Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Længst på literen

Nogle gange gør biler ikke som forventet

Johannes Nipper
13/11-2009 kl. 07:15

Kan det passe? Journalisten tører en enkelt svedperle af panden, og dobbeltchecker tallet der lyser frem fra bilens infodisplay. 3,7… Et mistroisk bank på glasset, som om det digitale instrument overhovedet ænser det. Og tanken farer rundt i hovedet; Det kan ikke passe! Men hvad gør man, når værdien, der udlæses, er 3,7 og ikke 4,4, som det burde være?

I vores tilfælde konkluderede vi, at sådan er det åbenbart at køre Passat Bluemotion.

Bilen er opgivet til et forbrug på 4,4 liter diesel pr. 100 km. Men da MagaCin var inviteret til Bluemotion præsentation i Hannover, fik vi den store familieyndling ned på 3,7 L/100 km! Egentlig var præsentationens hovedemne den nye Polo Bluemotion, og den vender vi tilbage til. For det var i første omgang Passat Bluemotion, der tog os med storm.

Testturen var på lidt over 100 km. og foregik i by, på landevej og motortrafikvej, og i derefter tilpassede tempi. Passaten i sig selv er, som man kender den, med masser af plads, fint med udstyr og gode langtursegenskaber. Og netop disse, blandet med et forbrug, som for os landede på 27 km/l., gør, at Passat Bluemotion kan transportere, ikke bare en selv og evt. kæresten, men også hele svigerfamilien, hunden, katten, de to børn og kommoden, rundt for meget små penge. Om det vil lykkes for alle at få den store sparegris op på hele 27 km/l i daglig brug, er tvivlsomt, og kørslen under testturen var da også i den pæne ende af skalaen, men bare det, at det kan lade sig gøre, er imponerende.

Hvad angår præsentationens helt store sparekniv, den nye Polo Bluemotion, er der også roser at give med på vejen. Bilen er udstyret med en 1.2 liters, 3 cylindret dieselmotor og er opgivet til 3,3 L/100 km. Altså 30 km/L. Dermed er den på papiret en større og i hverdagen mere anvendelig arvtager til den lille Polo. Og det lever bilen til fulde op til. Og også her opnåede vi et bedre forbrugstal end Volkswagen opgiver. Det endte på flotte 3,1 L/100 km. hvilket kun er 0,1 L/100 km. mere, end hvad Polo’en var opgivet til. En fin og rummelig, lille familiebil, med en meget beskeden tørst, og så er den jo årets bil i Danmark. Polo Bluemotion kan vi godt lide. Men det var Passat der overraskede mest i Hannover.

Begge biler er udstyret med alt fra start stop system til genindvinding af bremseenergi og gearskiftindikator for at hjælpe økonomien på vej. Og bruger man det rigtigt, accelererer forsigtigt og tænker forud, ja, så virker det. Og vi må konkludere, at Volkswagen holder mere, end de lover.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere