Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nye tider

Langsomt men sikkert flyttes mere og mere handel fra de fysiske butikker over til internettet

Ole Mose
13/10-2017 kl. 06:00

Vi befinder os i en brydningstid. Ting der var, mister sin betydning og forsvinder og ting vi ikke havde drømt om for blot få år siden, er pludselig en del af vores hverdag. Det gælder overalt i samfundet og det gælder også for os campister.

Senest har vi set, hvordan et tidligere trykt campingmagasin lukkes ned, for i stedet at blive et rent online-magasin. Vi navigerer som aldrig før efter GPS og får desuden hjælp af vores mobiltelefoner til at finde campingpladser, undgå kø o.s.v.

Måden vi handler på

Måden vi køber ind til vores hobby, har også forandret sig og den vil forandre sig mere i fremtiden. Priserne bliver mere gennemskuelige, konkurrencen øges og de fysiske butikker får sværere ved at betale husleje og løn til ansatte. Handlen flyttes til online køb.

Bedre overblik og bedre priser

Forbrugerne får et bedre overblik. På 123camp.dk kan du få et totalt overblik over vogne der er til salg i Danmark. Ikke nok med det, men du kan også se, om prisniveauet for den enkelte vogn er sat for højt, normalt eller lavt.

Billigcamping.dk

Billigcamping.dk er en af flere campingforhandlere, som udelukkende sælger online. De har ingen fysisk butik, men satser 100% på internettet.

Det giver store besparelser i forhold til at handle i en fysisk butik – i mange tilfælde op til 50%.
Jeg talte med Bjørn, der ejer forretningen. Han fortalte, at ikke alle har vænnet sig til det nye og at han stadig oplever kunder, der undrer sig over, at man ikke kan besøge butikken og blive ekspederet på normal vis. 

“Til gengæld kan de låne en computer og lave bestillingerne på stedet”. “Hvis det er hyldevarer, de bestiller, kan de også få dem med hjem med det samme”, fortæller Bjørn. “Jeg kan kun lave de billige priser, fordi kunderne selv klarer arbejdet med at finde det, de skal bruge”.
Jeg talte videre med Bjørn og fortalte, at jeg med mange års erfaring inden for onlinehandel er ret skeptisk. “Alle kan jo kalde sig billigxxx og så alligevel være dyrere”. 

Her på Magacin.dk må vi erkende, at priserne hos billigcamping er væsentlig lavere, end i de fysiske butikker. Det viser en lille forbrugerundersøgelse hurtigt. Den skal dog ikke tages for mere end, hvad den er.

Bjørn fortæller, at man giver prisgaranti. “Finder man en vare billigere end hos os, ringer eller skriver man blot. Så ser vi på det og er det reelt, får man det til samme pris hos os”.
Billigcamping har desuden et meget flot e-mærke, som viser, at 98% af ordrene leveres fra dag til dag og købstilfredsheden på 97% er også ganske imponerende. 

Vi mister også noget
Som forbrugere mister vi naturligvis oplevelsen ved at gå rundt i en forretning, hvor vi kan se og røre ved tingene. Jeg tror, det ville være svært at sælge campingvogne eller campere online – ikke umuligt – men svært. 
Til gengæld behøver man jo ikke nødvendigvis at se og røre ved alt på forhånd for at købe det. Mange varer er velbeskrevne og kan købes ud fra specifikationer alene.

Rådgivning
Vi mister rådgivning fra de specialister, som arbejder med de her ting til dagligt. Til gengæld kan man få råd, tips og vejledning rigtigt mange steder på nettet. Endelig kan man jo også bare tale med de campister, man uvilkårligt møder på sine ture.

Unfair
Det der er unfair i den her konkurrencesituation, er naturligvis, hvis forbrugerne besøger de fysiske butikker alene for at se en vare, som de så bagefter køber online. 
Det er en kamp, som alle fysiske butikker kæmper med. De skal betale for ekspedienter og lokaler og samtidigt konkurrere med priserne hos onlinebutikkerne. Det er en hård kamp, som har lukket mange fysiske butikker i mange brancher de seneste år.

Vi har ikke noget valg

Uanset hvad vi mener om de her ting, så vil måden vi handler på ændre sig i fremtiden. Det gælder for os campister, som for alle andre. Jeg gætter på, at der ikke går lang tid, før vi kan bestille nye campingvogne direkte fra fabrikken. Jeg er også overbevist om at kun de fysiske butikker, der formår at skabe en konkurrencedygtig forretningsmodel, der tilpasser sig de nye tider, vil have en chance for at overleve. 

Udvikling går som den plejer

Til gengæld vil onlineforretningerne blive meget større i fremtiden. Også på onlinehandel i campingbranchen vil der ske en naturlig udvælgelse, hvor kun de bedste overlever. De vil til gengæld kunne blive meget store.

En fordel for forbrugerne

Ser man på pris og dermed også muligheder, er udviklingen et gode for os forbrugere. Hvis man ønsker, at tingene skal være, som de var, er det naturligvis en anden sag. Men vi kan ikke ændre udviklingen

Links

Køb og salg af campingvogne; 123camp.dk

Campingudstyr: billigcamping.dk

Skriv et svar