Tuning, hvad må man? Motorcykeltuning og ændringer
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Tuning, hvad må man?

Faktisk alt på standard køretøj uden ekstraafgift
Tommy Rønn
07/03-2011 kl. 14:00

På MagaCin har vi gennem tiden fået en del mail, omhandlende dette emne. Forvirringen blandt danskerne er åbenbart total på dette område. Begræber som konstruktive ændringer, 20% og andet, er nogle af dem der høres mest.

Det er kun en kombination af konstruktive ændringer og effektforøgelse over 20% der betyder ekstraregning til statskassen. Mange tror 20% tuning er det maksimale, hvilker er aldeles usandt.

Det er helt simpelt. Laves ikke konstruktive ændringer, som ændringer på vitale karosseridele, eller udskift af motorblok må der tunes eksakt så mange % man ønsker det, uden afgiftsforhøjelse indtræffer.

Eksempel: Køretøjet holdes standard, men en turbo monteres, som hæver effekten fra 100hk til 200hk, er en ændring af grundkonstruktionen. Motoren er i sin grundkonstruktion ikke mere original, hvorfor dette vil betyde afgiftsforhøjelse.

Eksempel: Køretøjet holdes standard, men topstykke portes, kompression øges og indsprøtning optimeres. En operation der hæver effekten fra 100hk til 140hk. Dette er fuldt legalt og kræver ikke afgiftsforhøjelse.

Eksempel: Køretøjet holdes standard, men motoren udskiftes. Tidligere motor ydede 100hk, og ny større motor yder 140hk. Dette er en operation der kræver afgiftsforhøjelse, da ændring af motortype betegnes som konstruktive ændringer.

Derfor, bare start projektet hobbytunere. Men bibehold den originale motor, og alt er legalt. Problemet er dog at køretøjet stadig skal kunne synes, og tuning ofte medfører ulovlige ekstra støjgener samt forhøjede forureningstal, og problemer med godkendelse af køretøjet til effektforøgelsen. Ifølge færdselsstyrelsen er hovedreglen nemlig at kun skift af luftfilter accepteres.

Se afgiftseksempler og regler på skats hjemmeside her.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start