Ny tankegang fra Ford skal øge trafiksikkerheden - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny tankegang fra Ford skal øge trafiksikkerheden

Ford tester lyden af fodtrin og ringeklokker for endnu bedre trafiksikkerhed
Steffen F. Olesen
04/03-2022 kl. 10:22

Ny lydteknologi skal gøre det endnu nemmere for Fords kunder at identificere andre trafikanter, cyklister og fodgængere i trafikken. Ved hjælp af retningsbestemte lydalarmer får føreren i fremtiden en endnu bedre fornemmelse af bilens omgivelser og hjælpes ekstra godt på vej, så andre billister, cyklister og fodgængere ikke overses.

Lyden af en ringeklokke eller fodtrin er blot nogle af de lyde, der skal gøre det endnu nemmere for føreren af en bil at identificere, hvad der befinder sig i nærheden af bilen.
Lige nu tester Ford en ny teknologi som en del af forsøget Directional Audio Alert, hvor netop lyde skal hjælpe føreren med at danne sig et overblik.

I dag bliver førerne allerede varslet ved hjælp af advarselslyde i bilen, hvis de skal være ekstra opmærksomme på noget (fx under parkering hvis bilen er ved at ramme noget). Med den nye teknologi vil vi kunne varsle førerne om, HVAD de helt konkret skal være opmærksomme på, og hvilken retning det helt præcist kommer fra, siger Oliver Kirstein, SYNC-software engineer, Enterprise Connectivity, Ford Europa.

Retningsbestemte lyde giver føreren et bedre overblik
En række avancererede førerassistanceteknologier hjælper allerede Fords kunder godt på vej, når en række sensorer registrerer, om der er fodgængere eller cyklister i nærheden. Her bliver føreren varslet med advarselslyde, der både viser sig visuelt på bilens skærme og som høje lyde.
Men med den nye teknologi tages dette et skridt videre.

Ford tester lige nu egenudviklet software, hvor informationen fra de nuværende sensorer anvendes til at afspille en lyd tilsvarende til det, føreren skal være opmærksom på. Med andre ord vil føreren altså kunne høre lyden af eksempelvis en ringeklokke fra bilens højtalersystem, hvis en cyklist er tæt på.
Lyden bliver afspillet i den side af bilen hvor cyklisten eller fodgængeren befinder sig.

Se her hvordan den nye teknologi fungerer:

I de udførte tests formåede testpersonerne bag rattet at identificere den pågældende trafikant i 74 procent af tilfældene, hvilket svarer til hele tre ud af fire gange. Så måske Ford har fat i noget her?

Biograflyd skaber de mest realistiske lyde
De mange tests blev også udført på en testbane, hvor en bil bakkede ud af sin parkeringsplads, mens en fodgænger nærmede sig bilen. Her reagerede testpersonerne positivt på lyden af fodtrin, der netop blev afspillet, så føreren kunne regne ud, hvilken retning fodgængeren kom fra.

Del med en ven

Skriv et svar