Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nye biler har høj rust-risiko

Plastplader, lyddæmpende svampe og inderskærme kan samle fugt og snavs

Mathias B. Høj
31/10-2017 kl. 12:25

Går man ud og køber en ny bil i dag, kaster de fleste et ekstra blik på bilens brændstofforbrug. For jo længere bilen kører på literen, jo bedre. Både for miljøet og pengepungen. Af aerodynamiske grunde, er moderne biler ofte udstyret med en plastplade under motoren. Problemet er, at der samles store mængder vand og skidt under disse plastplader. Dette kan resultere i alvorlige rustangreb med store konsekvenser, både for sikkerheden og pengepungen.

I en artikel til svenske Vi Bilägere forklarer Peter Szakálos, professor i korrosionsvidenskab, at det kan blive rigtig alvorligt, hvis korrosionen får frit lejde bag plastpladerne, da vitale dele så som bremse- og brændstofrør kan få kraftige rustangreb, hvis ikke det bliver opdaget i tide.

Problemet løses ikke på værkstedet

Når biler kommer til service på værkstedet, bliver problemet ikke mindre. Det er nemlig umuligt at se, hvad der gemmer sig bag plastpladerne, medmindre de afmonteres. Og det gør de stort set aldrig i forbindelse med et normalt service. Dermed er det strengt taget umuligt at opdage i tide, når der er rust på vej.

For at løse problemet i tide, anbefaler Teknologisk Institut, at man får rustbeskyttet sin bil og undersøgt hvor meget fugtigt skidt, der sidder under plastpladerne.

”Fra Teknologisk Institut vejleder vi om, at plastpladerne fjernes af rustbeskyttelsescenteret inden rustbeskyttelsen foretages. Hvis ikke, er der risiko for, at der dannes rust bag pladerne, og det reducerer værdien af rustbeskyttelsen og bilens levetid,”siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk Institut.

Vejledningen har man i mange år taget til sig hos bl.a. rustbeskyttelseskæden Dinitrol. Og de oplever oftere og oftere at få nye biler ind til inspektion, hvor de kan hælde meget store mængder vand ud af undervognens hulrum.

”I mange af de nye biler, kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs, som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen. Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster,” siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:

”Det er vigtigt, at plastplader i vognbunden og inderskærme afmonteres hver gang, der foretages en grundlæggende rustbeskyttelse. Derudover skal alle lyddæmpende svampe afmonteres i det omfang, det er muligt.”

En tur i vaskehal kan ikke afhjælpe problemet, da det kræver at alle plastpladerne afmonteres inden selve vasken. Desuden skal der bruges en højtryksrenser for at få renset bilens vognbund tilfredsstillende.

I Danmark er biler ekstra udsatte for rustangreb

Problemet med plastpladerne ses især i det fugtige danske klima. Danmark har et af de mest korrosive klimaer i hele verden, hvilket blandt andet betyder, at der er fugt i bilens hulrum 80 procent af året. Allerede i bilens første leveår gnaver rusten i hulrum, på vognbunden, i samlingerne og på de mekaniske dele. Salt og forurening forstærker rustdannelsen, og derfor bør biler rustbeskyttes, så snart de lander på den danske asfalt. 

Skriv et svar