Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Den helt nye KIA Carens

Stilfuld, rummelig alsidighed

KIA
05/10-2012 kl. 10:00

* En lavere og mere slank, kompakt MPV med enten fem eller syv sæder

* En længere akselafstand giver imponerende plads og fleksibilitet i kabinen

* Et udvalg på fire motorer med CO2-emissioner fra 118 g/km

Frankfurt, den 27. september 2012 – Den helt nye KIA Carens er en kompakt MPV designet og konstrueret helt fra bunden for at kunne opfylde behovene hos moderne familier. Med et slankt, aerodynamisk design med kabinen langt fremme, valgmulighed mellem fire drivlinjer, lave CO2-emissioner (fra 118 g/km), op til syv sæder og et omfattende udvalg af komfort- og sikkerhedsudstyr er den nye tredje generation af Carens klar til at tiltrække endnu flere kunder til KIA mærket.

“Den helt nye Carens sender igen KIA ind i et af de vigtigste og mest konkurrenceprægede segmenter på det europæiske marked – og det med en stærk udfordrer til klassens dukse. Samtidig med det meget stilfulde og sportslige udseende har den nye Carens en rummelig og fleksibel kabine med fem eller syv sæder og mange opbevaringsmuligheder i hele kabinen. Denne model vil i høj grad appellere til familier med en aktiv livsstil, som ikke vil gå på kompromis med stil og praktiske egenskaber. Den nye Carens er et vigtigt skridt i KIAs strategi om at komme i top 10 blandt bilproducenterne i Europa,” udtalte Benny Oeyen, som er Vice President Marketing og Product Planning hos KIA Motors Europe.

Med en længde på 4,5 m er den nye KIA Carens 20 mm kortere, 15 mm smallere og 40 mm lavere end den foregående model. Den samlede højde (1.610 mm) er den samme som for KIA Soul og en af de laveste i klassen – og det giver bilen en mere sportslig fremtoning. Der er masser af plads i kabinen takket være den nye models øgede akselafstand (øget med 50 mm) og kabinens placering langt fremme, hvilket gør, at A-stolperne udløber fra et punkt over midten af forhjulene.

Det moderne design på den nye Carens præges som et ekstra højdepunkt af LED-dagskørelys som standard og LED-baglygter som ekstraudstyr.

“Med dens lave CO2-emissioner, konkurrencedygtige prissætning og totale omkostninger ved ejerskab, den unikke 7 års KIA garanti, højere gensalgsværdi og ekstra tiltrækningskraft til flådekunder forventer vi, at den nye Carens vil tiltrække en ny kundegruppe til KIA showrooms i hele Europa, hvor vi kan introducere mange af dem for fordelene ved at eje en KIA”, tilføjer Oeyen.

Afhængigt af de enkelte lande vil den nye KIA Carens kunne fås i op til syv forskellige lakfarver – Clear White (standardfarve), Bright Silver, Titanium Silver (metallic) og Black Cherry (perleeffekt) plus tre nye metallicfarver: Powder Newport Blue, Celestial Silver og Galaxy Brown.

Op til syv sæder med stor fleksibilitet
I den nye Carens har den lange akselafstand og de nyeste foldeteknologier resulteret i en rummelig kabine med god plads til op til syv personer.

For at give maksimal transportfleksibilitet, som det forventes af MPV-køberne, kan passagersædets ryglæn foldes frem, mens anden række udgøres af tre sæder, der kan forskydes/klappes frem individuelt i forholdet 33/33/33, og tredje sæderække (hvis bilen er udstyret med den) deles i forholdet 50/50 og kan foldes helt fladt ned i bagagerumsbunden, når der ikke er brug for sæderne.

Det standardmonterede airconditionanlæg (manuelt eller automatisk afhængigt af model) sikrer sammen med luftdyser bagi og som ekstraudstyr rullegardiner til sideruderne, at føreren og passagererne har et behageligt klima. Et særligt vidvinkelspejl i tagkonsollen gør det muligt for forældrene at holde øje med børnene på en sikker måde under kørslen.

Der er komfortable opbevaringsmuligheder i hele kabinen i den nye Carens – blandt andet skuffer under sæderne, opbevaringsrum under gulvet, en dyb midterkonsol med opbevaringsrum og store dørlommer.

Alle modeller vil som ekstraudstyr kunne fås med varme i forsæderne og sæderne på anden sæderække, mens topudstyrsversionerne også vil kunne fås med ventilerede forsæder, elektrisk lårstøtte og elektrisk lændestøtte som ekstraudstyr. Køberne kan også vælge et elopvarmet rat og en supervision-instrumentenhed med en 4,2″ TFT-LCD-skærm, som viser grafik i høj opløsning.

Sæder og kabine vil kunne fås i sort eller sort/beige almindeligt stof, vævet stof eller læder – afhængigt af model.

Stort udvalg af hightech-udstyr
Den nye Carens giver køberne mulighed for at vælge en lang række innovative hightech-komfortudstyrsdetaljer.

Fartpilot med hastighedsbegrænser vil være standard på alle modeller. Af mulige udstyrsdetaljer kan nævnes elektrisk parkeringsbremse, intelligent nøgle med start-/stopknap til motoren, audiosystem med seks højttalere og ekstra forstærker og subwoofer, udstigningslys i de forreste udvendige dørhåndtag og et stort, elbetjent panoramaglassoltag (ekstraudstyr).

