Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Vinterdæk kan give falsk tryghed

Selvom man kan være heldig stadig at se solen, er det ved at være tid til at skifte fra sommerdæk til vinterdæk. Så snart der er udsigt til nattefrost, skal vinterdækkene på – og det sker oftest allerede i starten af oktober. Og så er alt vel. Eller er det? Det kommer an på … Et vinterdæk er nemlig ikke bare et vinterdæk.

Mathias B. Høj
02/11-2017 kl. 08:38

Tjek om det brugte vinterdæk er sikkert nok

Vinterdækket skal kunne gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal kunne bortlede store mængder vand og slud – her er dækkets mønsterdybde helt afgørende. Sørg for at måle mønsterdybden, før du sætter dækkene fra sidste år på bilen. 

Det gør du med en mønsterdybdemåler – mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Hvis du ikke selv har en mønsterdybdemåler, så kør forbi dit lokale autoværksted til et tjek. Det er som regel gratis.

En mønsterdybde på 1,6 er absolut minimum

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde på 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men det kan stærkt anbefales at have mere mønsterdybde. For under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr. 

Dækkets slidmærker afslører fejl på bilen

Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du være ekstra opmærksom. 

Du kan bruge dækkets slidmærker til at afsløre fejl på bilen. Uregelmæssige slidmærker kan skyldes fejl i afbalanceringen, fejl i støddæmperne, forkert sporing, eller for højt eller lavt dæktryk. Det kan være svært at gennemskue, om dækket er køreklart – også her kan du som regel få en gratis inspektion på dit værksted. 

Du skal skifte til vinterdæk tidligere, end du tror

Minusgrader kræver vinterdæk. Vinterdæk er nemlig ikke kun designet til kørsel på sne og is, de er også tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Det skyldes en kombinationen af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt, gummiblandinger som forbliver bløde, selv ved de laveste vintertemperaturer. I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving.

Termometeret plejer at snige sig ned mod 0 i begyndelsen af oktober, så det er ikke for tidligt at skifte til vinterdæk – også selvom det har lange udsigter med snevejr og isslag.

Skriv et svar