Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hurtigkørende helligbrøde

Ombygget Jaguar E-Type får elmotor. Og er måske derfor verdens smukkeste elbil

Mathias B. Høj
24/08-2018 kl. 11:12

Om det er en ingeniørmæssig bedrift eller helligbrøde, afhænger af øjenene der ser. Men nu er den her – Jaguar E-E-Typen, kan vi kalde den.

Det er omtrent et år siden, at Jaguar Land Rover i London afslørede en Jaguar E-Type ombygget til el. 

Det var noget, der fik megen opmærksomhed, og tilsyneladende er Jaguar Classic blevet kimet ned af kunder, der godt kunne tænke sig at få fingrene i den genfødte klassiker. I hvert tilfælde har Jaguar Classic nu besluttet at begynde en decideret ”produktion” af E-Type som konverteret elbil. Udgangspunktet er versionen med den sekscylindrede motor.

Den klassiske Jaguar E-Type har fået skiftet sin sekscylindrede motor ud med en elektrisk motor på 220 kW og et batteri på 40 kWh. Med den pakke ombord skyder den klassiske bil fra 0 – 100 km/t på et godt stykke under syv sekunder. Tæt på originalen med seks cylindre.

Men, det er altså kun når man kigger under ”huden” på bilen, at man for alvor kan se forandringen. For det utrænede øje ligner det en totalt restaureret Jaguar E-Type Roadster.

Forlægget for de ”nye” E-Type Zero er Series 1.5 Roadster fra 1968, og teknikerne er gået langt for at sikre, at så meget som muligt er det samme som tilbage i 1960’erne. Således har Litium-Ion batteripakken, som driver bilen, samme dimensioner som den oprindelige seks cylindrede XK motor, og har faktisk også samme vægt. De eksperter, der har udviklet bilen, har i øvrigt sikret sig, at det hele ligger præcis, hvor den oprindelige motor lå.

Forrest ligger batteripakken på 40 kWh og lige bagved elmotoren, som ligger hvor gearkassen oprindeligt lå. Den nye E-Type har en rækkevidde på 270 kilometer. Ved at placere tingene samme sted sikres, at bilens oprindelige struktur, inklusiv bremser og affjedring, ikke er udskiftet. Bilen opfører sig altså helt som en original E- Type.

Med E-Type Zero har man forsøgt at komme så tæt på originalens specifikationer som muligt, men med et par få opdateringer. Interiøret er holdt næsten som i 1968 med få modifikationer, mens man af hensyn til energieffektiviteten har skiftet de oprindelige forlygtepærer ud med LED lys.

Der er to måder, at få en Jaguar E-Type som elbil. Enten kan man komme med sin egen E-Type, hvis man kan undvære den til formålet. Ellers kan man købe en fra Jaguar Classic, restaureret og konverteret. Hvad prisen for de to muligheder, er endnu ikke offentliggjort, men interesserede kan kontakte (eller sende dødstrusler til) Jaguar Classic via [email protected] 

Skriv et svar