Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MagaCin's campingsektion en nødvendighed

MagaCin.dk/camping og 123camp.dk er en realitet i det danske mediebillede

Ole Mose
17/11-2016 kl. 06:00

Overskriften kan nok ikke overraske, da vi på MagaCin.dk/camping er fuldstændig overbeviste om, at vi dækker et behov, som ingen andre medier gør.
Vi dækker åbent og kritisk uden bagvedliggende aftaler med de virksomheder, vi skriver om. Det er ikke virksomhedernes vilje til at sponsorere os, der driver værket.

Vi er ikke i tvivl, men derfor er det jo klart, at nogle læsere kan have deres skepsis. De kan berettiget spørge: “Hvad skulle Magacin.dk dog kunne, som andre medier ikke kan?”

Lad mig illustrere det med 2 eksempler.

Eksempel 1 – Campingguides

Når man læser andre mediers hjemmesider, må man undre sig over, hvorfor de ofte fremhæver bestemte produkter, som langt fra altid er de bedste og hvorfor de ignorerer andre og bedre produkter.

DCU dyrker egne rækker

Det er nok forståeligt, at eksempelvis DCU ikke skriver om et site som camping.info, der har europas mest komplette oversigt over campingpladser. DCU har sine egne pladser og fokuserer på dette. DCU sidder også med hos Campingrådet, som har sin egen interesse i at dyrke de pladser og oversigter, som er tilknyttet Campingrådet.
Man kan så undre sig over DCU's rolle som forbrugerorganisation i den sammenhæng, men det er en helt anden sag.

Andre medier

Det er påfaldende, at andre medier ret ensidigt fremhæver Campingrådets campingpladsguides og i udlandet ACSI's . Det er fine guides, men de er langt fra dækkende. Samlet dækker de måske 50% af Danmark og Tysklands pladser, hvor Camping.info dækker måske 90-100%.

Prøv evt. selv at undersøge, hvor meget (rettere: lidt) de mest kendte danske campingsites skriver om camping.info – den mest dækkende plads-søgemaskine i Europa.

Campisterne skal have det bedste
På MagaCin.dk er vi overbevist om, at campisterne primært er interesseret i at få de bedste forudsætninger for at planlægge deres ture, eller den bedste viden om de produkter de kan købe. Desværre er der i vores optik ingen af de gamle medier, der dyrker dette behov. For dem synes det vigtigere at bringe det, der kan betale sig for dem. Det er fair nok, hvis man gør opmærksom på dette. Det gør oplever vi bare ikke, de gør.

Forhandlerne er pressede

Vi kan sagtens forstå, at forhandlerne føler sig pressede, når de får at vide, at de kan få en positiv artikel, hvis de samtidigt annoncerer, eller betaler for artiklen. Det er ikke fair. En forhandler der gør det godt, skal kunne få god omtale, uanset om de annoncerer i et medie eller ej. Helt som det heller ikke skal være muligt at “annoncere” sig ud af dårlig omtale.

MagaCin.dk beder ikke om reklamer, penge, eller produkter
Vi har skrevet om mange forhandlere og campingpladser. Ingen af dem har nogensinde forpligtiget sig til at lave så meget som én annonce, eller yde betaling af nogen art. 

Eksempel 2 – Campingpasset

Passet udstedes af en privat virksomhed – Campingrådet. Passet giver denne virksomhed indtægter på 12-13 mio. kroner hvert år. Penge som betales af campisterne. 

Det kan man mene om, hvad man vil. Fakta er dog, at der ikke er nogen af campisternes organisationer, eller de gamle campingmedier, der er kritiske. De taler helst ikke om ordningen.
Jeg tror enhver campist på et eller andet tidspunkt har spurgt sig selv: “Hvorfor skal jeg betale 110 kr. til et campingpas?” Det er ikke mange medier på området, der har beskrevet, hvad pengene faktisk går til.

Kun MagaCin.dk belyser det
MagaCin.dk er interesseret i den ordning og meget andet, som fordyrer campisternes oplevelser unødigt. Vi vil gerne ind til kernen af tingene og at få flest mulige oplysninger ud i det åbne. Vi står om nogen på forbrugerens side – det er det, vi er her for.

Vi går gennem ild og vand (og især retssager)
Det er derfor, vi på redaktionen er stolte, af det vi laver. Det er derfor, vi er parate til at modtage knubbede ord fra folk, der ikke bryder sig om offentlighed omkring de ting der foregår under overfladen. Vi bliver sagsøgt, når vi tilbyder maksimalt overblik og når vi belyser sager, som er dybt problematiske. Vi tager det i stiv arm. 
Vi lever af vores google-reklamer og det produkt vi tilbyder. Det er en fordel for vores læsere at vide, at ingen reklamer er bundet op på aftaler om “gode artikler”.
På den måde kan vi skabe et godt medie med objektivt stof til glæde for alle campister og i sidste ende også for de forhandlere, som gerne vil have den gode og ærlige kontakt med deres kunder.

Jeg håber naturligvis, at campisterne kan se, at det er en fordel for dem, at der er maksimal gennemsigtighed i en branche, som ellers er præget af det modsatte. Vi vil gerne ses som klassens frække dreng. Husk på, at der kommer mange sandheder fra den kant – sandheder, som ellers var blevet fortiet.

Skriv et svar