Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Den nye Kia Optima Hybrid

Leverer præstationer og økonomi

KIA
05/10-2012 kl. 13:00

*Den nye sedan Optima Hybrid leverer en sjælden kombination af præstationer og økonomi

* 190 hk-drivlinje, 0-100 km/h på 9,4 sek., tophastighed på 192 km/h

* Et avanceret parallelhybridsystem giver et brændstofforbrug på 18,5 km/l og 125 g/km CO2

* Litium-ion-polymer-batteri med garanti i 7 år og 150.000 km

Frankfurt, den 27. september 2012 – Den nye Optima Hybrid er en kraftfuld, højtydende sedan med hurtig acceleration, lavt brændstofforbrug og få emissioner til en meget konkurrencedygtig pris og bakket op af KIAs unikke 7-års, 150.000 km garanti.

Den nye 2,0-liters Optima Hybrid produceres i Korea udelukkende til det europæiske marked (kun som venstrestyret), og den sætter standarden med nye teknologier, som vil få deres indtog i andre KIA produktionsmodeller i Europa og resten af verden senere i dette årti. 2,0-liters-modellen er udviklet på baggrund af den 2,4-liters Optima Hybrid, som oprindeligt blev udviklet primært med henblik på det amerikanske marked.

Den nye, 4,85 m lange Optima Hybrid er endnu et skridt fremad i KIAs EcoDynamics-strategi, og den er den første benzinhybrid, som tilbydes i D-segmentet i Europa.

“Den nye Optima Hybrid kombinerer det bedste fra to verdener – præstationer og brændstoføkonomi. Den er den hurtigst accelererende Optima-model med automatisk gearkasse, og samtidig har den de laveste emissioner”, udtalte Benny Oeyen, som er Vice President Marketing og Product Planning hos KIA Motors Europe.

“Ved at tilføje en hybridmodel til vores Optima-modelprogram i Europa giver vi kunderne mulighed for at vælge en spændende drivlinje. Vores første hybridproduktionsmodel i Europa fremviser genialt ingeniørarbejde og avancerede teknologier, som vil have en unik tiltrækning og give KIA mærket nye kunder”, tilføjer Oeyen.

Den 2,0-liters Optima Hybrid har et innovativt, helt igennem KIA udviklet parallelhybridsystem, som leverer en unik kombination af præstationer – 190 hk, acceleration fra 0-100 km/h på 9,4 sek. og en tophastighed på 192 km/h – og en brændstoføkonomi, som er førende i klassen (18,5 km/l) plus lave CO2-emissioner på 125 g/km.

Benzinmotoren er koblet sammen med en lille elmotor og trækker forhjulene via en 6-trins automatisk gearkasse – uden den traditionelle momentomformer. Der er monteret en særlig kobling mellem benzinmotoren og elmotoren, der gør det muligt at koble benzinmotoren fra drivlinjen, så den elegante sedan kan køre med nul emissioner via fuld elektrisk drift fra stilstand og op til 100 km/h. Desuden kræver systemets konstruktion ikke en særligt højtydende elmotor og generator, hvilket sparer både vægt og omkostninger.

Alle Optima Hybrid-modeller har KIAs ISG start-stop-system, som minimerer brændstofforbruget i tomgang og reducerer emissionerne.

Glidende kørsel i dagligdagen
Betjeningen af Optima Hybrid er automatisk og glidende under hele køreoplevelsen, ved kørsel i dagligdagen, under alle forhold. Når man sætter i gang, kører bilen ved elektrisk drift op til 100 km/h. Når bilens hastighed øges, starter hybridstartermotoren/generatoren (HSG) benzinmotoren, og koblingen kobles til, så motoren kan overtage arbejdet med at drive bilen. Elmotoren skifter til hybriddrift og fungerer enten som ekstra motor (ved fuld acceleration og kørsel op af stigninger) eller som generator (ved glidende kørsel og under deceleration) til genopladning af batteriet, når det er nødvendigt.

