Danske motoraviser - Internet, blade, TV og aviser
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Det rigtige valg

MagaCin og 123 rammer rigtig og forkert
Tommy Rønn
29/11-2012 kl. 18:30

Danske medier, tidligere Dansk Fagpresse, har netop offentliggjort en undersøgelse der viser at MagaCin og 123 har valgt rigtig og forkert.

Det rigtige har absolut været at satse størst og mest på den digitale formidling. Det er nu således at alle andre medietyper end digitale via internettet, har faldende antal brugere. Også de levende billeder via TV mister nu seere, for første gang i TV historien.

Vores ekstra satsninger med forårsavis og vores programmer via traditionelt fjernsyn, er altså ikke den bedste satsning til flere brugere af vores informationer og produktioner. TV programmerne via traditionelt TV er dog ikke noget stort problem, da disse alligevel produceres til vores website.

Forårsavisen er et større problem. Den har pænt mange læsere, men fortsætter de nuværende tendenser, er det kun et spørgsmål om tid før det er umuligt at udgive noget på tryk.

MagaCin og 123 vil fremtidigt satse endnu mere på den digitale verden, og mindre på tryk samt gammeldags TV.

Den samlede analyse, samt forord, kan læses her:

Danskernes brug af internettet 2012

Danske Medier kortlægger, hvad danske internetbrugere bruger tiden på

28. november, 2012 | Tendenser og viden

Kvinder er mere på sociale medier end mænd og kigger i flere opskrifter. Mænd ser, hvad kvinderne foretager sig på Facebook, men bruger mindre tid her og mere tid på sport og nyheder. De unge bruger mere internet og mobil end de ældre generationer, der dog også i stigende grad tager de digital medier til sig. Tv falder for første gang.

 

Danske Medier fortsætter den årlige kortlægning af befolkningens brug af internettet, der tidligere blev udgivet af Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM). Undersøgelsen viser en høj grad af stabilitet i tendenser fra de foregående år.

 

Udviklingen peger mod en lille stigning i det samlede medieforbrug med stor vækst på de digitale platforme inden for internet og mobil, mens print- og radio aftager. Tv-platformen har for første gang vist en svag nedgang, hvilket kan ses som de første tegn på en overgang mod mere digital distribution af levende billeder.

 

Inden for de digitale medier fortsætter de store udenlandske giganter i form af Facebook og Google med at dominere medieforbruget. Det positive i den henseende er, at størrelsesforholdet i tidsforbrug har stabiliseret sig på 40 procent dansk og 60 procent udenlandsk efter flere års nedgang i dansk produceret indhold.

 

Aldersmæssigt findes de store forskelle i, hvilke typer af digital indhold, som danskerne bruger deres tid på inden for de sociale medier, som er massivt udbredt jo yngre målgrupper, der betragtes, mens det omvendte er gældende for søgemaskiner og nyhedsmedier. Samlet set er det især disse tre grupper, der udgør størstedelen af befolkningens tidsforbrug på internettet (64 procent). Sociale medier og øvrige medier er gået lidt frem på bekostning af sites om fritidsaktiviteter. Alle andre kategorier forholder sig stabile.

 

Rapporten kan hentes her: http://danskemedier.dk/wp-content/uploads/2012/11/Danskernes_brug_af_internettet_2012.pdf

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start