Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Citroën introducerer den nye Grand C4 Picasso sidst på året

Nu offentliggør Citroën de første fotos af den nye Grand C4 Picasso, som kan transportere 7 personer.

Citroën
02/07-2013 kl. 15:15

Designmæssigt adskiller den sig en del fra nye 5-personers udgave, og formgivningen fremhæver både rummeligheden i bilen og karrosseriets langstrakte linjer. 

Takket være den nye platform, EMP2, byder bilen både på stor fleksibilitet, stor rummelighed og nem adgang. Hertil kommer, at den nye bil sætter rekord i sin klasse for lav udledning af CO2 med en variant på blot 98 g/km. Den nye Grand C4 Picasso er også den første Citroën med den nye teknologi BlueHDi og NOx-katalysator og kan leveres med HDi 150 motoren, der har 150 hk og blot udleder 110 g CO2/km.

Den nye modulopbyggede platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) giver mulighed for en særlig lang akselafstand på 2,84 meter, hvilket er + 11cm i forhold til forgængeren, og samme udvendige længde (4,59 meter). Det indebærer flere fordele:

. større fleksibilitet i kabinen med plads til 7 personer og en tredje sæderække, hvor sæderne  kan foldes væk

. mere plads … den største knæplads i denne bilklasse ved række 2 og 3   

. nemmere adgang, specielt til række 3, idet dørenes åbningsvinkler er optimeret

. større bagagerumsvolumen, som er vokset med 69 liter (645 liter VDA og mere end 700 liter, når stolene på række 2 er justeret så langt frem som muligt).

Den nye Grand C4 Picasso bliver den første Citroën med en ny BlueHDi motor med NOx katalysator, der lever op til de kommende Euro 6 emissionskrav. SCR-modulet (Selective Catalytic Reduction) reducerer udledningen af NOx med op til 90 %, og samtidig er udledningen af CO2 meget lav. Motoren har en effekt på 150 hk og med 6-trins manuel

gearkasse udleder den blot 110 g CO2 pr.km. Den vil også kunne leveres med en automatgearkasse, hvor udledningen af CO2 er  117 g/km.   

Den nye Grand C4 Picasso har et dynamisk design. I forhold til den 5-personers udgave adskiller det sig ved en specifik front, en tagræling, som fremhæver bilens profil, samt en ny type 3D-baglygter.

Begge udgaver udmærker sig ved en indbydende kabine med masser af plads, lys og komfort samt en lang række spændende nye teknologier, herunder instrumentering i form af touchscreen og muligheder for ekstraudstyr som f.eks. ”Vision 360o” som giver et overblik over de nærmeste omgivelser hele vejen rundt om bilen. Samtidig er kombinationen af komfort og dynamiske køreegenskaber forfinet i kraft af bl.a. optimering af styretøjet og undervognen. 

LANGE ELEGANTE LINJER

Takket være den nye platform EMP2 har det været muligt at øge akselafstanden med 11 cm til 2,84 meter og samtidig bibeholde bilens udvendige længde. Den større akselafstand øger komforten i kabinen og bagagerummets volumen, og den giver også designerne større frihed i formgivningen. Akseludhænget foran er således reduceret med 116 mm, motorens placering er sænket med 50 mm til gavn for tyngdepunktet, og samtidig er sporvidden øget med 82 mm foran og 31 mm bag.

Den nye Grand C4 Picasso har sin helt egen profil med en tagræling, som starter ved foden af A-stolpen og fremhæver det store rudeareal på siderne. For at forene det designmæssige med det praktiske fungerer midtersektionen af tagrælingen til montering af tagbøjler.

Fronten er også meget karakteristisk med de meget horisontale linjer fra Citroën logoet i midten, der løber ud mod siderne og rundt om de smalle og futuristiske LED-kørelys med lygter og tågelygter placeret nedenunder. 

Bagklappen åbner i bilens fulde bredde og vidner om stor rummelighed med bekvem adgang. De nye 3-D baglygter giver bilen en karakteristisk signatur.

KABINE MED LYS OG LUFT 

Kabinen er formgivet med enkle og rene linjer og masser af lys takket være det store rudeareal, herunder specielt den store panoramaforrude. Bilen kan også leveres med et stort glastag, som bader kabinen i et naturligt lys og giver bilen et samlet rudeareal på hele 5,70 m2.

Materialerne i kabinen er udvalgt med stor omhu, og det samme er deres forarbejdning. 

