Billig Opel Ampera - 83,3 km/l og CO2 27 g/km - Biler
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Billig Ampera

Opel Ampera til under 600.000 kr. i Danmark
Opel
28/09-2011 kl. 20:15

Et brændstofforbrug på 83,3 km/l og et CO2 udslip på 27 gram pr. kilometer efter EU-normen hjælper til at bringe udsalgsprisen for Opel Ampera ned under 600.000 kr. inklusive dansk registreringsafgift.

Opel har netop fået færdiggjort den endelige EU typegodkendelse af Opel Ampera med et brændstofforbrug på 1,2 liter pr. 100 kilometer svarende til 83,3 km/l og et CO2 udslip på 27 gram. Opel Ampera er grundlæggende en elbil med et 16 kWh stort batteri, der sikrer mellem 40 og 80 kilometers kørsel på batteristrøm. Når batteriet har nået sit minimums ladeniveau, starter en 1,4 liters benzinmotor automatisk med at producere strøm via en indbygget generator. På den måde kan bilen fortsætte sin elektriske kørsel, uden at bilens rækkevidde begrænses.  I praksis betyder det, at Opel Ampera kan anvendes på samme måde som en almindelig benzinbil og køres uden bekymringer for, om man kan nå frem til en stikkontakt for at oplade bilen igen, inden batteriet løber tør for strøm. Bilens batteri oplades fra en 220/240 volt stikkontakt med op til 16 ampere.

Brændstofforbruget i Opel Ampera opgøres som for alle andre biler efter en EU norm, der omfatter knap tyve minutters simuleret kørsel med forskellige hastigheder. I Amperas tilfælde beregnes brændstofforbruget efter den såkaldte ECE R101 kørecyklus, der gælder for alle plug-in hybridbiler. Udregningen af forbruget efter ECE R101 betyder, at Ampera skal gennemkøre testforløbet to gange – den ene gang med fuldt opladet batteri og anden gang med afladet batteri. Normen for CO2 udslip og brændstofforbrug fastlægges som et vægtet gennemsnit af de to målinger under hensyn til, hvor langt bilen kan køre på batteristrøm alene uden at forbrændingsmotoren starter. Det officielle EU-tal for Opel Amperas elektriske rækkevidde er 83 kilometer.

EU-normen for brændstofforbruget på 83,3 km/l giver et fradrag på 268.000 kr. i den danske registreringsafgift. På trods af dette store fradrag ender bilens pris i Danmark alligevel på 590.000 kr. for den billigste version, hvilket er 250.000 kr. mere end prisen i Norge og 265.000 kr. mere end prisen i Tyskland, hvor Ampera koster henholdsvis 340.000 og 325.000 danske kroner.

– En salgspris på næsten 600.000 kr. gør Ampera til en af vores absolut dyreste biler. Det er synd, at miljøvenlig teknologi skal beskattes så meget. Vi håber, der vil være politisk velvilje til at se på de danske afgifter, så denne type biler kan komme ned i en pris, hvor flere kan få råd til dem, siger adm. direktør Thomas Bruun, Opel Danmark. 

– Vi opfatter Ampera som en intelligent elbil med sit eget elværk ombord, men anerkender også, at tilstedeværelsen af en benzinmotor begrunder en eller anden form for registreringsafgift, når vi nu har det system, vi har, i Danmark. Men en pris omkring 400.000 kr. er mere rimelig og vil gøre bilen tilgængelige for en lidt større kundegruppe end nu, siger Thomas Bruun.

Opel Danmark har foreslået den afgående skatteminister, at plug-in hybridbiler får et fradrag i registreringsafgiften opgjort efter, hvor langt bilen kan køre på batteristrøm, uden at forbrændingsmotoren starter.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start