Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Astra OPC får high-performance undervogn

Astra OPC får en avanceret undervogn med mekanisk spærredifferentiale og justerbare støddæmpere.

Opel
01/05-2012 kl. 15:45

Opel har udviklet en særlig high performance undervogn til Astra OPC med såkaldte HiPerStrut (High Performance) fjedre og støddæmpere fra ZF Sachs, mechatronic FlexRide justérbar undervogn, mekanisk spærredifferentiale og Brembo bremser. For at sikre effektiv overførsel af motorens 280 hk og 400 Nm drejningsmoment er bilen udstyret med 19” alu-fælge med Pirelli dæk i størrelsen 245/40.

FlexRide affjedring tilpasset af OPC afdelingen

Mechatronic FlexRide undervognen er udviklet specielt til bilen af Opels OPC afdeling.
Systemet gør det muligt at vælge mellem tre forskellige køreindstillinger.
Standardindstillingen er et kompromis mellem komfort og sport uden at give køb på bilens dynamiske egenskaber gennem sving. Trykkes ”Sport” knappen ind, bliver affjedringen fastere med mindre krængning gennem sving og en mere direkte styring. Den mest kompromisløse indstilling af undervognen hedder “OPC”. Her bliver styringen endnu mere kontant, speederen reagerer hurtigere, og affjedringen strammes yderligere op, men med hurtig og relativ blød re-bound af støddæmperne, så hjulene hurtigt genvinder kontakt med vejbanen efter en ujævnhed – uden at bilen opleveres som ukomfortabel. Bilens krængning minimeres yderligere i OPC indstillingen.

Sammenlignet med Astra GTC 1,6 med 180 hk har ingeniørerne øget stivheden i fjedrene med godt 30 procent og sænket bilen yderligere én centimeter, så bilens tyngdepunkt kommer endnu tættere på vejbanen. For at øge præcisionen i affjedringen er gummibøsninger og bagaksel gjort stivere.

ESP kan de-aktiveres for ekstra sportslig kørsel

Som det er tilfældet med FlexRide systemet har ESP stabilitetskontrollen tre forskellige indstillinger afhængig af, hvor sportsligt man ønsker at køre. Standardindstillingen er tilpasset Astra OPC under hensyn til maksimal sikkerhed til brug for hverdags kørsel.
”Competetive” indstillingen hæver grænsen for, hvornår systemet griber ind, men hvis en farlig situation opstår, mens bilen køres på kanten af, hvad der er muligt, griber ESP systemet ind. Vælges ESP Off – det gøres ved at holde knappen nede mere end fem sekunder – kobles ESP systemet helt fra.

Drexler spærredifferentiale øger stabiliteten

For at sikre en effektiv overførsel af kræfterne fra forhjulene til vejbanen er Astra OPC udstyret med et mekanisk flerpladet Drexler spærredifferentiale. Drexler Motorsport differentialet er belastningsafhængigt – det låser under acceleration for at forhindre hjulspind og låser op under deceleration for at ESP og ABS systemet kan arbejde.

Foto:

Opels OPC afdeling har brugt de sidste måneder på at finpudse Astra OPC på Nürburgring i Tyskland.

Tegning:

Astra OPC får avanceret undervogn med HiPerStrut fjederben, mekanisk spærredifferentiale og justerbare støddæmpere. ESP systemet kan frakobles for optimal sportslig kørsel.

0 personer snakker om “Astra OPC får high-performance undervogn

  1. Sjov bil til leg og blær, men ordet komfort er nævnt i artiklen, streg det over

Skriv et svar