Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kom sikkert på juleferie

Tjekliste før I kører på juleeventyr

Mathias B. Høj
20/12-2017 kl. 15:52

1. Planlæg dig ud af problemerne
Hold dig løbende opdateret om vejrændringer, og slip for timelange køer med FDM’s ugentlige kø-prognose: http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/planlaeg-din-bilferie/koeprognose-den-kommende-weekend.

2. Vær sikker på hvilke dokumenter og udstyr, du SKAL have med 
Husk vigtige dokumenter som pas, kørekort, sygesikringsbevis, bilens registreringsattest og det grønne og røde forsikringskort. Vær forberedt på nødsituationer og de forskellige landes krav og medbring advarselstrekant, DK-skilt, brandslukker, forbindskasse, alkoholtester, den gule refleksvest og ekstra pærer.

3. Har du abonnement på vejhjælp?
Vær sikker på, at dit abonnement dækker både på jeres destination og på turen derned. Og husk at kode telefonnummeret ind i din telefon, inden I kører.

4. Husk vinterdæk til vinterkørsel
Har du ikke skiftet til vinterdæk, er det på høje tid! Et vinterdæk er tilpasset lavere temperaturer og designet til kørsel på sne og is. Det sikrer et bedre vejgreb og gør vinterdækket til den eneste sikre løsning om vinteren. I mange europæiske lande er det lovpligtigt at køre med vinterdæk i om vinteren – undersøg det før du drager af sted på juleeventyr.

5. Er dit vinterdæk sikkert nok?
Dækkets mønsterdybde er afgørende for, at vinterdækket kan gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is og bortlede vand og slud. Mål din mønsterdybde selv eller kør forbi dit lokale autoværksted til et (forhåbentligt) gratis tjek.

Med en mønsterdybde på mindst 4 mm undgår du også bøder på din tur rundt i Europa, hvor kravene mange steder er skrappere end i Danmark. Det gælder Norge og Sverige, hvor vinterdæk som minimum skal være 3 mm, mens Tyskland kræver minimum 4 mm. Skal du længere sydpå, skal du være opmærksom på, at Italien, Østrig og Schweiz kræver snekæder i perioder om vinteren.

Jesper Sørensen fra Bridgestone anbefaler en mønsterdybde på mindst 4 mm, selvom dansk lov kun kræver 1,6 mm: ”Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver falsk tryghed ved kørsel i vintervejr”.

Skriv et svar