Når bilen holder stille i mere end 5 sek., standses benzinmotoren automatisk for at spare brændstof og minimere emissionerne. Under opbremsninger omdanner elmotoren kinetisk energi til elektricitet, som kan lagres i batteriet. HSG fungerer også som generator til genopladning af batteriet, hvis ladetilstanden er lav, mens bilen holder stille.

Optima Hybrids 30 kW interne permanente magnet (IPM) synkronelmotor, som leverer 40 hk og et drejningsmoment på 205 Nm ved elektrisk drift, og den kombinerede (elmotor plus benzinmotor) hybriddrivlinjes ydelse på 190 hk leverer ansvarlig og økonomisk kørsel.

Topmoderne batterier og en optimeret motor
Med Optima Hybrid er KIA den første bilproducent (sammen med Hyundai) til at montere et litium-polymer-batteri i en produktionsbil. Litium-polymer-batteriteknologien er udviklet i samarbejde med LG Chem. og er 20 % lettere og 40 % mere kompakt end et traditionelt nikkel-metal-hydrid-batteri. De nye batterier til Optima Hybrid holder opladningen op til 25 % længere og giver en optimal balance mellem kraftudfoldelse, energiintensitet og termisk stabilitet. Pålideligheden er så god, at Optimas batteri er dækket af en 7-års, 150.000 km garanti.

Ved at udnytte fordelene ved det ekstra, øjeblikkeligt og kontinuerligt tilgængelige moment fra elmotoren bruger Optima Hybrid 10 % mindre brændstof ved blandet kørsel, 28 % mindre ved bykørsel og producerer 21 % mindre CO2 end den 1,7-liters Optima diesel med automatisk gearkasse.

KIA har tilpasset den populære 6-trins automatiske gearkasse, så den passer til hybridopsætningen. Den traditionelle momentomformer er erstattet af elmotoren og en højeffektiv oliepumpe. Det gør det muligt at køre på eldrift, maksimerer regenereringen af kinetisk energi under opbremsninger og giver mere respons under kørslen end konkurrenternes CVT-systemer.

Ultralav luftmodstand
Det prisbelønnede design af Optima er tilpasset yderligere på hybridmodellen for at optimere strømlinetheden. Der er monteret mere glatte kofangere foran og bagpå samt unikke sidepaneler, letvægtsaluminiumsfælge med lav luftmodstand, glatte paneler under bilens bund, en hækspoilerkant og en ny kølergrill med et aktivt luftspjæld, som lukker, når bilens hastighed øges. Alt i alt giver disse ændringer en ultralav luftmodstand på cW 0,26 – et fald fra 0,29.

Indvendigt har bilen en unik supervision-instrumentenhed (med tilføjet information om hybriddrivlinjen) plus en ny midterkonsol, nye dørindlæg og nyt sædeindtræk. Takket være den lange akselafstand (2.795 mm) er Optima Hybrids kabine ekstraordinært rummelig, og den byder på lofthøjde og benplads ved forsæderne, som er bedst i klassen.

Højt udstyrsniveau i tre forskellige varianter
Afhængigt af de enkelte lande vil Optima Hybrid kunne fås med op til tre forskellige udstyrsniveauer. “Basismodellen” er veludstyret med 16″ aluminiumsfælge, varmedæmpende ruder, 2-zoners klimaanlæg, fartpilot, 8-vejs elførersæde med memoryfunktion, Bluetooth® håndfri betjening og intelligent nøgle inklusive start-stop-knap.

Den “mellemste” model har yderligere 17″ aluminiumsfælge, dellædersæder, varme i forsæderne, førersæde med ventilation, navigationssystem med 7″ touchscreen, sikkerhedsbakkamera og et Infinity-premium-audiosystem udviklet af Harman.

Flagskibet i Optima Hybrid-modelrækken, “topmodellen”, har desuden xenonforlygter, fuldt læderindtræk, 4-vejs elpassagersæde, varme i bagsædepladserne og dæktryksovervågningssystem. Mellem- og topmodellerne vil kunne fås med panoramaglassoltag som ekstraudstyr.

Skriv et svar