Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Få gode råd til dit dækskifte

Få 10 tips her

Autobutler.dk
08/04-2014 kl. 11:00

Vinteren er overstået, og kviksølvsnålen kravler højere og højere op på termometeret. Det betyder, at det er ved at være tid til at få sommerdækkene monteret på bilen. Få 10 tips her.

Med cirka et halvt års mellemrum skal de fleste danske bilister til det: Skifte til eller fra sommerdæk. Hvad enten det bliver gjort på værkstedet/dækcenteret, eller du selv gør det, er der en masse tricks, der kan spare dig for ærgrelser og penge. Den uvildige værkstedsportal, autobutler.dk, har samlet 10 af dem herunder:

1. Skift dæk på det rigtige tidspunkt. Vinterdæk har dårligere bremseegenskaber end sommerdæk, når der ikke er sne eller is på kørebanen. Uden at udstede garantier så er der ikke meget, der tyder på, at vi får sneen at se igen før til næste vinter. Foruden sikkerheden så er der også det økonomiske aspekt. Dels slides vinterdæk hurtigere end sommerdæk på tørre veje, og dels er brændstoføkonomien langt bedre, når man kører på de rette dæk.

2. Bestil tid til dækskifte nu. Hvert eneste forår er der stort run på værksteder og dækcentre. Så selvom du måske først har tid til at skifte om et par uger, bør du allerede nu bestille tiden, så du er sikker på at kunne komme til. Bestiller man sit dækskifte gennem en værkstedsportal, kan man ofte springe køen over, da der kun bydes på opgaven fra værksteder, der har tid. Skifter du selv dæk, har du dog ikke de bekymringer.

3. Rengøring. Skifter du selv dæk, er det vigtigt, at du får renset/vasket bolte, møtrikker med mere grundigt, da det minimerer risikoen for alvorlige defekter.

4. Kontrollér mønsterdybden. Inden du monterer dine gamle sommerdæk, så kontrollér om mønsterdybden overholder lovkravet på minimum 1,6 mm. En ting er lovkrav, noget andet er sikkerhed. For at få det bedste vejgreb bør man ikke køre med dæk, der har en mønsterdybde under 3-4 mm afhængig af blandt andet dækbredde.

5. Undersøg slidmønsteret på dækket. Er der ujævn slitage, anbefales det at købe nye dæk, alternativt kan man sørge for, at de mindst slidte dæk sidder bagerst.

6. Få efterspændt boltene. Uanset om du selv skifter hjulene, eller får det gjort hos en professionel, skal du altid sørge for at få efterspændt boltene efter et par hundrede kilometers kørsel.

7. Tjek dæktrykket. Når dækkene er skiftet, skal du sørge for at undersøge dæktrykket, hvis ikke værkstedet/dækcenteret har gjort det for dig. Et forkert dæktryk giver unødig slitage og dårlig brændstoføkonomi.

8. Få afbalanceret dækkene. Uanset om man skifter selv, eller får det gjort hos en fagmand, bør man få afbalanceret dækkene minimum hvert 2.-3. år.

9. Opbevar vinterdækkene korrekt. Hvert halve år skal dækkene skiftes, og det er ikke uvæsentligt, hvordan du opbevarer det sæt, du ikke kører på. Er dækkene monteret på fælge og fyldt med luft, skal dækkene hænges op i fælgene eller stables – gerne i dækposer men helst på et dækstativ.

10. Byt rundt på dækkene. For at undgå for hurtig slitage kan det være en god idé at bytte rundt på dækkene. Som udgangspunkt kan det gøres, når bilen alligevel er til service. Tal med din mekaniker om dine dæk har de rette egenskaber til, at der kan byttes rundt på dem.

Skriv et svar