Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Trendy Kia klarer 485 km på en opladning

Kia bekræfter europæisk godkendt rækkevidde på 485 km for komplet eldrevet e-Niro

Mathias B. Høj
20/09-2018 kl. 07:05

Den helt nye Kia e-Niro vil give kunderne en rækkevidde på op til 485 kilometer på en enkelt opladning, når bilen kommer til salg i Europa i slutningen af 2018. Rækkevidden er udregnet efter WLTP-standarden (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). 

e-Niro er Kias første komplet eldrevne crossover. Den bliver præsenteret med europæiske specifikationer på 2018-udgaven af biludstillingen i Paris, før salget starter senere i år.

Den europæiske godkendelse i henhold til WLTP-cyklussen ved blandet kørsel har bekræftet e-Niros rækkevidde på 485 km, når bilen er udstyret med et 64 kWh litium-ion-polymer-batteri. I WLTP-testcyklussen med bykørsel har e-Niro en rækkevidde på op til 615 km, hvilket er mere end mange benzinbiler. Med en 100 kW-lynoplader tager det 54 min. at oplade e-Niros 64 kWh batteri til 80% af kapaciteten. Bilens standardmæssige batteripakke på 39,2 kWh er også blevet testet, og den giver førerne en rækkevidde uden emissioner på op til 312 km på en fuld opladning (ved blandet kørsel i henhold til WLTP).

Modeller med 64 kWh-batteripakken har en motorydelse på 204 hk og et drejningsmoment på 395 Nm – det gør e-Niro i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Den mindre batteripakke på 39,2 kWh er kombineret med en 136 hk motor, som ligeledes har et drejningsmoment på 395 Nm, og den kombination giver bilen en acceleration fra 0-100 km/h på 9,8 sek. Ligesom Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-versionerne er e-Niro forhjulstrukket

e-Niro giver ejerne adgang til en række teknologier, der forbedrer batteriets effektivitet og øger bilens rækkevidde – det drejer sig blandt andet om regenererende bremsesystem, Coasting Guide Control (CGC) og Predictive Energy Control (PEC). Teknologierne gør det muligt for førerne at genoplade batteripakken og maksimere bilens rækkevidde, når bilen motorbremser. CGC og PEC er forbundet med navigationssystemet og registrerer kommende sving og topografiske ændringer, og systemet foreslår, hvornår førerne kan lade bilen rulle for at genindvinde ekstra energi.

Skriv et svar