TOUCHSCREEN

Den nye Grand C4 Picasso leveres med en ny form for digital instrumentering, som er både intuitiv at bruge og flot at se på. Instrumentbordet er bygget op om 2 skærme i midten: en touchscreen på 7 tommer og en 12 tommer  skærm.

7-tommer skærmen er standard på alle udgaver og rummer 7 ”kontakter” på skærmen for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m.

12-tommer skærmen viser information om kørslen. På de to første udstyrsniveauer er 12-tommer skærmen en LCD-skærm og på udstyrsniveau 3 og 4 en HD. På HD-skærmen kan føreren selv vælge opsætningen.

MERE FLEKSIBEL OG MERE RUMMELIG

Takket være anvendelsen af den nye platform har det været muligt at flytte baghjulene 55 mm bagud i forhold til den 5-personers udgave. Akselafstanden er 2,84 meter, hvilket er den største i klassen (og større end i Citroën C8).

Selv om den udvendige længde er fastholdt er det muligt at 

. transportere 7 personer takket være de 3 rækker sæder

. transportere lange genstande på op til 2,75 meter, når ryglænet på det forreste passagersæde fældes frem

. at skabe god plads ved både række 2 og 3 med stor fleksibilitet (knæplads på 217 mm ved række 2 og på 108 mm ved række 3)

. at give bekvem adgang til række 3 takket være optimering af dørenes åbningsvinkler (baghjulene rykket 55 mm bagud i forhold til den 5-personers) samt længdejusteringen af sæderne på række 2

. at øge bagagerumsvolumen med 69 liter i forhold til forgængeren, dvs. 645 liter VDA og over 700 liter, når sæderne på række 2 er rykket længst frem. Bagagerummet er meget regulært, og bredden mellem hjulkasserne er 1,17 m.

Herudover er bilen forsynet med en lang række fralægningsrum, f.eks. omkring forstolene og i gulvet foran række 2.

Optimeringen af dimensionerne i Grand C4 Picasso (længde 4,59 meter, bredde 1,83 og højde 1,63 meter), den elektriske servostyring og en vendediameter på 11 meter gør bilen nem at manøvrere. 

AFSLAPPET OG UKOMPLICERET KØRSEL

Ud over funktioner som nøglefri adgang og start, elektrisk åbning af bagklappen og bakkamera kan Grand C4 Picasso leveres med nye systemer som Vision 360o* og Park Assist.

Vision 360o … fire kameraer placeret rundt omkring på bilen giver føreren mulighed for på skærmen at se bilen og dens allernærmeste omgivelser i fugleperspektiv, bag bilen eller frem i panoramavinkel, hvilket kan være praktisk ved udkørsel fra en parkeringskælder f.eks.  

Park Assist hjælper føreren med at måle om der er plads nok til at parkere og med selve parkeringen af bilen, hvad enten den skal bakkes ind eller parallelparkeres. Føreren skal blot styre speeder- og bremsepedalen og følge instruktionerne på skærmen.

SIKKER KØRSEL

Den nye Grand C4 Picasso er udstyret med teknologi, som forbedrer sikkerheden ved at forebygge ulykker og ved at reducere følgerne af en eventuel kollision.

Aktiv fartpilot .. en radar, der er placeret i forkofangeren, registrerer og advarer, hvis den forankørende bil nedsætter farten. Systemet fastholder en konstant afstand til den forankørende ved at påvirke acceleration og motorbremse og fungerer ved hastigheder i et område på +/- 25 km/t i forhold til den forankørende. Så snart der atter er tilstrækkelig afstand til den forankørende eller helt fri bane genfinder bilen sin oprindelige hastighed. 

Advarsel om for tæt kørsel …Radaren kan også beregne hvor lang tid der er mellem de to biler samt advare om for tæt kørsel. Advarslen kan fungere fra en hastighed på 30 km/t med 3 trin afhængig af faren (advarselslampe, -lyd og stramning af sikkerhedsselen).  

Aktive sikkerhedsseler .. ved forsæderne, hvor en motor automatisk strammer selerne maksimalt ved risiko for kollision. Hvis bilen er udstyret med vejstribealarm, advares føreren via vibrationer i selen om risiko for overskridelse af de hvide linjer.    

Automatisk styring af det lange lys .. via et lille kamera placeret bag på bakspejlet kan ned- og opblændingen af det lange lys styres automatisk, afhængig af kørselsforholdene og den øvrige trafik. 

