Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Citroën Technospace

Kreativt design og teknologier i komfortens tjeneste

Citroën
28/02-2013 kl. 13:15

Citroën løfter nu sløret for interiøret i sin nye konceptbil Technospace, der er en forløber for den kommende Citroën C4 Picasso.

Det udvendige design i konceptbilen signalerer en ny epoke for Citroën, og det gør sig også gældende for bilens interiør. Det viderefører den hidtidige models kvaliteter med stor rummelighed, meget lys i kabinen og godt udsyn, men kabinens indretning tilfører en særlig stemning med et løft i materialevalget. Kabinen er også udstyret med flere teknologier, der øger komforten yderligere, bl.a. en 100 % touchscreen og information om kørslen via en en stor 12” skærm. Hertil kommer bl.a. et særligt Relax-sæde til forsædepassageren.

Som nævnt er konceptbilen Citroën Technospace en forløber for den nye Citroën C4 Picasso, der lanceres på de første markeder i andet halvår af 2013, og som vil sætte nye standarder for en MPV:

o Rekordlav udledning af CO2 med blot 98 g/km, bl.a. takket være den nye platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2), som gør det muligt at optimere både konstruktion og vægt.

o Overraskende proportioner som kombinerer kompakte udvendige mål (længde: 4,43 m / bredde: 1,83 m / højde: 1,61 m), med stor rummelighed og et stort bagagerum (537 liter VDA).

o Stærkt og udtryksfuldt design med dynamiske linjer og teknologiske lygter samt 3-D baglygter, der er inspireret af Citroëns seneste konceptbiler.

Konceptbilen Citroën Technospace vises på biludstillingen i Geneve fra den 7. – 17. marts 2013.

Design som indvarsler en ny epoke

Konceptbilens design er forbløffende. Bilens proportioner er usædvanlige, og hjulene er rykket godt ud i hjørnerne. Det får bilen til at se både dynamisk, energisk og robust ud.

Fronten iscenesætter Citroëns logo med de dobbelte vinkler på en ny og iøjenfaldende måde. Også bagenden er tilført dynamiske linjer, idet formen på bagklappen signalerer både rummelighed og kvalitet.

Kabinen er formgivet med vægt på rene linjer og masser af lys, dels via den store panorama-forrude dels via glastaget. Materialerne er udvalgt med stor omhu, og sæder og dørpaneler er beklædt med en eksklusiv sammensætning af læder og mikrofiber.

Endelig rummer kabinen en lang række fralægningsrum. Hertil kommer det store bagagerum på 537 liter VDA.

Teknologier i komfortens tjeneste

Kabinen er indrettet for at tilgodese en høj komfort for både fører og passagerer. Kørslen gøres afslappende ved hjælp af forsæder med indbygget massage, et særligt Relax-sæde med forlængelse af siddefladen til forsædepassageren og til alle en særlig Relax nakkestøtte.

Endvidere byder konceptbilen på en ny måde at informere om kørslen på, og dét på en måde som er både enkel, intuitiv, ergonomisk og æstetisk. Instrumentbordet er således bygget op om to skærme: en 7” touchscreen og en 12” HD skærm.

7” touchscreen med 7 kontakter gør det muligt at styre klimaanlæg, navigation, radio m.m.

12” HD skærmen viser informationer, som er vigtige for kørslen, og den kan konfigureres af føreren med valg mellem f.eks. navigation og diverse oplysninger om kørslen. Skærmen kan også personliggøres med egne fotos, så bilen bliver et egentligt opholdsrum.

Skriv et svar