Baby Duster på el - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Baby Duster på el

Groupe Renaults topchef – Luca de Meo - har netop afsløret produktionsversionen af Dacia Spring Electric. En baby Duster, der kommer i tre helt forskellige versioner, og som skal kunne opfylde tre helt forskellige behov.
Steffen F. Olesen
17/10-2020 kl. 06:00

Dacia Spring Electric er Dacias helt nye bud på en elbil, der er til at betale, og som opfylder alle de behov en bil i det mindste segment skal opfylde.

Med en rækkevidde på 295 kilometer ved bykørsel, og 225 kilometer ved blandet kørsel (WLTP), vil de færreste have brug for at lade mere end et par gange om ugen.
Bilen, der er 3.73 meter lang, 1.62 bred og 1.51 meter høj, har plads til fire voksne – og bagagerummet sluger 300 liter uden problemer.

Motoren er på 44 hk, hvilket jo ikke lyder af meget. Men med et drejningsmoment på 125 Nm er det tæt på det samme som man kan vride ud af en 0.9 TCe motor på 90 hk. Den sidder blandt andet i en Renault Clio eller i den nuværende Dacia Sandero. Batteriet er på 26,8 kWh.
Topfarten er opgivet til 125 km/t, hvilket jo er alt rigeligt, når man ikke påtænker at tage bilen syd for alperne.

På trods af, at det er en lille bil, er der ikke sparet på udstyret. Seks airbags, 7 tommer digitalt display, voice recognition, automatisk nødbremsesystem og Apple Carplay er blot nogle af de features den nye Dacia kan prale af. Desuden kan man via den kommende MyDacia app styre opladning og nedkøling af bilen – og i det hele taget være koblet på sin elbil fra distancen.

Som noget helt nyt er bilen tænkt til forskellige formål. Også netop derfor kommer bilen i tre forskellige versioner. En til delebiler, som vi kender det fra Green Mobility, en som varebil og en som personvogn.
Delebiler er et marked, der er eksploderet de seneste fem år. Faktisk er der nu 9000 Renault biler i Europa, der indgår i delebilsordninger. Og med Dacia Spring har man lanceret en bil, hvor delebilsoperatørene har adgang til bilens CANbus system og interiøret er designet, så det er nemt at vedligeholde – og kan holde til heftig brug.

Da delebiler er et storbyfænomen, og da den gennemsnitlige delebilsbruger har bilen i 40 minutter og kører 8 kilometer, så er der kun behov for opladning af bilen en gang om ugen. Dette kan i øvrigt ske med både DC og AC opladning. 80 % opladning klares på en time med 30 kW DC-lader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.

Centrum i storbyerne bliver i stigende grad no- go for benzin og dieselbiler. Også derfor er Dacia Spring lavet i en speciel varevognsudgave – beregnet til såkaldt last mile delivery. Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last.

Dacia Spring lanceres først som delebil – det sker i foråret og til efteråret 2021 kommer den som varevogn og som personvogn.
Der foreligger endnu ikke danske priser ligesom dato for lancering heller ikke ligger fast endnu.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start