lav belastning og til lave priser, hvorefter de kan vælge at bruge den lagrede strøm i bilens batteri derhjemme, når prisen er højere, eller at sælge strømmen tilbage til elnettet og opnå en fortjeneste til husholdningen.

I Frankrig, hvor der eksempelvis er 38 millioner biler, og hvor kapaciteten i den nuværende elbilspark udgør 130 GW, vil man i en fremtid, hvor alle biler er elbiler/plug-in-hybridbiler, kunne integrere alle bilerne i elnettet og generere et virtuelt kraftværk med en kapacitet på op til 380 GW (3 gange den nuværende kapacitet i Frankrig).

Aftalen mellem Nissan og ENEL Group omfatter også andre samarbejder om innovative løsninger til energistyring fx forsøg med brug af nye og brugte batterier samt ladestationer til el-taxa kørsel.

Skriv et svar