En ydelse på mellem 115 og 177 hk
Kunderne i Europa vil kunne vælge mellem fire forskellige motorer. To diesel- og to benzinmotorer giver et større ydelsesspektrum end for den hidtidige model – med en ydelse på mellem 115 og 177 hk og en konkurrencedygtig brændstoføkonomi samt CO2-emissioner fra 118 til 167 g/km for modeller med manuel gearkasse.

Den 1,7-liters U2-dieselmotor nyder allerede stor popularitet i mange forskellige KIA modeller verden over, og i den nye Carens vil den kunne fås i to versioner. Den mindst kraftfulde version yder 115 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 260 Nm. Den mere kraftfulde udgave leverer 136 hk og 330 Nm. Justeringer af disse motorer har givet lavere CO2-emissioner for begge versioner – helt ned til 118 g/km for den mindst kraftfulde version udstyret med ISG start-stop-system, en forbedring på 19 % i forhold til forgængeren.

Begge benzinmotorer har direkte benzinindsprøjtning, som øger ydelsen, uden at det går ud over brændstofforbruget. Den 1,6-liters Gamma-GDI-motor, som blev lanceret i KIA Sportage og efterfølgende blev en del af programmet i den nye cee'd, yder 135 hk. Den 2,0-liters Nu-motor yder 177 hk og et maksimalt drejningsmoment på 211 Nm.

Den hurtigst accelererende nye Carens klarer 0-100 km/h på 9,7 sek., mens tophastigheden rækker fra 181 til 203 km/h.

6-trins gearkasser til alle
Som en hjælp til at finde balancen mellem præstationer og økonomi vil alle nye Carens være udstyret med en 6-trins gearkasse. En lav udveksling i 1. og 2. gear forbedrer accelerationen ved lave hastigheder, mens en høj udveksling i det højeste gear (6. gear) sikrer lave motoromdrejningstal ved kørsel med høj hastighed – det reducerer kabinestøjen, øger raffinementet og sænker brændstofforbruget.

De kraftigste diesel- og benzinmotorer vil som ekstraudstyr kunne fås med en automatisk gearkasse, som er udviklet og produceret af KIA selv. Denne 6-trins-enhed har en manuel sportsindstilling med mulighed for skiftekontakter ved rattet, og dens usædvanligt kompakte konstruktion gør den ideel til forhjulstrukne biler.

En avanceret undervogn
Hjulophæng og undervogn på den nye Carens har undergået en omfattende udvikling for at opnå køreegenskaber med god respons, fremragende retningsstabilitet og eminente køreegenskaber og raffinement.

MDPS-servostyringen med tandstang har en kombineret drejningsmoment-/styrevinkelsensor, som gør den mindre følsom over for sidevind. Styretøjet er sat op til 2,7 omgange fra anslag til anslag, og rattet kan justeres i både højden og afstanden til kroppen. KIAs nyd FlexSteer™-system er monteret som standard. Det har tre forskellige styretøjsindstillinger, der matcher kundernes præferencer med indstillingerne Normal, Sport og Comfort.

Forhjulsophænget af typen MacPherson på den nye Carens er monteret på en hjælperamme for at isolere stød fra vejen, mens baghjulsophænget er udført som sammenkoblet torsionsbro konstrueret med en stærk samling mellem bærearmene og svingakslerne og konstrueret til at reducere understyring og påvirkninger fra ujævn vej og samtidig give komfortable køreegenskaber.

I Europa er skivebremser på alle fire hjul – med 300 mm ventilerede skiver foran og 284 mm uventilerede skiver bagpå – standard på alle modeller. Bremsesystemets effekt understøttes af antiblokeringssystemet ABS, elektronisk bremsekraftfordeling og nødbremseassistentsystemer. At bremse fra 100 km/t tager 40,8 m.

Den standardmonterede fælg- og dækkombination udgøres af 16″ stålfælge med 205/55 R16-dæk med lav rullemodstand eller alufælge i samme størrelse – afhængigt af model. For at give kunderne flere valgmuligheder vil der som ekstraudstyr kunne vælges nye 17″ alufælge i silver og 18″ alufælge i dark grey med lavprofildæk.

Aktive sikkerhedssystemer tager et stort skridt fremad
KIA er velkendt for at producere biler, som giver kunderne et højt niveau af aktive og passive sikkerhedsteknologier. Det helt nye karrosseri til den nye Carens omfatter KIAs nyeste CAD-teknikker og strukturmæssige erfaringer fra de seneste KIA modeller. Det nye karrosseri er fremstillet med en høj andel af højstyrkestål og vil dermed bidrage til, at den nye Carens opnår en forventet score på 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedscrashtesterne.

Det innovative, aktive sikkerhedsudstyr til den nye Carens omfatter en vognbaneassistent og en parkeringsassistent.

Vognbaneassistenten anvender et fremadrettet kamera til at overvåge bilens position i forhold til vognbanemarkeringerne og udløser en advarsel, hvis bilen forlader vognbanen utilsigtet ved hastigheder over 60 km/h. Parkeringsassistenten omfatter automatisk styring via ultralydssensorer og en computer, der udfører parallelparkeringer på en sikker måde. Computeren overtager styringen, mens føreren stadig skal tage sig af speederen og bremsepedalen.

Sikkerheden i forbindelse med parkering kan øges yderligere ved at gøre brug af sikkerhedsbakkameraet (ekstraudstyr), mens udsynet ved kørsel om natten kan forbedres ved at vælge HID-xenonforlygter.

Skriv et svar