Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Årets bil 2021

Motorjournalisternes Klub Danmark har hvert år siden 1969 kåret den bedste bil blandt de mange nye, der introduceres i Danmark løbet af det forgangne år. De 22 danske motorjournalister i juryen testkørte i løbet af to dage i oktober måned ikke mindre end 26 kandidatbiler på og udenfor Jyllands-Ringen. På den baggrund udvalgte juryen et finalefelt bestående af Volkswagen ID.3, Seat Leon, Toyota Yaris, Peugeot 2008, BMW 4-serie, Honda e og Renault Captur. Finalen fandt sted tirsdag den 24. november, og efter at alle juryens stemmer var talt op, havde ID.3 med en score på 150 point vundet efterfulgt af Seat Leon med 122 point og Toyota Yaris med 114 point.

Volkswagen Danmark
27/11-2020 kl. 06:00

Volkswagen-mærket investerer over de næste fem år cirka 11 milliarder euro i e-mobilitet og introducerer op mod 20 nye elbiler, hvor den nye ID.3 agerer spydspids i denne offensiv. ID.3 er den første model i Volkswagens nye generation af ID.-elbiler, der de kommende år vil komme til at omfatte en stribe af modeller i mange forskellige segmenter og prisklasser. ID.3 er – ligesom alle fremtidige ID.-modeller – bygget på den nye MEB-platform, der er udviklet specifikt til elbiler. Denne nyudviklede platform gjorde det muligt at udnytte potentialet ved en elektrisk drivlinje og skabe en elbil, der byder på en suveræn kombination af rummelighed, høj sikkerhed, lang rækkevidde og fremragende køreegenskaber.

Imponerende rummelighed og digital førerplads
Den kun 426 cm lange og kompakte ID.3 er blandt andet blevet lovpris for sit rummelige interiør, der er opnået ved at placere det store batteri (45 kWh, 58 kWh eller 77 kWh) under gulvet, og bygge en elmotor, der er kompakt nok til at kunne være i en sportstaske, sammen med bagakslen. De gode pladsforhold i kabinen samt et stort og anvendeligt bagagerum på 385 liter gør ID.3 til den ideelle kompakte elektriske familiebil.

Førerpladsen i ID.3 er præget af et minimalistisk og futuristisk design, hvor betjeningen er enkel og intuitiv. Diverse funktioner betjenes hovedsaligt via infotainmentanlæggets 10″ trykfølsomme skærm eller multifunktionsrattet, der ligeledes er udstyret med smarte trykfølsomme funktionstaster. Afhængig af udstyrsversion er ID.3 udstyret med et augmented-reality-head-up-display (bliver tilgængeligt i 1. kvartal 2021), hvor kørselsrelevant information projiceres op på frontruden med den effekt, at det ser ud til at smelte sammen med det, som føreren ser ud gennem frontruden.

Inspirerende køreegenskaber og høj sikkerhed
Motorjournalisterne har især lovprist de fremragende køreegenskaber i ID.3, der blandt andet skyldes MEB-platformens konstruktion, hvor batteriet er placeret i bunden af bilen mellem for- og bagaksel, hvilket giver en optimal vægtfordeling og et lavt tyngdepunkt. Det kan mærkes i ID.3, der er udpræget adræt og velafbalanceret, og samtidig er den i stand til at dreje meget skarpt, hvilket giver den en venderadius som en up! og gør den ekstrem manøvredygtig i en snæver vending.

Euro NCAP har haft ID.3 gennem deres omfattende program af skrappe sikkerhedstests. Her scorede ID.3 topkarakteren 5 stjerner, satte ny standard i flere af testene og bekræftede, at det er en af de sikreste biler ude på vejene. ID.3 kommer med et omfangsrigt sikkerhedsudstyr som standard og afhængig af variant – er den udrustet med avancerede IQ.Drive-assistentsystemer som Travel Assist, der sikrer assisteret kørsel ved hastigheder på op til 160 km/t. De avancerede og adaptive IQ.Light LED-Matrix-forlygter, der også er en del af standardudstyret (Undtaget på ID.3 Life), optimerer lyset under alle tænkelige forhold og bidrager dermed til mere sikker kørsel, når mørket faldet på.

ID.3 stiller med et bredt modelprogram og som den eneste i klassen tilbydes den med tre batteristørrelser på 45, 58 og 77 kWh. Bredden i modelprogrammet betyder, at flere kunder kan finde lige den ID.3, der passer til deres kørselsbehov og budget. ID.3 tilbydes i seks udstyrsvarianter, der koster fra 324.995 kr. til 394.995 kr. og fælles for alle varianter er, at de kommer med et 58 kWh batteri, der giver en rækkevidde på mellem 414 og 423 km (WLTP) afhængig af udstyrsvariant. Udover disse seks udstyrsvarianter tilbydes ID.3 også i en Tour-version til 399.995 kr., der kommer med et 77 kWh-batteri og en – for biler i denne klasse – rekordlang rækkevidde på op til 540 km (WLTP). I starten af 2021 introduceres endnu en variant af ID.3 med 45 kWh-batteri, 150 hk motor og en rækkevidde på cirka 330 km (WLTP). Denne version kan lade med op til 50 kW, mens versioner med 58 kWh-batteri kan lade med op til 100 kW, og det store batteri på 77 kWh kan tage op til 125 kW.

Allerede om et par måneder får ID.3 følgeskab af den nye ID.4, der bliver den første 100 % elektriske SUV fra Volkswagen. ID.4 placerer sig størrelsesmæssigt mellem en Tiguan og Tiguan Allspace, og den vil blive tilbudt med 58 og 77 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til 522 km. Senere i 2021 følger en coupé-variant af ID.4, og i 2022 udvides ID.-familien med en model i firmabilsklassen samt en MPV baseret på ID.Buzz konceptbilen.

Skriv et svar