Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda klar med 2017 Civic

Tiende generation Honda Civic, lavere end nogensinde

Klaes Asaa
04/02-2017 kl. 11:59

Den nye Civic venter i kulissen og er lige på trapperne, den første kommer i marts, den næste omkring maj og en efter sommer, samt en diesel sidst på året. Civic har været i handlen i Nordamerika i nogen tid nu og er nu godt på vej til DK.

Motor valget i benzin er enten 1.0 trecylindret eller 1.5 firecylindret, begge motorer af typen VTEC Turbo med valget mellem 6 gear manuel eller CVT automatisk. Varianterne starter med S og fortsætter med SE, SR og så en EX, udstyrsniveauet kendes ikke endnu. Men vi ved at Honda’s SENSING sikkerhedsudstyr er standard over hele linjen og at Honda går efter fuld plade med 5 stjerner ved EuroNCAP.

Det er ikke udelukket at Honda ‘en har potentiale til racerverdenen, ikke mindst oser designet af sport. Honda Civic er en Ford Focus rival og motorprogrammet tyder på et den lille trecylindrede kommer med godt 127hk og at den større firecylindrede med 179hk. Civic skal lanceres i godt 70 lande, stort set i samme form, derfor vil Honda starte med at fokusere på de 2 benzinmotorer og først senere levere dieselversioner. Diesel versionen forventes at være en kraftigt revideret udgave af 1,6 liter i-DTEC diesel motoren. Forventningen er bedre brændstofsøkonomi samt et løft i ydelsen, takket være Honda’s effektive ni trins automatgearkasse.

Honda påstår at der er store forbedringer i komforten og køreegenskaberne af den nye Civic. Bilen får en revideret undervogn, tilført et komplekst multilink system i bagenden såvel som et 4 trins adaptiv affjedring i de dyreste modeller.

Den nye platform er 16kg lettere end sin forgænger, samtidig med at vridningsstivheden er forbedret med 52%. Det skulle gerne føre til mere præcis og spændende bil set med chaufførens øjne.

Honda Civic anno 2017 er lavere, længere og bredere end nogen af forgængerne. Selvom det er en lavere bil, holder Honda på at der er mere plads indvendigt fordi bilen er blevet 30cm længere. Benzintanken er flyttet hvilket betyder at Honda’s smarte magiske sæder og fladt gulv i bagenden er blevet ofret, men i stedet er der kommet en smart hattehylde som er kompakt og innovativ. Når bagsæderne er er på plads opgiver Honda bagagerummet til 478 liter, hvilket er blot en liter mere end den tidligere model, men væsentlig større end 380 liter som i en Golf.

Der er sket lidt indenfor, og alt er blevet nytænkt. Kvaliteten er blevet bedre, og en ny elektronisk parkeringsbremse har betydet at der er blevet plads til et justerbart armlæn og et stort hulrum i midten. Knapperne er blevet erstattet af en TFT skærm som kan tilpasses dine personlige ønsker, samtidig er der ny Apple CarPlay og Android Auto. Honda SENSING med kollision erkendelsessystem med nødbremse, vognbane advarsel og automatisk vejbane styring, tilpassende fartpilot og skiltegenkendelse med intelligent fart hjælp.

I forhold til kvalitet, ser den nye Civic ud til at være bedre end sin forgænger på alle punkter.

Skriv et svar