Kameraet styrer også den nye generation vejstribealarm, som advarer føreren tidligere om risikoen for en utilsigtet (dvs. uden aktivering af afviserblinket) overskridelse af de hvide linjer på vejen. Vejstribealarmen bidrager til at reducere risikoen for ulykker ved træthed og uopmærksomhed hos føreren.

Overvågning af den blinde vinkel .. systemet fungerer med ultralyd og advarer føreren om et køretøj i den blinde vinkel ved at tænde en orange diode i førerens sidespejl. Systemet er opbygget med fire følere, der er placeret i for- og bagkofangeren, og er aktivt ved hastigheder mellem 12 og 140 km/t. Det overvåger et område, der strækker sig 5 meter bag bilen og 3,5 meter ud fra siden på bilen frem til sidespejlet.

Hertil kommer bl.a. ITC (Intelligent Traction Control), som forbedrer vejgrebet på glat underlag.

LAV UDLEDNING AF CO2 OG LAVT FORBRUG

Den nye Grand C4 Picasso vejer hele 100 kg mindre end den foregående model.

. 60 kg mindre takket være den nye platform EMP2 med anvendelse af aluminium og højstyrkestål til visse dele og kompositmateriale til bunden under bagagerummet

. yderligere 40 kg takket være formgivningen af bilen med optimering af de udvendige mål og aerodynamik samt anvendelse af materialer som aluminium til motorhjelmen og kompositmateriale til bagklappen m.m.

For Grand C4 Picasso eHDi 115 er vægtreduktionen dog tæt på 110 kg.

Ud over reduktionen af vægten er der arbejdet meget med aerodynamik (SCw 0,70) og med optimering af motorerne. I gennemsnit har man sparet 30 g CO2 hvilket svarer til en besparelse på over 1 liter brændstof pr. 100 km i forhold til den foregående model.

Den nye Grand C4 Picasso er også den første MPV i denne størrelse, hvor en termisk motor udleder under 100 g CO2 pr. km, nemlig e-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring, ETG6, udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 26,3 km/liter.

Motorprogrammet tæller tre dieselmotorer, som alle leveres med Stop&Start. Ud over e-Hdi 90 og e-Hdi 115 med henholdsvis 92 og 115 hk, også den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction).

SCR-modulet reducerer udledningen af NOx med op til 90 % og samtidig er motorens udledning af CO2 meget lav. Motorens effekt er 150 hk og med 6-trins manuel gearkasse er CO2 udledningen blot 110 g/km (og med automatgearkasse 117 g/km).   

Takket være SCR-modulets placering lige før partikelfilteret, er det effektivt, så snart motortempera- turen begynder at stige og dermed også ved bykørsel. Motorens præstationer forbedres, der er et bedre kompressionsforhold, og endelig reduceres brændstofforbrug og CO2 udledning med mellem 2 og 4 %. 

BlueHDi motoren vil også kunne leveres med en 6-trins automatgearkasse, som er forbedret med hensyn til indre friktion og dermed brændstofforbrug, gearskifte og vibrationer. Den arbejder sammen med Stop&Start takket være en ny opfindelse, som opretholder olietrykket, når motoren er sat på stand-by.

Ud over den 6-trins manuelle gearkasse kan den nye gearkasse ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds)  leveres til e-Hdi 90 og e-HDI 115. Det er en manuel gearkasse med elektronisk gearskifte, som kan køres både i manuel (via skiftekontakterne bag rattet eller gearstangen) og automatisk. Den er udstyret med en krybefunktion og med en ny kartografi for styring af gearskiftene for at give mere dynamik og komfort. 

KOMFORT OG VEJGREB

Den nye Grand C4 Picasso tilgodeser både dynamik og komfort. Den er letkørt, let at manøvrere og byder på afslappet kørsel for alle i bilen.

Komfort og vejgreb er øget takket være reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.

Samtidig har man tilgodeset dæmpning af støj og vibrationer i bilen, hvor den elektriske servostyring filtrerer vejens ujævnheder bedre, og der er monteret særligt støjdæmpende ophæng på bagbroen.

DANSK INTRODUKTION

Citroën forventer at introducere den nye Grand C4 Picasso herhjemme inden udgangen af året.

Modelprogrammet er opbygget med fire udstyrsniveauer, som hedder Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive. Standardudstyret er meget omfattende allerede fra første udstyrsniveau med bl.a. ESP og hill-holder,  nøglefri start,  7” touchscreen og 12-tommer skærm, aircondition, el-ruder for og bag med one-touch funktion, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran, tågeforlygter og meget mere. 

Skriv et svar