Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Audi A2 concept

Et pladskoncept på premiumniveau

Semler (Audi)
05/09-2011 kl. 11:30

• Rigelig plads til fire personer, selv om bilen kun er 3,80 m lang
• Matrix beam, dynamic light og et nyskabende, lyst kabinedesign
• En kraftfuld elmotor giver adrætte præstationer og stor rækkevidde

Med den 100 % eldrevne A2 concept giver Audi endnu en forsmag på fremtidens elektriske mobilitet på den 64. udgave af biludstillingen IAA i Frankfurt am Main. Denne tekniske konceptbil er et klassisk pladskoncept på premiumniveau med god plads til fire personer.

Audi A2 concept er kun 3,80 m lang, 1,69 m bred og 1,49 m høj, og alligevel har den en elegant, kraftfuld og sportslig fremtoning. Dens rene linjer er koncentreret om det væsentlige, og alle detaljer er udformet på en diskret, men effektfuld måde. Det mørke glastag på den hvidlakerede showbil kan gøres gennemsigtigt med et tryk på en knap.

I forbindelse med forlygterne præsenterer Audi næste skridt inden for LED-teknologi med betegnelsen matrix beam. En samling af lysdioder og mikroreflektorer genererer et fjernlys med høj opløsning, som derfor ikke blænder. Filigrane dagskørelysfibre omkranser det meget effektive LED-nærlysmodul. De intelligente baglygter tilpasser deres lysstyrke til sigtbarheden. Tågebaglyset, som skabes af laserdioder, ses som en lysstråle, når det er tåget, og projekterer en rød trekant som advarsel på vejbanen.

Fra fronten til bagenden på A2 concept forløber det såkaldte dynamic light under vinduespartiet – en lysstribe, som omfatter en lang række nyskabende, dynamiske lysfunktioner. Integrerede sensorer registrerer bilejeren, og dørene kan låses op ved hjælp af bevægelser. Når bilen kører, fungerer dynamic light som et gennemgående sidemarkeringslys. Når blinklyset er tændt, løber lysimpulser gennem hele lysstriben.

Derudover forløber der en rød lysbjælke fra baglygten og fremad, når man bremser, så opbremsningens intensitet vises på en intuitiv måde til de øvrige trafikanter.

Konceptet dynamic light findes også omkring cockpittet i showbilen, hvor det er inddelt i to separate buer. Lige som hele interiøret er instrumentpanelet præget af lette og rene linjer, og det betjenes intuitivt. Føreren kan betjene mange vigtige funktioner ved hjælp af touch-flader i den inderste del af rattet. Desuden klappes der to ekstra betjeningsflader op ved førerens højre side, når motoren startes. En åben profil fungerer som ratstamme, og for enden af den er der et 7″-display og to andre sekundære displays.

Audi A2 concept har en jævn bund i kabinen. Midterkonsollen er fastgjort til førersædet, og den bageste konsol kommer op fra bilens bageste del mellem de to bagsæder. De fire enkeltsæder er lette, og under de klapbare sædehynder er der opbevaringsrum. Mellem bagsæderne er der plads til en city-bike med afmonteret forhjul. Bagagerummet har to niveauer, hvoraf det øverste udgøres af en ramme med funktionelle net.

Farverne og materialerne i kabinen understøtter indtrykket af lethed og funktionalitet. De store flader fra dørkanterne til bilens bund er beklædt med betræk i et nyt materiale på PUR-basis med neoprenoverflade, og i det centrale område af bilens bund anvendes der et rillet materiale af genanvendt polyester. Sædeskålene er fremstillet ved hjælp af en særlig kunststofblæseteknik. Cockpittet præges af aluminiumselementer.

Skriv et svar