Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Danskerne er klar til elbilen

Elbilen er ikke længere utopisk fremtidsmusik

Peugeot Danmark
06/11-2010 kl. 23:30

Med lanceringen af Peugeot iOn i starten af det nye år, er elbilen ikke længere utopisk fremtidsmusik, men et spændende alternativ til konventionelle biler. Fremtiden er nu, og danskerne er klar til at tage springet ind i den. Det viser en antropologisk undersøgelse foretaget af etransprojektet på Kolding Designskole.

etrans er et brugerdrevet innovationsprojekt, der skal bane vejen for elbilerne i Danmark. Det er støttet af bl.a. EU, Region Syddanmarks Vækstforum, Erhvervs- og Byggestyrelsen og samarbejder med virksomheder, forskere, designere, bilentusiaster og kommuner.

etrans har gennemført en kvantitativ undersøgelse blandt 1122 bilbrugere, og den understreger, at danskerne har fået øjnene op for elbilens potentiale: Af de 45 %, der forventer at købe bil inden for de næste tre år, svarer 20,8 %, at elbilen indgår som en mulighed.

Undersøgelsen viser samtidig, at Peugeot er på rette spor med valget af at udvikle en elbil, der især henvender sig til byboere og deres behov, for hovedparten af de potentielle elbilskøbere bor i de store byer. De kører i gennemsnit 54 km om dagen, hvilket understøttes af andre undersøgelser, der bekræfter et kørselsbehov på under 80 km dagligt. Peugeot iOn opfylder til fulde dette behov, idet den har en rækkevidde på optil150 km.

En nærmere antropologisk undersøgelse af bilbrugere viser, at de kan opdeles i syv forbrugertyper:
1. Statusjægeren – for hvem bilen er en statusmarkør
2. Pragmatikeren _ for hvem bilen er et fornuftsægteskab
3. Rationalisten – for hvem bilen er et værktøj og arbejdsredskab
4. Designelskeren – for hvem bilen er et æstetisk projekt
5. Storby bohemen – for hvem bilen er et trendy oprørsprojekt
6. Miljøets vogter – for hvem bilen er et moralsk projekt
7. Teknikentusiasten – for hvem bilen er et hobbyprojekt

Undersøgelsen konkluderer, at det ”Storby bohemen”, ”Miljøets vogter” og især ”Teknikentusiasten”, der vil være blandt de første til at kalde sig elbilsejer. Det er netop disse grupper, der værdsætter andre kvaliteter, værdier og ikke mindst nytænkning, og disse ”first movers” kan på mange måder sammenlignes med pionererne indenfor anden ny teknologi og økologi.

Elbilen er ikke en konventionel bil – der er tale om en helt ny platform, som kunderne skal forholde sig til. Den omfattende brugerundersøgelse viser, at det er vigtigt for kunderne, at de grundlæggende forhold omkring elbilen er på plads, eksempelvis ladestationer, den samlede økonomi i forbindelse med køb og vedligeholdelse samt services.

Derfor er Peugeot gået sammen med ChoosEV i forbindelse med lanceringen af iOn for at introducere en tryghedspakke til iOn-kunderne. Med denne tryghedspakke tænkes der 360 grader rundt om kunden og de særlige forhold, der gør sig gældende, når man ejer en elbil.

Sammen med en leasingaftale på iOn køber man en månedlig abonnementsaftale, som bl.a. indbefatter serviceaftale (inkl. lånebil ved service), opsætning og installation af intelligent ladestander, service og 24 times support på ladestander, landsdækkende infrastruktur af ladestandere, smartphone application og fri landsdækkende opladning hos Q-prak og Europark.

Abonnementet koster for 3 år og 10.000 km 1.069 kr./mdr. og leasingaftalen koster 4.659 kr. mdr. – ved køb af abonnementsordningen sammen med leasingaftalen opnås rabat, og den samlede ydelse bliver da 5.549 kr./mdr.

Et vigtigt element i tryghedspakken fra Peugeot og ChoosEV er den intelligente ladestander. Den indeholder et styringssystem, som automatisk sikrer, at opladningen af elbilen sker, mens der er mest muligt grøn og vedvarende energi i stikkontakten. Ud fra data om vind og elproduktion oplades på de tidspunkter, hvor strømmen er produceret af mest muligt vedvarende energi fra eksempelvis vindmøller. Ladestanderne er således allerede parate til at bidrage til et mere intelligent og fleksibelt energisystem, som ifølge Klimakommissionen er den fremtidige vej for optimal udnyttelse af de mange vindmøller i Danmark.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere