Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Din motor kan køre på vand

Bosch Water Boost injektion giver bedre ydeevne og økonomi

Klaes Asaa
02/02-2017 kl. 12:00

Vand der måske ikke den mest naturlige ting at putte I en forbrændingsmotor, men Bosch siger at det har store fordele ved at lade det indgå i blandingen af luft og forsiltbrændstof. 

Vandindsprøjtning har på det seneste fundet vej til den virkelige verden gennem BMW M4 GTS, men teknologien har ikke fundet vej til hverdagsbrug endnu. Det vil Bosch lave om på, ved at tilbyde deres teknologi til andre bilfabrikanter med forsikring om at systemet betyder bedre brændstofsøkonomi og mere kraft i kompakte turbo ladede motorer. 

Den vigtigste gavn der fremkommer ved vandindsprøjtning ligger i at det sænker forbrændingstemperaturen inde i motoren. Som det er i dag er kompakte turbo ladede motorer presset til kanten, både med hensyn til ydeevne og effektivitet. Ved at tilsætte vand til luft og brændstof blandingen kan man flytte den grænse. Det sænker temperaturen og dermed kan kompressionsforholdet øges igen uden risiko for bankning. 

Ifølge Bosch betyder et højere kompressionsforhold en forbedret ydeevne og omkring 4% mindre Co2 i deres testresultater. I den virkelige verden påstår Bosch at det kan give op til 13%! 

Selvom der er store potentielle fordele er vandindsprøjtningen forholdsvis simple I sin funktion. Vand bliver taget fra en lille tank, og en fin støvsky bliver sendt ind i indsugningsporten hvor den fordamper. Bosch siger at 5 liter demineraliseret vand rækker til omkring 3000km normal kørsel, og skulle den løbe tør kører motoren videre. 

Det er spændende og lovende takter der er på vej her, og hvis det virker som Bosch påstår er der fremtid i det.

0 personer snakker om “Din motor kan køre på vand

  1. Vandindsprøjtning blev brugt på fly under WW2, og SAAB 99 Turbo S som var på markedet i 80`erne kunne også fås med vandindsprøjtning

Skriv et svar