Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

De ramte Toyotaer i Danmark

Ejer du en på listen, skal den repareres.

Johannes Nipper
01/02-2010 kl. 08:45

Toyota har nu offentliggjort listen over de otte modeller der tilbagekaldes i Europa og der er danske forbrugerfavoritter imellem.

  • Faktisk indeholder listen både nr 1 og 2 af de mest solgte biler i Danmark i 2009 – Avensis og Aygo.
  • Listen af ramte modeller:

  • Aygo       (feb. 2005 – aug. 2009)
  • iQ            (nov. 2008 – nov. 2009)
  • Yaris       (nov. 2005 – sep. 2009)
  • Auris       (okt. 2006 – jan. 2010)
  • Corolla   (okt. 2006 – dec. 2009)
  • Verso      (feb. 2009 – jan. 2010)
  • Avensis  (nov. 2008 – dec. 2009)
  • RAV4       (nov. 2005 – nov. 2009)
  • Ejer man en af de otte modeller, fra det “rigtige” modelår, vil man blive kontaktet af Toyota så snart en plan for tilbagekaldet ligger klar. I mellemtiden, hvis problemet med at speederen sætter sig fast i gasgivende position opstår, har Toyota offentliggjort denne vejledning:

  •    -For biler med manuelt gear: træd koblingen ned og skift til frigear og brug bremserne til at foretage et kontrolleret stop i vejsiden og sluk motoren
  •    -For biler med automatgear, Multi Mode gear eller CVT: skift gearvælgeren til Neutral (N) position og brug bremserne til at foretage et kontrolleret stop i vejsiden og sluk motoren
  •    -Hvis du har brug for at stoppe med det samme, kan køretøjet standses ved at træde på bremsepedalen med hårdt og jævnt tryk. Pump ikke bremsepedalen, da det vil nedbryde det vakuum, der bruges til bremseforstærkeren
  •  
  •    -Hvis man ikke er i stand til at sætte køretøjet i frigear, så sluk motoren. Dette vil ikke medføre tab af kontrollen med styre- eller bremseegenskaberne, men servohjælpen til disse systemer vil ikke virke
  •    -Hvis køretøjet er udstyret med en motor start / stop-knap, så tryk fast og jævnt på knappen i mindst tre sekunder for at slukke for motoren. Man må IKKE trykke gentagne gange på motor start / stop-knappen
  •    -Hvis køretøjet er udstyret med en konventionel nøgle-tænding, så drej tændingsnøglen til ACC-positionen for at slukke for motoren. Tag IKKE tændingsnøglen ud, da dette vil låse rattet
  • Skriv et svar