Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt kraftværk til jubilar

Range Rover kom til verden i 1970, og fylder dermed 50 år i år. Det fejres med en række specialmodeller, som blandt andet fås med en spritny sekscylindret dieselmotor.

Steffen F. Olesen
09/08-2020 kl. 05:00

For kort tid siden annoncerede Range Rover, at man ville lancere en speciel jubilæumsmodel i anledning af 50 året for den første Range Rover. Den hedder Range Rover Fifty, og produceres kun i 1970 eksemplarer – fødeåret for Range Rover. Nu tilføjes der yderligere til den historie.
Læs i nedenstående pressemeddelelse fra Jaguar Land Rover Scandinavia hvad de nye modeller har at byde på.

Pressemeddelelse
En række specialversioner af Range Rover Fifty bliver nu tilgængelige. Navnene er Westminister, Westminister Black Edition og en eksklusiv SV Autobiography Dynamic Black.

Den nye Westminister Edition er baseret på Vogue modellen. Og her er der mulighed for både benzin, diesel og plug in hybrid. Bilen står solidt plantet på 21 tommer alufælge, og indvendig er der kæmpe glas panoramatag og et 19 højtaler stort Meridian lydsystem.

Stilfuldt og elegant interiør er også en del af pakken

Westminister Black Edition – udemærker sig som navnet antyder – ved at have en lang række sorte detaljer – blandt andet valget mellem tre forskellige fælge – blandt andet 22 tommer blanksorte fælge. Sidst – men ikke mindst – er der den mest giftige model, Range Rover SVAutobiography Dynamic Black, der har været turen forbi specialisterne hos Special Vehicle Operations. Udover et råt ydre tordner den afsted med en 5.0 liters supercharged motor med hele 565 hk.

Alle modeller kommer med en hav af avancerede features – en af dem er luftsystemet Cabin Air Ionisation, som filtrerer skadelige luftpartikler fra. Ved et tryk på knappen Purify, recirkuleres og renses luften så alle partikler under 2.5 mikrometer ( 1. mikrometer er 1 tusindedel millimeter ), fjernes fra luften og dermed ikke skader helbredet.     

Ny sekscylindret yder som en V8’er

På dieselsiden udstyres de alle med tre liters sekscylindrede dieselmotorer, der har hhv. 249 hk, 300 hk og 350 hk.

Trods det, at det er velvoksne biler som dieselmotorerne skal trække, er brændstoføkonomien overraskende god. Den 3. liters version med 300 hk og mild hybrid system klarer 8.6l/100 km, mens den mere kraftfulde 350 hk version klarer 9.2L/100 km. Den nye sekscylindrede dieselmotor har samme præstationer som den tidligere V8 maskine.

Ønsker man benzinmotor og kigger udelukkende efter lavt forbrug, er der ingen vej udenom P400e versionen. En plug in version, der med 13.1 kWh batteri klarer 3.3 l/100 km ifølge WLTP testen. Grundstammen i denne version er en 2.0 liters benzinmotor med 300 hk og en 105kWh elmotor.

400 hk kan man også få, hvis man vælger sekscylindret motor uden Plug In mulighed, og de kraftigste motorer er to 5.0 liters V8 supercharged motorer, der yder hhv. 525 hk og 565 hk.

Endnu er der ikke priser på bilen herhjemme, men i England fås de fra 83,465 pund. Det er knap 690.000 danske kroner, og dertil skal lægges registreringsafgift.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere