Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Disse biler glæder vi os til i 2018

Masser af nye modeller - særligt indenfor SUV-segmentet

Mathias B. Høj
04/01-2018 kl. 07:38

2017 var et spændende bilår, men 2018 ser ud til at blive mindst lige så spændende. For ikke alene kommer der nye modeller – der sker også rigtig meget indenfor typen af modeller der kommer på markedet. SUV-segmentet tonser fremad og stort set alle producenter har nu én eller flere SUV/crossovertyper på deres modelprogram. Og særligt indenfor denne genre bliver der taget flere chancer, rent designmæssigt. Der er mere lir og blingbling end de typisk sølvgrå og sorte stationcars, som har solgt godt i mange år. 

Samtidigt ser de nye registreringsafgifter ud til at mindske salget af mikrobiler i Danmark og øge salget af større biler. Og el og hybrid er også i fremgang og giver helt andre muligheder. Så bilparken er under forandring.

Her er de nyheder vi glæder os særligt til:

Citroen Berlingo – den praktiske

Jaja, vi ved hvad i tænker og måske vi også et par gange har joket med Berlingoens konsekvente sætten funktion over form (og køreegenskaber). Ikke desto mindre er det en populær bil i Danmark som opfylder manges behov for transport med bagage, klapvogne og børn med mudrede gummistøvler. Og derfor udfylder den, trods manglende sexappeal, en vigtig funktion i markedet. Og så hjælper det også, at den ikke er så tudegrim som de første versioner.

DS 7 Crossback – den aristokratiske

DS 7 er en DS og ikke blot en Citroen med ekstra krom og blingbling. Det er en luksus-SUV der skal tage kampen op med bl.a. Audi Q3 og Volvo XC40. Visuelle finurligheder som LED-enheder der drejer rundt når man starter bilen – og et ur i kabinen der gør det samme, er med til at understrege den franske finesse. Frankrigs præsident Emmanuel Macrons første køretur i embedet blev i øvrigt også kørt i en DS 7 Crossback. En ægte karet for aristokrater.

Jaguar e-Pace – den blærede

Jaguar for formået at sparke liv i salget herhjemme og fået overbevist køberne om, at man ikke behøver være en kedelig revisortype for at køre Jaguar. E-pace er som DS 7 en kompakt SUV, men vi forventer mere hidsige og sportslige køreegenskaber – hvis designet skal være bare lidt retvisende.

Mazda 6 – den skarpe

Mazda 6 kommer ikke som en ny bil, men som en større opgradering. Der skulle være mindre kørestøj i kabinen og opdateret chassis. Men også mulighed for en 2.5 L turbomotor med 250 hk, hvilket kan gøre det til mere af en drivers car end den er i forvejen. Motoren stammer fra CX-9 og designet ser ud til at være blevet endnu skarpere. We like.

Nissan Leaf – den elektriske

Leaf'en har levet en lidt stille tilværelse i Danmark, hvor Tesla oftest løber med opmærksomheden når det drejer sig om el. Leaf er i et økonomisk leje der er lettere tilgængeligt og med en startpris på 300.000 kr, 150hk og en rækkevidde på 378 km, begynder det at blive mere interessant. Nissan lover også masser af ny køreassistanceteknologi.

At designet er blevet opdateret så det ikke ligner en undsluppen tegnefilmsbil, gør det kun bedre.

Opel Insignia GSi – den pumpede

Der kommer ikke flere pumpede OPC-versioner af Insigniaen. Til gengæld kommer Insignia GSi med en 2.0 turbomotor og 260 hk. Det er umiddelbart mindre end OPC, men til gengæld har GSi'en smidt 160 kg. Bremser fra Brembo, justerbar undervogn og en ottetrins automatisk gearkasse antyder, at kørslen kan blive ret underholdende.

Toyota Yaris GRMN – den agile

Den ellers så fornuftige Yaris har været til træning ved Gazoo Racing – Toyotas motorsportsafdeling. Ud af det kommer den veltrænede Yaris GRMN (Gazoo Racing tuned by Masters of Nürburgring) med 212 hk og masser af performancedele. 212 hk lyder måske ikke af alverden – men husk det er en lille og meget let bil. Vi tester den snarest – og vi glæder os!

Volvo XC40 – den stilede

Volvo er inde i spændende periode. XC60 var med i finalen til Årets Bil 2018 og XC40 er en tand mindre og ser uhyre lækker ud. Urbane SUV'er er moderne og XC40 med sit stilrene design og høje sikkerhed rammer en potentielt stor målgruppe. Som vanligt med masser af Volvo'sk sikkerhed.

VW T-Cross – den smarte

Og endnu en SUV… T-Cross bliver VW's Polo-pendant i de mere højbenede versioner. VW bebuder, at de vil have en SUV i alle klasser og med Polo'ens popularitet på det danske marked, kan T-Cross'en ende med helt fine salgstal. Som søsterbilen Seat Arona (Årets Bil 2018) er den også baseret på MQB A0 platformen – så vi forventer gode køreegenskaber trods frihøjden.

Skriv et svar