Nissan og Italdesign afslører en ultra-limited GT-R-konceptbil
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sæt den her bil i produktion!

What's not to like: Italiensk design og Japansk teknologi. Koncept-Nissan GT-R er en både hidsig og smuk sag.
Mathias B. Høj
02/07-2018 kl. 09:29

I deres første samarbejde nogensinde har Nissan og Italdesign udviklet en ny konceptbil – Nissan GT-R50 by Italdesign. Og den er en smule for lækker til kun at være blikfang på biludstillinger, i vores optik!

Konceptbilen er baseret på en produktionsudgave af Nissan GT-R NISMO 2018 og er en fejring af 50 års-jubilæet for både GT-R og Italdesign. Bilen får premiere i Europa i næste måned.

”Hvor ofte får man lov til at stille spørgsmålet, ”hvad nu hvis vi bygger en GT-R uden begrænsninger, og så rent faktisk får lov til at bygge den?”, udtaler Alfonso Albaisa, som er Nissans senior vice president for global design. ”Det her er et sjældent sammentræf af begivenheder, hvor to store øjeblikke falder sammen: 50 år, hvor Italdesign har udformet biler, og 50 år, hvor Nissan har skabt begejstring med den ikoniske GT-R-model. Derfor har Nissan og Italdesign udviklet denne specialudgave af GT-R for at fejre dette sammenfald.

Italdesign har udviklet, konstrueret og bygget bilen. Design udvendigt og indvendigt er skabt af Nissan Design Europe i London og Nissan Design America.

Kan den flytte sig selv?

Under det nye design er Nissan GT-R50 by Italdesign en rendyrket sportsvogn. På baggrund af Nissans racerløbserfaringer fra GT3 har NISMO-organisationen optimeret den håndbyggede 3,8-liters V6 VR38DETT-motor til en ydelse estimeret til 720 hk og et drejningsmoment på 780 Nm.

Ændringerne af motoren omfatter optimerede dobbelte high-flow-turboladere med stor diameter og GT3-racerløbsspecifikationer samt store intercoolere, krumtapaksel, stempler, plejlstænger og -lejer i heavy-duty-konstruktion,  oliedyser med stor gennemstrømning, ændrede knastakselprofiler, brændstofinjektorer med større gennemstrømning og optimerede tændings-, indsugnings- og udstødningssystemer. En forstærket 6-trins sekventiel dobbeltkoblingsgearkasse med transaksel bag og forstærkede differentialer og drivaksler overfører kraften til hjulene.

Desuden er en ændret undervogn blevet udviklet med BILSTEIN DampTronic® I – trinløs variabel støddæmpning. Bilen er udstyret med Brembo-bremser med seks stempler foran og fire stempler på de bageste bremser, og bremsekalibrene er tydelige med en klar rød farve. Michelin Pilot Super Sport-dæk i størrelsen 255/35 R21 foran og 285/30 R21 bagpå giver det vejgreb, der skal til for at tøjle motorkraften.

Hvad med designet?

Fronten på Nissan GT-R50 by Italdesign har et gyldent indvendigt element, som forløber i næsten hele bilens bredde. Motorhjelmen har en mere markant forhøjning og LED-forlygterne går fra hjulkasserne til listen over de yderste luftindtag til afkøling af motoren.

Set fra siden dominerer den skræddersyede taglinje, som er sænket med 54 mm og har en sænket midtersektion, mens de yderste profiler er hævet en smule. GT-R-modellens signaturkølegitre i ”samurai blade”-design bag forhjulene er blevet mere dominerende med guldfarvet indlæg, og de forløber fra dørenes underkant til skulderlinjen.

Bagenden fremhæver bilens brede sporvidde med flares omkring hjulene. Skulderlinjen går rundt om bagrudens underkant og derfra mod midten af bagklappen. Bagrudelinjen forløber længere og dybere end på standardbilen. Kombineret med guldfarvede elementer fremstår den som et separat modulelement på bilens bagende.

GT-R-modellens dobbelte runde baglygter er blevet omdesignet som en separat ”flydende” feature med tynde lysringe og hule midtersektioner, og de er monteret, så de mødes med de yderste hjørner og den centrale del af bagklappens struktur. En stor, bevægelig hækspoiler med to lodrette elementer fuldender det samlede look.

Indvendigt er der i stort omfang anvendt to forskellige typer finish i kulfiber på midterkonsollen, instrumentpanelet og dørbeklædningerne, og finishen suppleres af sort Alcantara og sort italiensk læder på sæderne. Guldfarvede detaljer afspejler bilens eksteriør på instrumentpanelet, dørene og den racerbilsinspirerede gearvælger. Rattets specialudviklede centernav og eger er fremstillet af kulfiber, og kransen har en flad bund og matchende Alcantara-dekor.

Nissan GT-R 50 by Italdesign – konceptbilens vigtigste specifikationer

Basisbil

Nissan GT-R NISMO

Længde

4.784 mm  (standardversionen af NISMO: 4.690 mm)

Bredde

1.992 mm (standardversionen af NISMO: 1.895 mm)

Højde

1.316 mm (standardversionen af NISMO: 1.370 mm)

Akselafstand

2.780 mm (identisk)

Motor

3,8-liters VR38DETT fra NISMO;720 hk (estimeret) @ 7.100 omdr./min.780 Nm (estimeret) @ 3.600-5.600 omdr./min.

Drivlinje

Centermonteret frontmotor/transaksel bag, ATTESA E-TS-firehjulstræk

Gearkasse

Forstærket sekventiel 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, transaksel bag

Undervogn

BILSTEIN DampTronic I-støddæmpersystem

Bremser

Brembo, med 2-delt flydende ventileret skiveForan: monoblokkaliber med seks stempler, 390 x 32,6 mmBag: monoblokkaliber med fire stempler, 380 x 30 mm

Fælge (tommer)

For: 21 x 10JBag: 21 x 10,5J

Dæk

Michelin Pilot Super Sport; For: 255/35 R21 Bag: 285/30 R21

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start