Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Trafikken skal strammes op

Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan vil stramme voldsomt op

Tommy Rønn
06/05-2013 kl. 20:00

Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan præsenterer mere end 70 punkter, der skal nedbringe antallet af trafikdræbte i den danske trafik, fra 175 i 2012, til under 125 i 2020.

De 3 mest drastiske punkter er:

1.: 20% hastighedsoverskridelse skal koste klip i kørekortet. Altså 60 km/t i 50 km/t zone skal betyde klip.

2.: Sænkning fra promillegrænse fra 0,5 til 0,2. Det vil betyde maksimum 0,5 øl før kørsel, mod ca. 1 med den nuværende lovgivning. Det vil også betyde slut med søndagskørsel, efter et godt lørdags-restaurantbesøg.

3.: Bøder skal følge køretøjet, og ikke føreren. Lånes køretøjet ud, og låntageren nægter kørslen, hænger ejeren på bøde, eventuelle klip og førerbevisfratagelse. Ejer bliver altså ansvarlig for låntagers gerninger. Nuværende lovgivning kan ikke belaste ejeren, hvis ikke ejeren er føreren.

Hele handlingsplanen kan læses her.

0 personer snakker om “Trafikken skal strammes op

  1. De fatter ingenting. De skruer altid på samme knap selvom det efterhånden kun har yderst begrænset effekt.

    Hvad med i stedet at gøre op med forestillingen om at det skal være en folkeret at føre motorkøretøj uanset hvor inhabil man måtte være. Hæv mindstemålet så de ringeste 20% bliver sorteret fra, så er jeg sikker på det bliver meget mere sikkert at bevæge sig rundt i trafikken… og der vil som bonus være mindre af den.

  2. Hvis så bare man kunne regne med at de som var frakendt førerretten så også undlod at køre, men desværre har det jo vist sig at folk som eksempelvis har mistet kortet for spritkørsel ofte fortsætter uanfægtet med at køre.

    Om man har 0,2 eller 0,5 promille tror jeg ikke gør den store forskel for trafiksikkerheden, det er dem som kører med væsentlig højere sprit indhold i blodet vi skal have sat en effektiv stopper for.

    For min skyld kunne man sætte grænsen ved 0,0 så ville ingen være i tvivl. Enten fester vi eller også kører vi.

  3. Karsten Nonbo, mener han er formand for det udvalg, har sagt i radioen, for egen regning han vil hellere gå mere efter dem med den høje promille ind at jagt folk med en på 0,2 …..

  4. Jeg har ikke noget problem med en promille på 0,5, ej heller ikke om den blev sænket til 0,0. Det med hastigheden og klip, er heller ikke noget der genere mig. Men en hold til højre og vis hensyn kampagne (læs venlighed i trafikken) var måske mere aktuelt. Men vi danskere er jo ved at være så vant til forbud at vi ikke tænker over disse udvidelser. Hvordan kan det være en ejer af et køretøj som hænger på en andens gerninger. Der må politiet ski få røven ud af fotovognen.

    Generalt synes jeg at der er ved at være formeget forbud i DK, om det er rygning , fedt, sprut, børneopdragelse og frisk kørsel, så skal staten lige ind over med pegefingeren. Det bliver et mm samfund, og det bliver ikke sjovt!

  5. Det er jo typisk lovforslag sjusk. Man kan sgu da ikke gi' ejeren af mc'en skylden for en forseelse en låner af maskinen laver. Det svarer til at hvis et familiemedlem begår røveri og vedkommende ikke kan findes og silles til ansvar, så er det nærmeste familiemedlem der ryger i spjældet. Hva' er det for noget vrøvl..

  6. Fantastisk at man fortsætter med holdningen om at borgerne skal gøre politiets arbejde! Det kan da aldrig være ejeren af køretøjet der skal stå til ansvar for førerens gøren og laden?! Så må politiet da igang med noget politiarbejde hvis de vil kradse bøden ind? Gud fader…

Skriv et svar