Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bombe under salget

En nordjysk forhandler har i denne uge vundet principiel sag mod SKAT

Tommy Rønn
05/12-2014 kl. 18:00

Vi kender det alle. Bilka tiltrækker med lave priser på mælk eller øl, som sælges med tab for at trække kunder til butikken. De ekstra kunder i butikken betyder mersalg af alle andre produkter. Samlet resultat, tab på nogle produkter betyder øget indtjening på andre. Simpel og smart købmandsskab.

Denne praksis benyttede en nordjysk forhandler nogle år tilbage, hvilket endte i en sag fra SKAT. Forhandleren blev sagsøgt efter en paragraf der kan give op til 8 års fængsel for skattesvig, fik beslaglagt over 1.000.000 kr. af private midler og krav om tilbagebetaling af 1.600.000 kr. til SKAT.

Forhandleren mente ikke noget ulovligt var foretaget. Køretøjerne blev solgt med de lovpligtige 9% fortjeneste. Det betød ingen indtjening til forhandleren, da hele fortjenesten derved lå i første salgsled, altså hos importøren. Men forhandleren kunne tilbyde billige køretøjer, hvilket tiltrak kunder, som kun kunne tilbydes de billige transportmidler hvis forsikring blev tegnet hos forhandleren. Indtjeningen kom så fra forsikringstegningerne. Smart og godt købmandsskab.

Desværre var SKAT ikke enige i denne betragtning om godt købmandsskab. Når nye køretøjer sælges billig, falder registreringsafgiften nemlig, og SKAT mister penge.

SKAT i nordjylland mener altså ikke en forhandler af køretøjer må drive købmandsskab som Bilka, Kvickly, og andre sunde danske købmænd.

Den hårde anklage med det store tilbagebetalingskrav, samt de mange båndlagte midler, betød forhandleren endte i konkurs. Brutalt for forhandleren, der kun kunne se frem til langt tovtrækkeri med den danske skattemyndighed eller betale ved kasse #1.

Nu har sagen været gennem hele vores danske retssystem gennem de seneste tre år. SKAT har tabt sagen både indledningen og ankesagerne. Forhandleren er pure frikendt.

Denne sag bliver en regulær bombe under salg af køretøjer i Danmark. Nu kan alle forhandlere sælge køretøjer til mindstebeskatningen, for at trække kunde i butikken. Det betyder at forhandleren kan sænke salgspris med 2,80 kr. (180% afgift) og kun miste 1 kr. Og derved få flere kunder og mere salg.

Når forhandleren mister indtjening, skal manglende omsætning naturligvis ind på andre produkter, som f.eks forsikring og udstyr. Men flere kunder i butikken betyder automatisk salg af flere tillægsprodukter.

Spændende om forhandleren nu sagsøger SKAT for uberettiget at miste virksomhed grundet konkurs, uberettiget at have beslaglagt midler for 1.000.000 gennem lang tid og uberettiget at have kørt denne lange sag. Det kan blive en dyr sag for SKAT.

Spændende fremtid for de danske forhandlere af nye køretøjer. Og ikke mindst forbrugerne, som efter denne sag kan få adgang til billigere køretøjer  hos nogle forhandlere.

0 personer snakker om “Bombe under salget

  1. Hvad menes der med mindste beskatningen ?
    Hvis det ikke er ulovligt at sælge en beskattet vare urealistisk lavt for derefter at tjene penge på udstyr eller forsikring ja så er det er en bombe af gigantiske dimensioner, og jeg må indrømme at jeg har svært ved at tro på at det skulle være tilfældet.

  2. Jeg håber at skat kommer til at betale ham rigtig mange penge for konkursen !!! Så kan de lære at de ikke kan gøre som det nu passer dem………

  3. Jov det kunne være dejligt med nogle billige køretøjer, men tror desværre det er ønsketænkning.
    Modellen med at sælge noget der er afgiftbelagt billigt, og så tjene penge på tillægs produkter må da være afprøvet mange gange før.
    Og hvorfor er der ikke andre medier der omtaler sagen om den hemmelige forhandler af køretøjer.

  4. @: $$$$$
    Måske fordi MagaCin.dk er først. Ved flere af de store nyhedsmedier venter på den trykte dom fra sagen, og derefter vil det går stærkt. Vi laver jo også artikler for nogle af de store aviser, og ved denne historie ligger klar hos dem, så den kan trykkes straks dommen forelægger. Dette bliver en politisk varm kartoffel, og bombe under dansk salg af køretøjer.

  5. Er det ikke sådan at registreringsafgiften bliver fastsat i importørleddet og ikke i salgsleddet. I så fald har salgsprisen da ikke indflydelse på registreringsafgiften, så jeg forstår ikke helt hvor "bomben" er.
    Det ser heller ikke ud til at Nordjyske anser det for at være en forsidehistorie.

  6. Efter sådan en bombastisk udmelding her i artiklen skylder i os en forklaring, uanset hvor pinligt det evt måtte være.

  7. Registreringsafgiften beregnes faktisk i forhandlerleddet, importørerne anmelder priser og laver listepriser, men de er altså retningsgivende, du kan også opnå rabat på en ny bil ved forhandleren.
    Problematikken i denne sag er at told og skat har sat et minimum for fortjeneste.
    De er ikke lette at have med at gøre i disse spørgsmål, hvis i tvivle, så prøv at hente en maskine i tyskland og få den vurderet. Det er enten meget dyrt eller meget langsommeligt.
    Denne forhandler gjorde det som bilimportørerne gør med leasingbiler, ingen fortjeneste på køretøjet, men det kommer så på tillæg som ekstraudstyr(monteret af forhandleren), tilbehør og serviceaftaler.
    Har det aldrig undret dig den BMW private skal betale 500.000 for står til en skatte værdi på 380.000?

Skriv et svar