Her er den nye Renault Espace - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Her er den nye Renault Espace

Den nye Renault Espace har samme DNA som originalen. Men meget er også anderledes i sjette generation af den ikoniske MPV, der erstatter hele tre nuværende modeller.
Steffen F. Olesen
30/03-2023 kl. 11:59

Ultimativ rummelighed og luksus er ifølge Renault kodeordet for topmodellen Espace.
Sådan har det angiveligt været siden den første version så dagens lys for nu 40 år siden, hvor Renault Espace startede en lille revolution, og grundlagde en helt ny bilklasse; MPV.
Og sjette generation, der lanceres i slutningen af 2023, er ikke anderledes; og så alligevel.

Modellen erstatter naturligvis den eksisterende Renault Espace, men faktisk også den store Koleos, som aldrig kom til Danmark.
Også Renault Grand Scenics plads overtages, da den udgår og i slutningen af året erstattes af en ren elbil med plads til fem personer.

Den nye Espace, som “kun” er 4,72 meter lang, kan leveres med enten fem eller syv sæder.
Og mens de indendørs kvadratmeter er uforandret, er den udenpå blevet ikke mindre end 14 centimeter kortere end forgængeren.
Samtidig har den tabt sig imponerende 215 kilo og er sænket 32 millimeter, hvilket sammen med en økonomisk 200 hestes E-TECH hybrid drivlinje giver et brændstofforbrug på blot 4,6 liter til 100 km (WLTP).

Således kan man køre op mod 1.100 kilometer mellem hvert besøg på tankstationen, og det lave forbrug betyder også, at den mest økonomiske motor blot udleder 104 gram CO2 pr km, hvilket er en reduktion på hele 35% i forhold til forgængeren.

Stor platform
Bilen er bygget på den fælles CMF-CD-platform, og byder på masser af plads og komfort indenfor.
På anden sæderække er der op til 321 mm knæplads, hvis man skyder stolerækken de maksimale 26 centimeter tilbage, og har man ikke brug for 3. sæderække foldes de enkelt og simpelt ned i gulvet, så der frigives mere plads til bagage.

Og netop rummelighed er et af kodeordene i den nye Espace, men også lys, og her Renault klassens ubetinget største glastag, der er 1,3 meter langt og 84 centimeter bredt.

Topversionen er udstyret med ovennævnte 200 hk E-TECH hybridmotor, som er en 1.2-liters trecylindret benzinmotor der yder 130 hk og er koblet sammen med to elmotorer der tilsammen har 70 hk.
Således opnås et maksimalt drejningsmoment på 410 Nm.

Hybriddelen består i øvrigt af et 2 kWh/400 V litium-ion batteri.

Og hvis du synes, at du har hørt den remse før, så er det ingen tilfældighed. For motoren er allerede introduceret i lillebroren, Renault Austral, der kommer til Danmark i løbet af 2023.
Men til forskel fra Austral, har versionen der sidder i Espace undergået visse tekniske forbedringer for at opnå en bedre køreoplevelse i den noget større bil.

Fælles er dog, at man i byen kan køre op til 80% af tiden på ren el, hvilket giver en overordnet besparelse i brændstofforbruget på 40% ved kombineret kørsel.

Masser af luksus
Den nye Espace bryder ifølge producenten grænser, når det handler om brændstoføkonomi, uden at det af den grund går ud over hverken eksklusivitet eller køreoplevelser.

Den nye Espace er udstyret med Renaults 4Control Advance system.
Det er populært sagt firehjulsstyring, hvilket giver bedre manøvredygtighed i byen og mere sportslig kørsel på snoede landeveje.
Systemet er gennemprøvet og kunne fås i tidligere versioner af Renault Espace, men er denne gang forfinet.

Ved hastigheder over 50 km/t styrer baghjulene med forhjulene, mens man ved lavere hastigheder – som for eksempel ved bykørsel – oplever, at baghjulene styrer modsat forhjulene med op til 5 grader.
Det gør, at den nye Espace har en venderadius på blot 10.4 meter hvilket betyder, at den har samme venderadius som en Renault Clio!

Når det handler om sikkerhed, er Renault Espace udstyret med ikke færre end 32 ADAS hjælpesystemer, der udover at øge sikkerheden, også hjælper under kørslen og ved parkering.

Blandt andet fås Espace med Active Driver Assist systemet, der er et såkaldt niveau to autonomus driving system.
Kort fortalt henter systemet data om vejforholdene og kombinerer adaptiv fartpilot med Stop & Go funktionerne, lane centering assist og geolocation data.

Som noget nyt fås Espace også med et head up display på ikke mindre end 9,3 tommer, hvor man udover fart også kan se de forskellige aktive køresystemer.
Og så er der også installeret kameraer hele vejen rundt om bilen, så det blandt andet bliver en leg at parkere.

Infotainment
Bag rattet er der ifølge Renault skruet op for eksklusiviteten med blandt andet to 12,3 tommer skærme, der rummer Renaults multimediesysten OpenR, som præsenteres med ordene, simpelt, intuitivt og underholdende.

Det er herfra man kontrollerer Multi Sense systemet, der styrer lyssætningen i kabinen, køreoplevelsen når det handler om styre- og speederrespons, og det er også her man betjener det eksklusive lydsystem fra Harman Kardon, der udover 12 højtalere også har en ret kraftfuld subwoofer.

Mulitmediesystemet indeholder også Google Android Automotive, der gør det muligt at bruge Google Maps, Googles indbyggede stemmestyringsenhed, og Google Play applikationer.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start