Citroën C4 - Med ny 3-cyl. benzinmotor med turbo
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Flere kræfter og mindre forbrug

Citroën C4 med ny 3-cyl. benzinmotor med turbo
Citroën
30/04-2014 kl. 15:00

Nu introduceres en ny spændende 3-cylindret benzinmotor med turbo i Citroën C4. Den nye motor hedder e-THP130 og er udviklet og produceret af PSA Peugeot Citroën i Frankrig, ligesom de to øvrige medlemmer uden turbo af EB-motorfamilien.

Citroën lancerede udgaverne uden turbo (1 liter med 68 hk og 1,2 liter med 82 hk) i C3 for godt et år siden. Ligesom dem udmærker den nye turbomotor e-THP130 sig ved en meget flot brændstof-økonomi, og hertil kommer flere hestekræfter og højere moment.

e-THP130 arbejder sammen med en 6-trins manuel gearkasse og lever op til de kommende Euro 6 emissionskrav. Den har et cylindervolumen på 1,2 liter, en effekt på 130 hk ved 5.500 omdr./min. og et max. drejningsmoment på 230 Nm ved 1750 omdr. Allerede fra 1500 op til 3500 omdr. er 95 % af momentet til stede.

Downsizing

Den kompakte turbomotor e-THP130 har et imponerende forhold mellem cylindervolumen og kraft, på 80 kW/liter og 190 Nm/liter. Sammen med turboen af seneste generation (240.000 omdr./min) bidrager det til at reducere udledningen af CO2 med godt 23 % (110 g mod 143 g), samtidig med at kørekomforten øges, da momentet er tilstede fra lave omdrejninger.

Motoren har direkte indsprøjtning, som arbejder med et højt tryk på op til 200 bar, og samtidig er forbrændingskamret forbedret og den interne friktion i motoren reduceret.

Der er tale om en markant forbedring af økonomien i forhold til en C4 med 4-cylindret benzinmotor på 1.6 liter med 120 hk: C4 e-THP130 Seduction har et EU-mix på 20,8 km/liter og 110 g CO2 mod C4 VTI 120 Seduction med et EU-mix på 16,1 km/liter og 143 g CO2. Samtidig falder den halvårlige grønne afgift fra 1.110 til 290 kr.

Citroën C4 e-THP130 Seduction koster fra 239.990 kr ekskl. levering.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start